پنجشنبه, ۱۷ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
پاداش دور نمودن مشکلات
بسم الله الرحمن الرحيم

پاداش دور نمودن مشکلات

از حضرت ابو هریره رضی الله عنه روايت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:

«مَنْ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ الدُّنْيَا نَفَّسَ اللَّهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَمَنْ يَسَّرَ عَلَى مُعْسِرٍ يَسَّرَ اللَّهُ عَلَيْهِ فِى الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَمَنْ سَتَرَ مُسْلِمًا سَتَرَهُ اللَّهُ فِى الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَاللَّهُ فِى عَوْنِ الْعَبْدِ مَا كَانَ الْعَبْدُ فِى عَوْنِ أَخِيهِ»

(رواه مسلم)

ترجمه: کسی‌که یکی از مشکلات برادر مسلمان‌اش را در دنیا دور نماید، الله(سبحانه وتعالی) یکی از سختی‌های روز قیامت را از او دور می‌نماید، و هرکس بالای فقیر و بیچاره(از قبیل قرض‌دار و...) در دنیا آسان‌گیری نماید، الله(سبحانه وتعالی) در دنیا و آخرت بر او آسان می‌گیرد، و کسی‌که از مسلمانی عیبی را در دنیا بپوشاند، الله(سبحانه وتعالی) عیب‌های دنیا و آخرت او را می‌پوشاند و الله(سبحانه وتعالی) در کمک و یاری بنده است تا وقتی‌که بنده در کمک برادر مسلمان خود باشد.

مفهوم حدیث:

بدون شک، زندگی دارای سختی و پریشانی‌های بزرگ می‌باشد؛ پس احکام اسلامی برای این آمده است که اجتماع را چنان جامعه‌ای بسازد که مردم یک‌دیگرشان را یاری رسانند؛ مثل همان جسدی‌که اگر عضوی از آن درد نماید، تمام بدن با او بیدار خوابی می‌نماید. بناءً همه افراد جامعه در غم و اندوه و هم‌چنان در رابطه‌های خویشاوندی با یک‌دیگر شریک می‌باشند. پس اگر انسانی ظلم نماید، باید دیگری جلو ظلم‌اش را بگیرد، وقتی‌که مریض گردد، عیادتش برود، زمانی‌که تنگدستی برایش پیش آید، او را به سوال‌گری نگذارد. بنابر این، زندگی یک مسلمان بین خوشحالی و غمگینی چنین می‌باشد و در این حالت، محبت را درسلوک و روش دوستان و برادران خود مشاهده می‌نماید.

ای مسلمانان! در صورتی‌که همدردی و کمک نمودن با برادران مسلمان‌تان چنین پاداش دارد، طوری‌که پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید: «الله(سبحانه وتعالی) در کمک و یاری بندۀ خود است، تا زمانی‌که او در کمک و یاری برادر خود باشد.» بنابر این، یاری و همدردی امت اسلامی و دور نمودن مشکلات آن بزرگ‌ترین ثمره و نتیجه(اجر و پاداش) را در پی دارد؛ پس دور نمودن آن مشکلاتی‌که امت امروزه در آن زندگی می‌نماید، از آن اعمال خیری محسوب می‌گردد که در آن امکان حسرت و افسوس وجود ندارد. پس مبارک باد بر آن کسی‌که در روز قیامت می‌آید، در حالی‌که در میزان حسناتش اعمال همه کسانی داخل کرده می‌شود که تا روز قیامت به خیر عمل نموده‌اند؛ پس آن عمل بزرگ کدام است؟!

آن عمل بزرگ اقامۀ نظام خلافت است؛ آن نظامی‌که اسلام را کاملاً تطبیق می‌نماید، آن نظامی‌ست که مشکلات، مصائب، غم و اندوه را از امت اسلامی دور می‌کند. پس ای مسلمانان، برای به دست آوردن خیر دنیا و آخرت بشتابید!

یا الله، ما را با آمدن خلافت راشده برمنهاج نبوت، که در آن وحدت مسلمانان نهفته باشد، مستفید بگردان و زمین را به نور و جه کریمت منور گردان! اَللَّهُمَّ آمِیْن آمِیْن!

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه