شنبه, ۱۰ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
نزول سکينت و رحمت به سبب تلاوت و تدريس قرآن!
بسم الله الرحمن الرحيم

نزول سکينت و رحمت به سبب تلاوت و تدريس قرآن!

از ابو هريره رضی الله عنه روايت است که رسول الله صلی الله عليه وسلم فرمود:

«ومَا اجْتَمَعَ قَوْمٌ فِي بَيْتٍ مِنْ بُيوتِ اللَّهِ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ ويتَدَارسُونَه بيْنَهُم، إِلاَّ نَزَلتْ علَيهم السَّكِينَة، وغَشِيَتْهُمْ الرَّحْمَة، وَحَفَّتْهُم الملائِكَةُ، وذَكَرهُمْ اللَّه فيِمنْ عِنده» (رواه مسلم، ابوداود، ترمذی و ابن ماجه)

ترجمه: هر زمانی‌که گروهی از مسلمانان در خانه‌ای از خانه‌های الله (متعال یعنی مسجد) جمع شوند و قرآن کريم را تلاوت كنند و با يک‌ديگر تعليم دهند، سکينت و آرامش بر دل‌های‌شان فرود می‌آيد و رحمت الله شامل حال‌شان می‏شود، فرشتگان ايشان را در بر می‏گيرند و الله (متعال) آن‌ها را ميان فرشتگانی‏كه نزد او هستند، ياد می‌كند.

شرح حديث

احاديثی‏که برای تشويق مسلمانان به طلب علم و ذکر الله سبحانه وتعالی، از رسول الله صلی الله عليه وسلم روايت شده بسيار زياد است، زيرا طلب علم دين و آنچه برای يک مسلمان در دين و دنيا مفيد باشد، از لحاظ شرع يک امر پسنديده است. علاوه براين، از حديث فوق ثابت می‏شود که فرشتگان به کسانی‌که در مساجد به تلاوت يا تدريس علوم قرآن مصروف هستند، دعای خير می‏کنند. در روايات آمده که تعدادی از فرشتگان در جستجوی حلقات و دروس قرآن يا ذکر الله متعال هستند؛ طوری‌که اگر حلقه‌ای از تلاوت، ذکر يا دروس قرآن را ديدند، به همديگر مى‏گويند: بيائيد كه نياز خود را پيدا كرديم! به اطراف آن‏ها جمع می‏شوند و به ايشان دعای خير می‏کنند.

واضح است كه وقتی فرشتگان به اطراف آن‏ها جمع ‏شوند، شياطين از آنجا فرار میکنند، ليکن فرشتگان به خانه‌ای كه در آن سگ يا عكس باشد، داخل نمى‏شوند و هرگاه فرشتگان داخل نشوند، شياطين آن خانه را اشغال می‏کنند، که در نتيجه ممکن است اهل خانه را نيز تابع خود بسازند.

ای مسلمانان! بدانيد که سکينت و رحمت الله وقتی شامل حال مسلمان می‏شود که حدود و فرايض الله متعال را ترک نکرده باشد. بعد از سقوط خلافت اسلامی در سال (1924م) تا اکنون که نزديک به صد (100) سال می‏شود، اجرای حدود و فرايض الله معطل قرارگرفته و تطبيق نمی‏شود؛ يعنی دولت يا حکومت اسلامی وجود ندارد که احکام اسلام را تطبيق نمايد. برعکس در سرزمين‌های اسلامی حکام مزدور فاسق وظالم قوانين کفری را بالای مسلمانان تطبيق و تحميل می‌نمايند. کفار تمام سرزمين اسلامی را اشغال و تحت تسلط خود قرارداده است، به مقدسات، نواميس و شعائر دينی مسلمانان توهين وتحقير می‏شود... در چنين حالت تنها به حلقات درسی اکتفاکردن عاقلانه نيست؛ بلکه لازم است از يک‌طرف مسلمانان را بسيج نموده و بطور جمعی برای دور نمون حکام ظالم و فاسق اقدام شود و از سوی ديگر، برای اقامه دوباره خلافت اسلامی سعی و تلاش نمائيم تا سکينت و رحمت الله شامل حال مان شود.

خلاصه حديث

در اين حديث شريف رسول الله صلی الله عليه وسلم تشويق بر وحدت و اجتماع نموده و از تفرقه بر حذر می‌دارد؛ چنان‌چه اجتماع در عبادت مشمول رحمت الله می‌گردد. هم‌چنين اجتماع در دور نمودن حکام فاسق و ظالم امريست بزرگتر از عبادت که بر آن رسول الله صلی الله عليه وسلم تاکيد نموده است.

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه