پنجشنبه, ۱۷ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
عذرخواهی محمود عباس و تلاش امریکا برای محکومیت جهانی‌اش!
بسم الله الرحمن الرحيم

عذرخواهی محمود عباس و تلاش امریکا برای محکومیت جهانی‌اش!

رویترز به تاریخ 4 می 2018م گزارش داد که محمود عباس رئیس ادارۀ خودگردان فلسطینی، روز جمعه از اظهارات خود در مورد یهودی‌ها، که متهم به ضد یهودی‌گری گردید، پوزش خواست. عباس در اظهارات خود پیرامون یهودی‌ها چنین گفته بود: «آزار و اذیت یهودی‌ها در طول تاریخ بیانگر سلوک و شخصیت آن‌هاست؛ نه دین شان.»

محمود عباس با دست و پاچگی زیاد در بیانیه‌ای که از دفترش در رام‌الله به نشر رسید، تلاش کرد تا ضد یهودی‌گری را محکوم کند. در بیانیۀ او آمده است: «هولوکاست بدترین جنایت در تاریخ است.» این بیانیه پس از گردهمایی در نشست ملی فلسطینی که چهار روز به طول انجامید، صادر شده است که اظهارات محمود عباس پیرامون یهود در این نشست مطرح گردیده است؛ اما محمود عباس از جنایت‌های دوامدار یهود، که امروزه در حق مردم مظلوم فلسطین روا می‌دارد، حرفی به زبان نیاورد. در بیانیۀ مذکور آمده است: «هرگاه مردم، مخصوصاً پیروان دین یهود از اظهاراتم، که در نشست ملی فلسطین بیان داشتم، احساس توهین و حقارت کرده باشند؛ من از آن‌ها پوزش می‌طلبم و می‌خواهم بگویم که در نیت و انگیزه‌ام چنین چیزی وجود نداشته و مجدداً تأکید می‌نمایم که من به دین یهودی و هم‌چنین به دیگر ادیان سماوی احترام کامل دارم.» از اظهارت عباس چنین بر می‌آید که او درجه اول به دین یهودی احترام دارد و پس از آن به دیگر ادیان، که در آن جمع دین خودش که اسلام است هم شامل می‌شود، تا جایی‌که با دین بودایی برابرش نمود.

رهبران دولت یهود، یهودی‌های مقیم امریکا و دیپلومات‌های جهان، محمود عباس را مور انتقاد قرار داده و متهم به ضد یهودی‌گری و انکار هولوکاست نمودند، چنان‌چه در اظهارات طویل محمود عباس در بارۀ تاریخ یهود، این‌گونه اشاره شده بود: «یهودی‌ها در هر 10 الی 15 سال، با یک کشتار از طرف دولت‌های مختلف از ابتدای قرن یازده تا هولوکاست، مواجه بودند.»

اما هرچند محمود عباس در عذرخواهی و مداهنت لجاجت بیش از حد به خرچ داد، اما از جانب مقابل پذیرفته نشد. لیبرمن وزیر خارجۀ دولت یهود، عذرخواهی محمود عباس را رد نموده و در تویتی نوشت: «ابومازن(کنیه محمود عباس) از حادثۀ هولناک و بدبختی هولوکاست انکار کرده است... و به این شیوه باید با او رفتار شود و معذرت‌هایش غیرقابل قبول است.» هم‌چنان نتنیاهو صدر اعظم دولت یهود، محمود عباس را متهم به ضد یهودی‌گری و انکار هولوکاست نمود. به همین ترتیب، مارفین هیر و ابراهام کوبر، هاخام‌های از مرکز سایمون فزینتال، که در امریکا موقعیت دارد و برای اعادۀ حقوق یهودی فعالیت دارند، اظهارات محمود عباس را نکوهش نموده گفتند: «گفته‌های محمود عباس از رام‌الله نمونۀ از افکار ضد یهودی است.» نکلای ملادینوف فرستادۀ سازمان ملل به شرق خاورمیانه، گفته‌های محمود عباس را نگران کننده و آزار دهنده توصیف کرد.

در پاسخ به تواضع و فروتنی جهان عرب و مسلمانان، امریکا روز جمعه از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا اظهارات نفرت‌برانگیز و آزار دهندۀ محمود عباس را محکوم نماید. امریکا گفته است: «این‌گونه اظهارات نه به نفع مردم فلسطین است و نه اسلام، و به پروسۀ صلح خاورمیانه هیچ کمکی نمی‌کند.» محمود عباس در پوزش‌نامۀ عمیق و طولانی روز جمعه‌اش گفت: «دوست دارم یکبار دیگر قتل عام یهودی‌ها را توسط نازی‌ها محکوم نمایم و آن این‌که هولوکاست بدترین جنایت در تاریخ است، و باید همدردی مان را با قربانی‌های این جنایت ابراز نماییم.» او در ادامه افزود: «ما دشمنی با یهود و ضد یهودی‌گری را با تمام اشکالش محکوم می‌نماییم و راه‌حل را در وجود دولتی‌که در کنار هم در امن و آرامش بسر بریم، می‌دانیم.»

از این همه روشن می‌گردد که برای مزدوران و جیره‌خواران کسی احترام و ارزش قایل نیست و حتی با یک "لغزش زبانی" هم کسی به آن‌ها نرمش نمی‌کند، هیچ کس از خدمات ده‌ها سالۀ آن‌ها به نیکی یاد نمی‌کند و حتی کسی به معذرت‌خواهی و گردن کجی آن‌ها توجه نمی‌کند. این اجیران با دشمنی‌شان با دعوتگران می‌خواهند مردم را از ذکر الله سبحانه وتعالی باز دارند و این(رسوایی در نزد ملت‌ها و پیروان‌شان)، جزایی است که در دنیا نصیب‌شان می‌شود.

﴿ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ

[مائده: 33]

ترجمه: جزایی کسانی‌که با الله(سبحانه وتعالی) و رسولش(صلی الله علیه وسلم) می‌جنگند و در زمین فساد را نشر می‌کنند، در دنیا ذلت و رسوایی و در آخرت عذاب بس بزرگیست.

منیب حمیدی

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه