جمعه, ۱۸ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
ارزش زندگی با فقاهت
بسم الله الرحمن الرحيم

ارزش زندگی با فقاهت

(ترجمه)

از حمید بن عبد الرحمن  روایت است گفت: از معاویه در حالی‌که سخنرانی می‌کرد، شنیدم که می‌گفت: از رسول الله صلی الله علیه وسلم شنیدم که فرمود:

«مَنْ يُرِدِ اللَّهُ بِهِ خَيْرًا يُفَقِّهْهُ فِي الدِّينِ»

(رواه بخاری، باب من یرد الله به خیراً یفقهه فی الدین)

ترجمه: برای کسی‌که الله متعال ارادۀ خیر نماید، او را در دین فقاهت و دانایی نصیب می‌گرداند.

توضیح حدیث

فقاهت در دین از امور بزرگی‌ست که اسلام عزیز به تحصیل و آموزش آن دعوت و تشویق نموده است؛ زیرا در تحصیل خیر بزرگ نهفته است. بدون شک، این دین نظامی برای زندگی است و در تمام جوانبش مثل نظام اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، قضایی و تعلیمی؛ بلکه تمام جوانب زندگی انسان را معالجه می‌نماید؟ هم‌چنان این دین را راه‌حل تمام مشاکل-در هر زمان و مکان با احکام صادر شده و افکار تبنی شده از آن- قرار داده است.

ای مسلمانان! زمانی‌که امت به دین خود پابند بود و احکام و قوانینش را درست می‌دانست، مقام و تقوایش بیشتر می‌گردید؛ هم‌چنان علو و سیادت‌شان بیشتر می‌شد. این چیزی‌ست که در تاریخ طولانی مسلمانان مشاهده گردیده است؛ این همان تاریخی بود که اسلام به صورت کاملش در آن تمثیل می‌شد و حتی کسانی‌که از رعیتش هم نبودند(ذمی‌ها) در زندگی با سعادت و آرامش بسر می‌بردند. زمانی‌که زندگی امت از این دین فاصله گرفت و غرب کافر برایش احکام وضع نمود و افکارش را برای شان تعریف نمود، دستورات و اعلامیه‌های خود را برای‌شان ترسیم و آراسته گردانید و حکام مسلمانان را تعیین نمود؛ پس در چنین حالتی، امت مثل مرده‌ای به حال زنده(نیم جان) بسر می‌برد؛ زندگی را تنها خوردن و نوشیدن می‌دانند و چنان زندگی می‌کنند که زندگی‌شان بدون روح و روحانیت(بدون ارتباط با شریعت) می‌باشد. مصداق این قول الله سبحانه وتعالی:

﴿وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا﴾

[طه: 124]

ترجمه: کسی‌که از ذکر من(قران) رو گرداند، برای او زندگی مشقت‌باری خواهد بود.

ای مسلمانان! وقت آن رسیده که برای اعادۀ حکم بما انزل الله و عزت این امت سعی و تلاش نمائیم تا خلافت راشده بر منهاج نبوت را بار دوم تأسیس و اقامه نمائیم؛ خلافتی‌که مرزهای مصنوعی ترسیم شده از سوی کفار را بشکند، در سرزمین‌های اسلامی احکام اسلام را تطبیق کند، جوانان مسلمان تحت رهبری آن در مقابل کفار جهاد نمایند...

یا الله! مارا با آمدن خلافت راشده بر منهاج نبوت، که در آن وحدت مسلمانان نهفته باشد، مستفید بگردان و از امت مصایب و بلاها را دور نما! یا الله زمین را به نور و جه کریمت منور گردان. اللهم آمین آمین.

Last modified onدوشنبه, 04 مارس 2019

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه