پنجشنبه, ۱۷ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
باورها متغییر و افکار مبدل شده است
بسم الله الرحمن الرحيم

باورها متغییر و افکار مبدل شده است

(ترجمه)

از انس رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:

«مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَغْرِسُ غَرْسًا، أَوْ يَزْرَعُ زَرْعًا فَيَأْكُلُ مِنْهُ طَيْرٌ أَوْ إِنْسَانٌ أَوْ بَهِيمَةٌ إِلاَّ كَانَ لَهُ بِهِ صَدَقَةٌ» (رواه بخاری)

ترجمه: هر مسلمانی‌كه درختی، غرس نمايد يا بذری (دانه ای)، بيافشاند (در زمین کشت نماید) و انسان، پرنده و يا حيوانی، از آن بخورد، برايش صدقه محسوب می گردد.

توضیح حدیث

زمانی‌که یک مسلمان عمل خوبی را جهت رضایت الله سبحانه وتعالی انجام می‏دهد، قلبش از شوق و سرعت در آن کار موج می‏زند تا این که ثمره آن عمل را در آخرت به دست آورده و سبب آرامش و راحتش قرار گیرد؛ این حدیث به همین مطلب اشاره نموده و هم چنان مؤمن اهمیت زندگی را زمانی درک می‏نماید که دست دهنده داشته نه تمام گیرنده، و ذریعه اعطاء و کمک دوام دار است که رضامندی الله و راحتی بیشتر به وجود آمده و سبب دریافت اجر و پاداش می‏شود، اما بر عکس در عدم اعطاء و بخل ورزیدن سبب پریشانی برای نفس‌ها می‏شود.

ای مسلمانان! امروز باورها تغییر نموده و افکار مبدل گردیده اند، انسان به سوی اشیای ناچیز و غرایز خود که حدی را نمی شناسد، میلان دارد، میلان به سوی جاهلیتی دارد که در مقابله با منافع، مصالح و سرمایه های او قرار دارد، علاقه مند جاهلیت ابولهب و ابوجهل گردیده و نیز میلان به سوی انبوهی مردم داشته تا علو عقلانی خود را ثابت سازد. هم چنان صدای غریزه را بالای دید و درک درست حاکم گرداند. چنان حالتی را مردم به خود گرفته اند که گویا احساس می‏شود نیکی‌ها و بدی‌ها را میزان را مقیاس سنجش اعمال خود نمی‏دانند و نیز برای صدقه دادن ارج و اهمیتی نمی‌دهند، این چنین است حالت اکثر مردم؛ مگر کسی را که الله رحم نموده است که چنین حالتی نداشته باشد.

 پس ای خلیفه، ای مسلمین! تو کجایی که عدل و مفاهیم واقعی اسلامی را دوباره از نو باز گردانی؟

ای عمر بن عبدالعزیز تو کجایی که امر نمایی و برای‌شان بگویی دانه‌ها را بالای کوه‌ها بپاشید تا گفته نشود که پرنده‌ها در شهر های مسلمانان گرسنه ماندند...

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه