جمعه, ۱۸ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
اقتصاد اردن به کجا خواهد رسید؟
بسم الله الرحمن الرحيم

اقتصاد اردن به کجا خواهد رسید؟

عبدالرؤوف الروابده نخست‌وزیر سابق اردن هنگام اعلام قانون مالیات عمومی و مالیات اضافی در مجلس نمایندگان به تاریخ 13 جون 1996م در جریان گفت‌وگو با نمایندگان، چنین گفت: «اقتصاد اردن اکنون در اتاق احیاء(عملیات سی پی آر) قرار دارد.» وی هدفش را با این الفاظ بیان نمود، قابل ذکر است که سخنان وی اشتباه لفظی نبود که از آن می‌گذشت و یا محاسبه نمی‌گردید، بلکه وی چگونگی واقعیت زندگی در اردن و حالت هیئت اجرائیه‌ای‌که مسئولیت نجات اردن را بر دوش داشت، بیان نموده بود. شخصِ مریض بعد از مأیوس شدن از صحتمندی به اتاق احیاء(عملیات سی پی آر) به عنوان آخرین کوشش برای نجات وی و یا حد اقل برای بازگرداندن آن به حالت مریضی عادی، راجع می‌شود.

وزرای اردن یکی پس از دیگر اقتصادِ مریض و متزلزل را به ارث می‌برند، کنفرانس‌ها و جلسات متعددی را برای تحقیقات در مورد اقتصاد اردن دائر می‌کنند، اما بی‌فایده و بی‌حاصل؛ زیرا توازن بودجۀ دولت از مقدار سالانه‌اش تغییر نکرده است؛ در حالی‌که  قرض‌ها و کمک‌های خارجی ادامه دارد، به کمبود و ناتوانایی در بودجۀ دولتی مواجه گردیده، سطح وام و قرض‌ها و هم‌چنان سطح بیکاری و فقر بلند رفته و موازنۀ تجاری برهم خورده است.

اساس و تهداب مشکل به منشأ تفکرشان، که همانا عقیدۀ جدایی دین از زندگی است، بر می‌گردد. عقیدۀ جدایی دین از زندگی غریزۀ تدین-غریزه‌ای‌که انسان را از حیوان متمایز می‌سازد- نادیده می‌گیرد، و اگر این چنین نیست، پس این چه معنی دارد که یک انسان ترکه و میرا‌ اش را که به میلیون‌ها دالر می‌رسد، به سگ‌ها و حیوانات وصیت می‌نماید؛ در حالی‌که در اطراف همان شخص مردم از گرسنگی به خود می‌پیچند؟ این چه معنی دارد که میلیون‌ها دالر بر بازی کنان، مسابقات ورزشی، جشن‌ها، کلپ‌های شبانه و بی‌حیایی مصرف گردد، در حالی‌که میلیون‌ها انسان از گرسنگی می‌میرد؟! این حالت در نظام سرمایه‌داری است.

اما اسلام به حیث رسالت جهانی و ابدیی که بر تهدابِ ثابت استوار است، به همۀ مردم نازل شده است، که این رسالت همانا ایمان داشتن به اللهِ خالق و مدبر و ایمان داشتن به این‌که قرآن کریم کلام الله سبحانه وتعالی است و این‌که حضرت محمد صلی الله علیه وسلم از جانب الله متعال به حیث پیامبر به تمامی مردم فرستاده شده تا آن‌ها را از تاریکی و گمراهی به روشنی و هدایت سوق دهد، از بندگی بندگان به بندگی پروردگار بندگان فرا خوانده و برای‌شان سعادت در زندگی دنیا و پیروزی در آخرت را فراهم سازد. الله سبحانه وتعالی از همین عقیده‌ای‌که با فطرت انسان سازگار و قناعت دهندۀ عقل است، نظام‌های را به میان آورده است که روابط انسان را با پروردگارش، با خودش و با سائر انسان‌ها تنظیم می‌نماید؛ بطور مثال: غریزۀ تدین را با عقیده و عبادات، غریزۀ نوع(جنسی) را با احکام نکاح و... غریزۀ بقاء و حاجات عضوی را با احکام مرتبط با ملکیت و سائر احکامی چون: حرام نمودن ربا(سود) و ذخیرۀ کالاها و تشریع احکام برای توزیع ثروت و دارایی میان افراد مستحق در جامعه بخاطر این‌که مال و دارایی منحصر به اغنیاء نگردد و تشریع احکام برای ایجاد جامعه‌ای‌که به مهربانی، محبت و غمخواری استوار است، تنظیم نموه است.

اشتراکیت(کمونیزم) توسط سرمایه‌دار‌ها(پیروان ایدیولوژی سرمایه‌داری) و علی‌الخصوص امریکایی‌ها، فروپاشید و از میان برداشته شد، که از مهمترین دلائل فروپاشی آن ضعف و فساد در نظام اقتصادی‌اش بود. قابل ذکر است که امروزه اقتصاد امریکا-رهبر سرمایه‌داری- گسیخته و پوسیده است. دموکراسی هم عورات‌اش را آشکارا ساخته، قلدوری و زورگویی امریکا به همه واضح است و ناتوانایی ایدیولوژی سرمایه‌داری از تضمین زندگی آرام و آبرومندانه برای پیروان این ایدیولوژی و سائر جهانیان نشان دهندۀ آغاز فروپاشی سرمایه‌داری است؛ اما فروپاشی کامل آن منوط به پیروزی اسلام توسط فرزندان مخلص مسلمانان است، زیرا اسلام ایدیولوژیی است که الله سبحانه وتعالی به حیث رحمت برای جهانیان فرستاده است. اسلام یگانه ایدیولوژی است که بشریت را از تاریکی و گمراهی نظام‌های وضعی به روشنائی و عدالت اسلام خواهد کشاند.

این که گروه اقتصادی اردن به کجا روان است؟ و نتائج تحقیقات و بررسی دلائلی‌که اقتصاد اردن را به این حالت مریضی، سقوط اقتصادی  و حتی به اتاق احیاء  کشانده است و این که به کجا خواهد رسید، باید واضح شده باشد.

حمزه پارسا

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه