جمعه, ۱۸ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
خلفای عادل (بخش دوم)
بسم الله الرحمن الرحيم

خلفای عادل (بخش دوم)

(ترجمه)

سعد ابن ابی وقاص رضی الله عنه از جابر ابن سمره رضی الله عنه روایت نموده که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:

«لَا يَزَالُ الدِّينُ قَائِمًا حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ، أَوْ يَكُونَ عَلَيْكُمُ اثْنَا عَشَرَ خَلِيفَةً، كُلُّهُمْ مِنْ قُرَيْشٍ وَسَمِعْتُهُ يَقُولُ عُصَيْبَةٌ مِنْ الْمُسْلِمِينَ يَفْتَتِحُونَ الْبَيْتَ الْأَبْيَضَ بَيْتَ كِسْرَى أَوْ آلِ كِسْرَى وَسَمِعْتُهُ يَقُولُ إِنَّ بَيْنَ يَدَيْ السَّاعَةِ كَذَّابِينَ فَاحْذَرُوهُمْ وَسَمِعْتُهُ يَقُولُ إِذَا أَعْطَى اللَّهُ أَحَدَكُمْ خَيْرًا فَلْيَبْدَأْ بِنَفْسِهِ وَأَهْلِ بَيْتِهِ وَسَمِعْتُهُ يَقُولُ أَنَا الْفَرَطُ عَلَى الْحَوْضِ» (رواه مسلم)

ترجمه: دین همیشه قائم خواهد ماند تا آن‌که قیامت بیاید یا این‌که بالای شما دوازده خلیفه که همه آن‌ها از قریش باشند حکومت کنند و شنیدم که می‌گفت: گروهی از مسلمین قصر سفید کسری یا آل کسری را فتح می کنند وشنیدم که می‌گفت: پیشاپیشِ قیامت دروغ‌گویانی می‌آیند از آنها دوری کنید و شنیدم که می‌گفت: وقتی الله متعال خیری را نصیب‌تان کرد استفاده از آن‌را اول از خود و اهل بیت خود شروع کنید و شنیدم که می‌گفت: من پیش‌تر از شما بر حوضِ کوثر وارد می‌شوم.

توضیح حدیث:

قَوْله صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: (أَنَا الْفَرَط عَلَى الْحَوْض) الْفَرَط وَالْفَارِط: (کسی‌که از قوم پیشی کند به‌سوی آبی، تا آماده سازد برای ایشان آبی را که به آن احتیاج دارند) یعنی از آن‌ها استقبال کند.

ای بهترین امت‌ها که برای هدایت مردم گماشته شده اید! پیامبر بزرگ اسلام که هادی انسان‌ها و جنیات بود، ظالمان را بی‌بنیاد ساخته و از جایگاه و مقام بلند شان بیرون راند، بُت‌ها را محو کرد، امانت پروردگارش را بدوش کشیده و به حمل پیام آن ادامه داد، امام و قدوه بوده که بشریت را تقوی و رحمت آموخت، به‌خاطر نشر دین حق جهد و سعی بی‌پایان نمود، شناخت حلال و حرام را به مردم بیان فرمود، برای حفظ مال، آبرو و جان مردم امنیت تام را برقرار نمود.

برادران دینی من! بلی این حوض وعده‌گاه مظلومان است! این حوض وعده گاه کسانی است که حق شان پرداخته نشده است، این حوض وعده‌گاه کسانی است که به‌خاطر اعزاز دین اسلام و حکم به کتاب الله و سنت حبیب‌اش در روی زمین کار و تلاش نموده‌اند، این حوض وعده‌گاه کسانی است که خواسته اند اسلام را به‌سوی کافۀ عالمِ تحت سایه خلافت اسلامی حمل کنند، این حوض وعده‌گاه کسانی است که ثابت شده این شهادت به‌خاطر ادای امانت‌داری آن‌ها است. پیامبر گرامی اسلام (صلى الله عليه وسلم) در آخرین لحظات حیات‌اش برای اصحاب فرمودند: من پيشاپیش شما و به استقبال شما می‌باشم، من شاهد و گواه شما می‌باشم و به خدا سوگند، من اکنون به‌سوی آن حوض (کوثر) نگاه مي‌کنم، من کسی‌ام که کلیدهای خزائن زمین (یا کلیدهای زمین) برایم داده شده است، قسم به الله که من نسبت به شما از این نمی‌ترسم که به‌طور عموم بعد از من به‌خدا شریک مقرر کنید؛ بلکه ترس از آن دارم که بر سر مال دنيا با همديگر رقابت کنيد و بر زينت‌هاي دنيوي افتخار نموده، رغبت زيادي به آن نشان دهيد. (حدیث بخاری)

یقیناً این حوض، حوض نبینا (صلى الله عليه وسلم) حوضی مکرم و پر میمنت وعظیم است این حوض در آخرت، خاصۀ رسول الله (صلى الله عليه وسلم) می‌باشد، آن حوضی است که الله عزوجل در موردش فرموده اند: ﴿إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ﴾ [الكوثر : 1]

بر آن مردمان مؤمن وارد می‌شوند و از آن می‌نوشند، پیامبر (صلى الله عليه وسلم) فرموده اند: (إني فرطكم)؛ یعنی من پیشاپیش بالای حوض حاضر می‌شوم و در آن جا انتظار شما را کشیده و آمادگی برای ملاقات شما را می‌گیرم.

هم‌چنان مردمانی نیز بر آن حوض حاضر می‌شوند که مانند شتر تشنه‌اند و تلاش می‌کنند؛ اما از آن باز داشته می‌شوند؛ زیرا ایشان بعداً تغییر کرده و دین خود را تبدیل کرده اند و ایشان کسانی اند که یا به دین آبائی خود بر گشته اند، ویا اموری را در اسلام احداث کرده‌اند که از اسلام نیست (یعنی بدعت گرائی) کرده اند. و برا ی پیامبر (صلى الله عليه وسلم)  گفته می‌شود: نمی‌دانی ای پیامبر که این‌ها بعد از تو چه نو آوری‌های در دین ایجاد کردند، این در حالی است که پیامبر (صلى الله عليه وسلم)  فرموده بودند:  کسی در دین ما چیزی نو احداث کند که از دین ما نباشد آن مردود است.

امام قرطبی رحمه الله فرموده: (شدید ترین مردمانی که از آن حوض باز داشته می‌شوند کسانی اند که از جماعت مسلمین مخالفت و از راه مسلمانان مفارقت ورزیده اند، هم چنان ظالمانی که در جور و ظلم خود از حد گذشته اند، حق را پوشانیده اند و اهل حق را ذلیلانه به قتل رسانیدند. چنان‌چه پیامبر (صلى الله عليه وسلم) فرموده‌اند: مردمانی را بالای حوض‌ام می آورند و تعدادی از آن باز داشته می‌شوند، من آن‌ها را می‌شناسم و آن‌ها من را می‌شناسند، از آن جا باز داشته می‌شوند مانند شتران تشنه‌ای که از آب باز داشته شوند، در حالی که تشنگی‌شان درنهایت شدت رسیده باشد.

ملائک آن‌ها را با عصاء باز می‌دارند چنان‌چه شتران تشنه بازداشته می‌شوند، طوری‌که پیامبر (صلى الله عليه وسلم) فرموده‌اند: (يا ربّ أصحابي أصحابي)؛ ترجمه: (پروردگارا اصحابم اصحابم) و در یک لفظ تنها: (اصحابم اصحابم) آمده است، برای وی (صلى الله عليه وسلم)  گفته می‌شود، (تو نمی‌دانی که این‌ها بعد از تو چه نوآوری‌های نبود که در دین تو کردند). این‌ها مرتدینی بودند که بعد از تو به دین آبائی شان باز گشتند. پیامبر (صلى الله عليه وسلم) می‌گوید: دوری باد از آن‌ها! به روایتی، دوری باد! دوری باد! از آن‌هایی‌که بعد از من تغییر آوردند. (صحیحین)

ای برادر مسلمان!

برای رسیدن به این حوض چه آمادگی داری؟  برای رسیدن به ملاقات حبیب خدا (صلى الله عليه وسلم) بالای این حوض چه آمادگی داری؟ ای بنده‌گان الله! نوشیدن از این حوض برای اهل فسق و بدعت حرام است؛ پس با انابت و رجوع به الله عزوجل عهد خود را تجدید کنید، بدانید که رسیدن به این حوض جز به مؤمنین صادق میسر نمی‌باشد.

علماء فرموده‌اند: همه آنانی‌که از دین الله مرتد شده‌اند، یا چیزهای جدیدی را که در آن رضایت الله نیست و الله به آن اجازه نداده است را احداث کرده اند، همه از فیض این حوض مطرود و محروم می‌باشند. شدیدترین رانده شدگان ظالمان اند که در جور و ظلم خود از حد گذشته اند، آنان حق را پوشیده اند و اهل حق را ذلیل ساخته اند، نه از خدا حیا می‌کنند و نه از مردم حیا دارند.

از ام سلمه (رضی الله عنها) روایت است که رسول الله (صلی الله علیه وسلم) فرمود:

(...إِنِّي لَكُمْ فَرَطٌ عَلَى الْحَوْضِ، فَإِيَّايَ لَا يَأْتِيَنَّ أَحَدُكُمْ فَيُذَبُّ عَنِّي كَمَا يُذَبُّ الْبَعِيرُ الضَّالُّ، فَأَقُولُ: فِيمَ هَذَا؟ فَيُقَالُ: إِنَّكَ لَا تَدْرِي مَا أَحْدَثُوا بَعْدَكَ، فَأَقُولُ: سُحْقًا) (رواه مسلم (4/ 1792) (کتاب الفضائل، بَابُ إِثْبَاتِ حَوْضِ نَبِيِّنَا صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَصِفَاتِهِ).

ترجمه: من به استقبال شما بالای حوض می‌باشم، خبردار: مبادا كسي از شما نزدم بيايد و مانند شتر گم شده، رانده شود و من بگويم: چرا او را مي‌رانيد؟ و بگويند: تو نمي‌داني كه پس از تو چه كرده اند، و من بگويم: دور باد از ایشان.

برادرِ ایمانی من!

این حوض وعده گاه ما با رسول الله (صلى الله عليه وسلم) است، این حوض جایگاه اهل ایمان قبل از دخول جنت است، این حوض در وقت تشنگی شدید می‌باشد، این حوض برای خائفون امن می‌بخشد، برای اندوه زده گان سعادت می‌آفریند، نبی کریم (صلى الله عليه وسلم) بالای آن ایستاده می‌باشد، همراه وی ابوبکر، عمر، عثمان وعلی (رضی الله عنهم) و بقیه صحابه کرام بوده و دیگر در بالای این حوض سادات وعلماء امت می باشند. آن حوضی است که نمازگزاران و دعوت‌گران امت از آن نوشانیده و سیراب کرده می‌شوند، این حوض سرآغاز خوشی و شادمانی مؤمنین در آخرت می‌باشد؛ زیرا زمانی بر آن حوض گذر می‌کنند ومی‌رسند که از هول عظیم و دشواری‌های بزرگ قیامت می‌گذشته باشند.

در مسند احمد و ترمذی از انس (رضی الله عنه) روایت است که گفت: از رسول الله (صلی الله علیه وسلم) خواستم که برایم شفاعت کند؟ فرمودند: "این کار را می کنم،  گفتم: در کجا آنرا طلب کنم! فرمودند: اولین چیزی که در پل صراط از من طلب می‌کنی، گفتم: اگر تو را در آن‌جا ملاقات نکردم؟ فرمود: من را نزد میزان می‌یابی، گفتم: اگر آن‌جا نیز به ملاقات شما قادر نشدم، گفتند: من در بالای حوض می‌باشم."

بار الهیٰ! ما را از نوشیدن آب گوارای حوض نبی‌ات محروم نگردان! ما را از شفاعت وی (صلی الله علیه وسلم؟) محروم مگردان! الهی! ما را از جمله کسانی داشته باش که شرف همراهی حبیب‌ات را در جنات نعیم نصیب‌شان گردانیده‌ای.

والسـلام علی من اتبع الهدی

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه