پنجشنبه, ۱۷ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
در نهایت جایگاه مسلمانان جنت است
بسم الله الرحمن الرحيم

در نهایت جایگاه مسلمانان جنت است

(ترجمه)

«عَنْ أَبِي ذَرٍّ رضی الله عنه، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «أَتَانِي جِبْرِيلُ فَبَشَّرَنِي أَنَّهُ مَنْ مَاتَ لَا يُشْرِكُ بِاللَّهِ شَيْئًا دَخَلَ الجَنَّةَ، قُلْتُ: وَإِنْ زَنَى وَإِنْ سَرَقَ؟ قَالَ: نَعَمْ»

(رواه ترمذی)

ترجمه: از ابوذر رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: فرستاده‌ای از جانب الله نزد من آمد و به من مژده داد كه هركس از امت من بميرد؛ ولی به الله شرك نورزيده باشد، به بهشت می‌رود. ابوذر می‌گويد، پرسيدم: اگرچه دزدی و زنا كرده باشد؟ فرمود: اگرچه دزدی و زنا كرده باشد!

توضیح حدیث

در این حدیث مبارک نوعی بشارت و امیدواری برای هر مسلمانی است که ایمان به ربوبیت الله سبحانه وتعالی و رسالت حضرت محمد صلى الله عليه وسلم، تصدیق جازم و یقینی داشته باشد، عنقریب داخل بهشت می‌شود؛ اگرچه مرتکب گناهانی شده باشد و حتی اگر مرتکب زنا و دزدی شده باشد. لذا الله سبحانه وتعالی هرکسی را بخواهد، مغفرت می‌کند. هر گناه بنی آدم صغیره باشد یا کبیره، مورد مغفرت است؛ اگر توبه و آمرزش بخواهد، غیر از شرک؛ زیرا شرک ظلم عظیم است.

این مطلب تضمین بر این است که کسی در حال ایمان بمیرد که بدی‌هایش برخوبی‌هایش غلبه داشته باشد، در نهایت امر، جایگاهش جنت جاودانه است؛ اگرچه چندی در جهنم بماند تا از گناهانش پاک شود. این‌جا لازم است چیزی را که در غایت اهمیت قرار دارد، درک کنیم و آن ذکر زنا و سرقت در حدیث مبارک و سؤال رسول الله صلى الله عليه وسلم از جبرئیل در این مورد، بر عظمت و بزرگی گناه این دو عمل زشت دلالت می‌کند؛ ولی با آن هم الله سبحانه وتعالی برای کسی‌که بخواهد، مغفرت می‌نماید. اگر آن شخص توبه نموده و آمرزش بخواهد و اعمال صالح را به رضای الله سبحانه وتعالی انجام دهد، او سبحانه وتعالی قبول کنندۀ  توبه و نهایت مهربان است.

یقیناً رحمت الله سبحانه وتعالی وسیع و شامل حال همه بندگانش می‌باشد. الله سبحانه وتعالی خالق ما و آخرت می‌باشد. لذا جنت را جایگاه بلندقیمت گردانیده و ما را بخاطر حصول آن به انجام اعمالی تشویق نموده است و برحذر  از آنچه می‌دارد که حرام گردانیده است.

از الله سبحانه وتعالی می‌خواهیم ما را از اهل آن بهشتی داشته باشد که برای بنده‌گان صالح‌اش آن را آماده کرده است. بار الهی آمین!

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه