جمعه, ۰۹ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
تأکید طالبان در مورد گفت‌وگوهای صلح افغانستان با پاکستان و چین
بسم الله الرحمن الرحيم

تأکید طالبان در مورد گفت‌وگوهای صلح افغانستان با پاکستان و چین

در خبرنامه‌ای‌ که از سوی خبرگزاری صدای امریکا به نشر رسیده است، چنین آمده است: «برخی مقامات بلند پایۀ طالبان گزارشی را به هیأت رهبری طالبان تسلیم نمودند که در آن از توافق طالبان با حکومت پاکستان و برخی دولت‌های دیگر؛ از جمله چین و قطر در خصوص پیداکردن راه‌حل در مورد جنگ افغانستان خبر دادند.» هم‌چنان در بیانیه‌ای که از سوی مجلۀ "پشتون" که در برخی روزنامه‌های پاکستانی نیز به نشر رسیده است، تأکید می‌کند که برای اولین بار پنج‌تن از هیئت دفتر سیاسی طالبان، قطر را به قصد اسلام آباد از بهر گفت‌وگوها با مسئولین پاکستانی ترک نموده‌اند. هم‌زمان با این، بیانیه‌ای که از سوی طالبان نشر گردیده، این را می‌رساند که هردوطرف با هم بحث و تبادل نظر نموده و در خصوص آوردن صلح با هم گفت‌وگو نمودند. خبرگزاری هم‌چنان اشاره می‌کند که هیئت از طالبان هم‌چنان با چین و قطر و برخی دولت‌های دیگر از جمله چین، از بهر پیداکردن راه‌حل و پایان دادن جنگ جاری در افغانستان دیدار نمودند. بیانیه هم‌چنان می‌افزاید: «ما پلان‌های خود را به هیئت رهبری در مورد گفت‌وگوهای‌مان تسلیم نمودیم که بعداً نقشه‌هایی را در خصوص"صلح" روی دست خوهیم داشت.»

اما با این حال مسئولین پاکستانی در این‌باره کدام اظهار نظر ننموده چنان‌چه تأکید نموده‌اند، که با طالبان کدام نشستی نداشتند. اما برخی منابع دیپلوماسی در پاکستان می‌افزایند که هیئت طالبان در ماه گذشته از پاکستان دیدار نموده و نیز یک‌تن از مسئولین بلند پایۀ طالبان در اظهاراتی به خبرگزاری "فرانس برس" بیان داشت که برخی از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر به پاکستان سفر نموده‌ و تأکید داشته‌اند که با برخی افراد و بزرگان مهاجرین افغان به گونۀ سِری دیدار نموده‌اند.

طالبان هم‌چنان در بیانه‌ای خویش چنین اظهار داشتند: «امارت اسلامی طالبان در حل قضیۀ دائمی افغانستان تأکید داشته و خاطرنشان می‌سازیم که ابتداء باید صلح پایدار در بین مردم به‌وجود آید تا مردم در امن و امان زندگی نمایند.» دیدار طالبان از پاکستان درحالی صورت می‌‌گیرد که پاکستان از بهر توقف جنگ جاری افغانستان توسط باغی‌های چون شبکۀ حقانی، که بخش از گروه طالبان استند، تحت فشار قرار دارد. اما پاکستان همواره حضور طالبان مسلح در خاک خویش را، که افغانستان را هدف قرار می‌دهند، رد می‌کند. دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا چندی قبل روند فرستادن صدها ملیارد دالر کمک‌های نظامی به پاکستان را که از بهر جلوگیری از حملات افراط‌گرایانۀ طالبان؛ آنانی‌که در برابر قوت‌های امریکایی در افغانستان می‌جنگند، توقف داد. هم‌چنان "نیکی هالی" نمایندۀ امریکا در سازمان ملل پس از دیدارش از افغانستان، که بخش از هیئت نمایندۀ سازمان ملل بشمار می‌رفت، در دیداری‌که  از افغانستان داشت، چنین گفت: «حکومت افغانستان تلاش‌هایش را از بهر به‌پای میز مذاکره کشانیدن طالبان آغاز کرده است.» (منبع: خبرگزاری صدای امریکا)

درفرجام، حکومت پاکستان چهرۀ اصلی خود را مبنی بر توقعات مقامات بلند پایۀ امریکایی از طالبان به هدف کشانیدن آنان به پای میز مذاکره افشاء ساخت.

عثمان طه

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه