سه شنبه, ۰۸ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۱۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
دین، نصیحت و خیرخواهی است!
بسم الله الرحمن الرحيم

دین، نصیحت و خیرخواهی است!

(ترجمه)

عن تَميمِ بنِ أَوْس الدَّارِيِّ رضي اللَّه عنه أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «الدِّينُ النَّصِيحَةُ» قُلْنَا: لِمَنْ؟ قَالَ: «لِلَّهِ وَلِكِتَابِهِ ولِرسُولِهِ وَلأَئمَّةِ المُسْلِمِينَ وَعَامَّتِهِمْ».

(رواه مُسْلم باب بیان ان الدین النصیحه)

ترجمه: از تمیم داری(رضی الله عنه) روایت است که رسول الله(صلی الله علیه وسلم) فرمود: دين عبارت از نصيحت و خيرانديشی است. گفتند: برای چه کسی؟ فرمود: برای الله، برای کتابش، برای رسولش، برای پيشوايان مسلمان‌ها و برای همه‌ی مسلمين.

توضیح حدیث

در این حدیث شریف مفهوم نصیحت و خیرخواهی مسلمانان با هم‌دیگر در جامعه اسلامی بیان شده است؛ پس نصیحت ابتدا افراد و بعد همه گروه‌های اسلامی جامعه را شامل می‌شود، چه شخص عالم باشد یا عامی(غیرعالم) و هر مسلمان باید با برادران مسلمانش در امر نصیحت و خیرخواهی دیگران سهیم باشد تا این که این صفت نیکو در اجتماع اسلامی مروج گردد و این حالت در زندگی سالم و پاکیزه مسلمانان عیناً مشاهد شود. هم‌چنان این صفت(خیرخواهی و خیراندیشی با دیگران) باید در وجود جماعات(احزاب و گروه‌ها) نیز متبلور باشد؛ یعنی احزاب و جماعت‌ها باید امر کننده به کار نیک و باز دارنده از امر ناپسند باشند.

یا الله! تو، ملائک و حاملین عرشت را گواه می‌گیریم که حزب التحریر امت را نصیحت کرده و بیان نموده که حکم به آن‌چه که شما نازل کرده‌اید، فرض است. یا الله! حزب، بر امت چنان می‌بیند که تو اراده کرده‌ای یا و بر امت قسمی‌که دیگر احزاب و گروه‌های اسلامی نظر دارند، نمی‌بیند. پس امت همه‌اش به منزله یک جسد بوده و هم‌چنان رنج و مشقت همه جسد را فرا می‌گیرد؛ پس آیا اجابت‌کننده فریادها در دولت مصری است؟ و یا در دولت اردنی، یمنی، تونسی و حتی در دولت فلسطینی که منحل گردیده؟ آیا این همان چیزی‌ست که الله برای‌تان اراده کرده است؟ ای کسانی‌که مدت طویلی می‌شود که شما امت را نصیحت می‌کنید، آیا این مشکلات رفع خواهد شد؟ آیا دولت مدنی بهتر است یا دولت الله سبحانه وتعالی؟ آیا نظام دموکراسی بهتر است یا نظام الله؟ ای قائدین حرکات آیا نصیحت همین‌گونه می‌باشد؟ الله سبحانه و تعالی از شما نظام اسلامی را می‌خواهد و شما یک بار وطنی و بار دیگر قومی، بعثی، دموکراسی، اشتراکی، علمانی، مدنی و دیگر اصطلاحاتی‌که امریکا ذریعۀ ترس و رعب برای‌تان پیشکش نموده و مردم آن اصطلاحات را بعد از این‌که حرکات اسلامی آن را تبنی و جزء ثقافت خود قرار دادند، قبول نمودند.

ای مسلمانان! نصیحت یک امانت است، برای هیچ کسی سزاوار نیست که این امانت را ضایع گرداند و آن هم مبنی بر این دلیل که ما در دهلیز سیاست قرار داریم؛ بر ما لازم است که زیر آفتاب آن قرار گیریم. نه به الله قسم که برای مسلمانان چنین نمی‌زیبد؛ کسی‌که شریعت الله سبحانه وتعالی را می‌خواهد، آگاه باشید که آن کامل، واضح، روشن و خالص در محضر دید می‌باشد؛ اگر شرع الله را چنین نمی‌بینید در حضور مسلمین با چنین نصایح(معامله‌گرانه و فریبنده) نزدیک نگردیده و آن را با چیزهای ساختگی تکمیل ننمایید.

یا الله! ما سخن حق را رسانیدیم، تو شاهد آن باش!

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه