جمعه, ۱۸ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
عواقب دست کشیدن از یاری مسلمان
بسم الله الرحمن الرحيم

عواقب دست کشیدن از یاری مسلمان

(ترجمه)
از جابر ابن عبد الله و ابوطلحه انصاری رضی الله عنهما روایت است که رسول الله صلى الله عليه وسلم فرمود:
«مَا مِنَ امْرِئٍ يَخْذُلُ امْرَأً مُسْلِمًا فِي مَوْضِعٍ تُنْتَهَكُ فِيهِ حُرْمَتُهُ وَيُنْتَقَصُ فِيهِ مِنْ عِرْضِهِ، إِلَّا خَذَلَهُ اللَّهُ فِي مَوْطِنٍ يُحِبُّ فِيهِ نُصْرَتَهُ، وَمَا مِنَ امْرِئٍ يَنْصُرُ مُسْلِمًا فِي مَوْضِعٍ يُنْتَقَصُ فِيهِ مِنْ عِرْضِهِ وَيُنْتَهَكُ فِيهِ مِنْ حُرْمَتِهِ، إِلَّا نَصَرَهُ اللَّهُ فِي مَوْطِنٍ يُحِبُّ نُصْرَتَهُ» (رواه ابوداود، وقال الهيثمي في "المجمع" 7/ 267: رواه الطبراني في "الأوسط" وإسناده حسن)
ترجمه: هرگاه درجايي به انسان مسلمانی هتک حرمت شود و از آبرو و حيثيت‌اش کاسته شود و مسلمان ديگر شاهد آن باشد؛ اما به ياری اش نشتابد، الله متعال نيز وی را در جايی که به کمک و ياري‌اش نياز داشته باشد ياري نخواهد کرد و وي را به حال خود خواهد گذاشت؛ و هرگاه به انسان مسلمانی هتک حرمت شود و از آبرو و حيثيت‌اش کاسته شود و مسلمان ديگري به ياري و کمک وي بشتابد، الله متعال نيز وي را در جايي‌که به ياري‌اش نياز دارد ياري خواهد کرد.

توضیح حدیث

از مقتضیات ایمان است که انسان مسلمان بايد در غياب برادر مسلمانش از آبرو و حيثيت وي پاسداري کند، زيرا در حديث ابوهريره که مسلم آن را روايت نموده پیامبر صلى الله عليه وسلم گفته است: «اَلْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لَا يَظْلِمُهُ وَلَا يَخْذُلُهُ...» ترجمه: مسلمان برادر مسلمان است، بر وي ستم روا نمي‌دارد و او را در دشواري‌ها به حال خود رها نمي کند.
هم‌چنان در صحیح مسلم از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «وَاللَّهُ فِي عَوْنِ الْعَبْدِ مَا كَانَ الْعَبْدُ فِي عَوْنِ أَخِيهِ» ترجمه: الله متعال بنده ی خود را كمك مي‌كند، مادامي‌كه او در فكر كمك برادرش باشد.
بدین اساس اگر کسی توان دفاع از آبرو و حيثيت برادر مسلمانش را داشته باشد؛ اما دفاع نکند، به چنین شخص (خاذل) گفته می‌شود، يعنی کسی است که از آبروی برادر مسلمانش دفاع نکرده و او را در دشواری‌ها تنها گذاشته است.
پس ای مسلمانان! شما را چه شده است که از قتل عام، کشته شدن و اسارت برادران و خواهران مسلمان تان در سوریه، برما، عراق سومالیا، افغانستان وغیره تنها نظاره گر شده اید و احساس مسئولیت نمی‌کنید؟ اگر نصرت و یاری الله متعال را در زندگی تان می‌خواهید، پس به کمک و دفاع از برادران و خواهران دینی‌تان بشتابید، این مهم نیست که توان شما نسبت به دشمنان اسلام کمتر است؛ اما مهم این است که شما در فکر و روان دفاع و کمک کردن به برادران مسلمان تان باشید ولو به حد دعا کردن بعد از فرایض باشد...
به امید روزی‌که با اقامه خلافت اسلامی مفهوم اخوت قرآنی را از طریق رسانه‌های جعمی به امت اسلامی برسانیم...

﴿وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُون﴾ [يوسف: 21]
ترجمه: الله متعال بر أمر خود مسلط است وليکن بيشتر مردم نمی‌دانند.

خلاصه حدیث 

اگر می‌بینی که به برادر یا خواهر مسلمان ات ظلم و ستم ویا حتک حرمت می‌شود و تو به دفاع از آن هیچ نوع عکس العملی از خود نشان نمی‌دهی و موقف بی‌طرفانه اتخاذ می‌کنی، بدانی که الله متعال در دنیا و آخرت در مواقعی‌که به کمک ضرورت داشته باشی تو را تنها می‌گذارد و از یاری‌ات دست می‌کشد، آنگاه پشیمانی‌ات سودی نخواهد داشت.

 

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه