جمعه, ۱۸ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
نرم‌خویی و خوش‌رفتاری
بسم الله الرحمن الرحيم

نرم‌خویی و خوش‌رفتاری

(ترجمه)

از حضرت عایشۀ صدیقه رضی الله عنها روایت است که رسول الله صلى الله عليه وسلم فرمود:

«إِنَّ اللَّهَ تعالی رَفِيقٌ يُحِبُّ الرِّفقَ، وَيُعْطِي على الرِّفق مالا يُعطي عَلى العُنْفِ وَما لا يُعْطِي عَلى ما سِوَاهُ»

(رواه مسلم)

ترجمه: الله متعال مهربان است و نرم‌خويی و مهربانی را دوست دارد و در برابر مهربانی چيزی عطا می کند که در برابر خشونت و چيزهای ديگر نمی‌بخشد.

در روایت دیگری آمده، که پیامبر صلى الله عليه وسلم برای حضرت عایشه رضی الله عنها گفت:

«عَلَيْكِ بِالرِّفْقِ، وَإِيَّاكِ وَالْعُنْفَ وَالْفُحْشَ، إِنَّ الرِّفْقَ لَا يَكُونُ فِي شَيْءٍ إِلَّا زَانَهُ، وَلَا يُنْزَعُ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا شَانَهُ»

ترجمه: نرمی را اختیار کن و خود را از زشتی و فحش‌گوئی نگهدار؛ زیرا رفق در چیزی نمی‌باشد؛ مگر که آن را زينت می‌بخشد و از هيچ چيزی بدور نمی‌شود، مگر اين‌که آن را زشت می‌سازد.

سفیان ثوری به یارانش گفت: آیا می‌دانید رفق چیست؟ رفق آنست که هر عمل در جایش انجام یابد، شدت و جدیت در جایش، نرمی و سهل‌گیری در جایش؛ شمشیر در جایش و قمچین یا تازیانه در جایش.

امام غزالی گفته: رفق محمود وستوده شده است و ضد زشتی تندروی و غرور می‌باشد. زشتی و سخت‌گیری منتج به غضب و فظیحت می‌شود. رفق و نرمی صاحبش را به حسن خلق و سلامتی منتج می‌نماید. رفق و نرمی ثمره و نتیجۀ حسن خلق است.

برادران مسلمان! کار و تلاش بخاطر تغییر و حمل دعوت در اولویت مکلفیت‌های انسان قرار دارد؛ لذا ضرور باید امت اسلامی را آگاهی داد که تو در خدمت ایشان هستی و در راستای حصول سعادت دنیا و آخرت آن‌ها می‌کوشی. اینست موضوعی‌که در رأس همه فعالیت و مشغولیت حقیقی زندگی مان قرار گرفته است؛ چنانچه توجه و هدف اساسی زندگی نبی کریم صلی الله علیه وسلم همین بیداری و نجات مردم به واسطۀ طاعت در دنیا و بشارت جنت در آخرت بود.

وضعیت امت اسلامی مقتضی آن است که همۀ ما دست همّت را به دست هم بدهیم و بكوشيم تا با لطف و نرمی کامل و خالی از تکبر، دست امت را گرفته تا ایشان دقت بر این کنند که هرکاری را در محل و موقع آن انجام دهند؛ اما هرگاه در آن چه خیر و مصلحت امت نهفته باشد و ضرورت به شدت و جدیتی دیده شود، باید از شدت و جدیت کارگرفته شود و پرده از روی حقایقی برداشته شود که کفار ضد مصالح امت برنامه‌ریزی کرده اند.

پس امت باید نسبت به مصالح‌شان تنبیه و آگاه شوند؛ زیرا هرفرد امت جزء لا یتجزای امت اسلامی می باشند تا مملو از تداوم روابط و محبت بوده و امت اسلامی ارتقا نمایند تا به یاری الله متعال عزت دنیا و آخرت را کسب نمایند.

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه