سه شنبه, ۰۶ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
تحقیق بی‌بی‌سی: ۷۰ درصد افغانستان در معرض تهدید طالبان قرار دارد
بسم الله الرحمن الرحيم

تحقیق بی‌بی‌سی: ۷۰ درصد افغانستان در معرض تهدید طالبان قرار دارد

یک تحقیق بی‌بی‌سی دریافته است؛ طالبانی‌که نیروهای مورد حمایت امریکا ملیاردها دالر صرف شکست دادن‌شان کرده، اکنون به طور علنی در ۷۰ درصد از خاک افغانستان فعال هستند. ماه‌ها تحقیق در سراسر افغانستان نشان می‌دهد که پس از خروج نیروهای خارجی در سال ۲۰۱۴م مناطق بیشتری در معرض تهدید و یا در کنترول طالبان قرار گرفته است. دولت افغانستان این گزارش را بی‌اهمیت انگاشته و می‌گوید که بیشتر مناطق در کنترول دولت است. اما در حملات اخیر طالبان و گروه موسوم به دولت اسلامی(داعش) در کابل و مناطق دیگر افغانستان، شمار زیادی از افراد کشته شده‌اند. پاسخ مقام‌های افغان و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا به این حملات، رد کردن گفت‌وگو با طالبان بود. سال گذشته آقای ترامپ اعلام کرد که نظامیان امریکایی برای زمان نامحدودی در این کشور باقی خواهند ماند.

شبکه‌ای از گزارشگران بی‌بی‌سی در سراسر افغانستان با بیش از ۱۲۰۰ تن از منابع محلی در هر کدام از ۳۹۹ ولسوالی این کشور حرف زدند تا تصویری همه‌جانبه از حملات شورشیان در همین دورۀ زمانی به دست آورند. این گفت‌وگوها یا به صورت تلیفونی و یا حضوری انجام شده است و همه اطلاعات به دست‌آمده دست‌کم با دو و در بیشتر موارد حتی تا شش منبع دیگر هم بازبینی شده است. در برخی موارد گزارشگران بی‌بی‌سی به ایستگاه‌های محلی که از آن‌جا افراد به مناطق دورافتاده سفر می‌کنند، رفتند تا اطلاعات دربارۀ وضعیت را دوباره با آن‌ها چک کنند. نتیجۀ این گزارش تحقیقی نشان می‌دهد که حدود ۱۵ میلیون تن؛ یعنی نصف نفوس افغانستان، در مناطقی زندگی می‌کنند که یا در کنترول طالبان قرار دارند و یا به صورت علنی در آن مناطق حضور دارند و به طور مرتب مورد حمله آن‌ها قرار می‌گیرند.

مطالعه بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که طالبان حالا ۱۴ ولسوالی افغانستان(چهار درصد از خاک افغانستان) را در کنترول کامل خود دارند؛ هم‌چنین در ۲۵۳ ولسوالی دیگر(۶۶ درصد از افغانستان) حضور فعال و علنی دارند. این میزان از قدرت طالبان به طور چشم‌گیری بالاتر از آن‌چه است که قبلاً دربارۀ قدرت طالبان تخمین زده می‌شد. در مناطقی‌که در آن طالبان حضور فعال و علنی دارند، شورشیان حملات زیادی علیه مواضع نیروهای دولتی انجام می‌دهند؛ از حملات گروهی بر پایگاه‌های ارتش گرفته تا حملات پراگنده و انفرادی و کمین‌ها علیه کاروان‌های ارتش و پاسگاه‌های پولیس. (منبع: بی بی سی)

امریکا و هم‌پیمانانان‌شان سال‌هاست تلاش می‌کنند تا تصویر حقیقی طالبان را با سیطرۀ آنان برافغانستان کتمان کنند؛ اما حملات مکرر طالبان بر مرکز افغانستان یک‌بار دیگر تأکید براین دارند که امریکا سیطره و کنترول خود را در افغانستان از دست داده است.

عثمان طه

Last modified onجمعه, 09 فوریه 2018

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه