پنجشنبه, ۱۷ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
چاره این بی چارگی چیست؟
بسم الله الرحمن الرحيم

چاره این بی چارگی چیست؟

حُکام، اکثریت مخالفین و زورمندان افغانستان در گرو بیگانه‎گان اند!

خبر:

فرمانده عملیاتی استخبارات ماموریت حمایت قاطع در افغانستان در گفت و شنودی با خبرنگاران افغان در کابل از افزایش فعالیت بازیگران منطقه یی چون روسیه، ایران، پاکستان و چین هشدار داده است. دگروال بورنز، فرمانده عملیاتی استخبارات ماموریت حمایت قاطع گفته است: "تمام این کشورها از برخی بازیگرانی که در حکومت وحدت ملی هستند، زورمندان و یا طالبان اند، حمایت می‌کنند. این (حمایت) به خاطر گسترش نفوذ آنها در (منطقه) است و این را حتمی می سازند؛ وقتی که گفتگوهای صلح آغاز می‌شود، یکی از این افراد برای تأمین منافع آنان نمایندگی کند." به باور او کشور های منطقه در تلاش اند تا در آینده افغانستان نقش داشته باشند. در حالیکه این چهار کشور منطقه چنین اتهام ها را رد کرده اند. )منبع: آریانا نیوز 3 نومبر 2017م)

تبصره:

این گونه اظهارات فرمانده عملیاتی استخبارات نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان از یکسو پیچیدگی حقیقت قضیه افغانستان را برملا می سازد که به بهانه مبارزه با "تروریزم و افراط‎گرایی" توسط امریکا و ناتو به میدان گرم رقابت‎های منطقوی و بین‎المللی مبدل گردیده است. از سوی دیگر، هویت حُکام افغانستان، مخالفین مسلح، مخالفین سیاسی و زورمندان را به نمایش می‎گذارد که اکثر آنان برای منافع شخصی و گروهی خود، از کشورهای ذیدخل در قضیۀ افغانستان به مانند مزدوران حلقه بگوش متابعت می‎کنند. درحالی‎که دگروال بورنز فرمانده مرکز مشترک عملیاتی استخباراتی امریکا و ناتو در افغانستان، در اظهارات خود نقش حمایوی امریکا، کشورهای عضو ناتو و هند را از مزدوران‎شان در افغانستان نادیده گرفته شده و با کمال بی حیایی تنها به سوی نقش طرف مقابل خود (روسیه، چین، ایران و پاکستان) انگشت انتقاد گرفته‎اند.

مقامات استخباراتی نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان درحالی چنین اظهار نظر می‎کنند که جنگ جاری همه روزه جان صدها تن افغان را در صفوف نیروهای مسلح و مخالفین گرفته و هزاران تن دیگر را مجروح و بی خانمان می‎سازد. جنگی که چوب سوخت آن را تنها مسلمانان تشکیل می‎دهد. بنابرین اخیراً واشنگتن با دولت وحدت ملی افغانستان، موافقت کرد تا معلومات در مورد تلفات نیروهای نظامی افغان را مکتوم نگهدارد. هم‎چنان روزنامه واشنگتن تایمز، در تازه ترین مقاله‌‎اش در مورد افغانستان، یاد آور شده که جنگ در افغانستان از پیشبینی‎ها هم دشوارتر شده است.

گزارش اخیر سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) هم نشان می‎دهد که از اول ماه جولای تا سی ام ماه سپتمبر امسال، اردوی افغانستان مناطق زیادی را که قبلاً تحت اداره خود داشتند از دست داده و در حال حاضر بر این مناطق طالبان و گروه داعش تسلط حاصل کرده‎اند. گزارش سیگار، هم‎چنان نشان می‎دهد، آمارهای که در گذشته در مورد تلفات نیروهای افغان بصورت علنی نشر می‎شد. حالا پنهان نگهداشته می‎شود. چون تلفات اخیر نیروهای امنیتی باعث شکنندگی صفوف آنان گردیده و یک فضای بی اعتمادی را در میان سربازان بمیان آورده است. از اینرو، می خواهند با پنهان نگه داشتن تلفات، روحیه نظامیان را برای تداوم جنگ حفظ کنند.

پس قابل یاد آوری است که این همه موارد، حداقلی است که اداره‎های امریکایی و دولت افغانستان بر آن اقرار می‎کنند. درحالی‎که وضعیت چندین برابر از آن‎چه که در گزارش‎های رسانه‎ها، نهاد های تحقیقاتی و دولتی می‎آید رقت‎بار است. درین مورد ویدیوها و تصاویر مختلف همه روزه از چهار گوشه افغانستان توسط مردم محل، سربازان نیروهای امنیتی، سربازان طالب و … به نشر می‎رسد که نمایندگی از شدت و وحشت جنگ توسط تمام جناح‎های دخیل می‎کند.

یگانه متضرر اصلی این جنگ از تمام جوانب مردم مسلمان افغانستان است. چنان‎چه اخیراً اداره تنظیم مخابراتی (اترا) برای شرکت‎های ارایه کننده خدمات انترنتی، دستور داده است که شبکه‎های اجتماعی (وتساپ و تلگرام) را برای ۲۰ روز در کشور مسدود کرده و جدولی از صفحات، حساب‎های فیسبوکی و تویتری را تهیه نموده تا هرچه زودتر آن‎ها را مسدود سازد.

این است حقیقت تمام داعیه‎های اغواگرانه امریکا و ناتو برای مردم افغانستان که یکی پی دیگری رسوا می‎شود: از آزادی بیان گرفته تا صلح، حقوق بشر، حقوق زن، از بین بردن فقر، دولت سازی و بازسازی همه و همه در جریان ۱۶ سال گذشته درین سرزمین تجربه گردید، که تمام آن جز جنگ، ناامنی، قتل، فتنه، فساد، فحشا، فقر، رشوه و دخیل شدن هرچه بیشتر قدرت‎های منطقوی در قضیه افغانستان چیزی دیگری به مردم مسلمان افغانستان به ارمغان نیاورد. فلهذا هنوز هم سر وقت است تا بخود آیم و از صفر علیه این همه بدبختی‎ها و بحران‎ها قدعلم نماییم.

تمام موارد فوق نشاندهنده ابعاد بیشتر منطقوی و بین‎المللی جنگ در افغانستان است که بعد از امضای پیمان‎های استراتیژیک و امنیتی با امریکا و بخصوص بعد از اعلام استراتیژی جدید ترامپ در مورد آسیای جنوبی و افغانستان، جنگ درین خطه از پیشبینی‎ها هم دشوارتر شده است. پس مطلقاً جای تأمل و تفکر است، تا مردم افغانستان حقیقت این جنگ بیگانه‎گان را که بر خون و سرزمین ما جریان دارد درک نموده و علیه دولت جان کیری، زورمندان مزدور، مخالفین سیاسی و مسلح وابسته به کشورهای بیرونی به پا خیزند و نگذارند بیشتر ازین طعمه‎ی رقابت‎های آن‎ها گردند. مسلمانان افغانستان قرن‎هاست که توسط این نوع خاینین دچار جنگ، آشوب و فتنه گردیده‎اند. این عین همان تصویری است که در اکثر سرزمین‎های اسلامی در حال حاضر به مشاهده می‎رسد.

رسول الله صلی الله علیه وسلم از زمانی برای امت هُشدار داده بود که ملل دیگر جهان بر مسلمانان به سبب غالب شدن دوستی دنیا و کراهیت از مرگ، بالای‎شان هجوم آورده و آنان را مغلوب خواهند ساخت، طوری که فرموده:

«یوشِكُ الأُمَمُ أَنْ تَدَاعَى عَلَیكُمْ كَمَا تَدَاعَى الأَكَلَةُ إِلَى قَصْعَتِهَا» فَقَالَ قَائِلٌ وَمِنْ قِلَّةٍ نَحْنُ یوْمَئِذٍ قَالَ «بَلْ أَنْتُمْ یوْمَئِذٍ كَثِیرٌ وَلَكِنَّكُمْ غُثَاءٌ كَغُثَاءِ السَّیلِ وَلَینْزِعَنَّ اللَّهُ مِنْ صُدُورِ عَدُوِّكُمُ الْمَهَابَةَ مِنْكُمْ وَلَیقْذِفَنَّ اللَّهُ فِى قُلُوبِكُمُ الْوَهَنَ» فَقَالَ قَائِلٌ یا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا الْوَهَنُ قَالَ «حُبُّ الدُّنْیا وَكَرَاهِیةُ الْمَوْتِ» (سنن ابی داود: صحیح)

ترجمه: زود است که (تمام) ملل دیگر بر شما حمله کنند؛ به مثل حیواناتی که بر شکار حمله میکنند. از رسول الله صلی الله علیه وسلم پرسیدند، آیا تعداد مسلمانان در آن زمان اندک خواهد بود؟ رسول الله فرمود: نه، تعداد شما بسیار زیاد میباشد؛ اما به مانند کف روی آب خواهید بود. در آن زمان الله سبحانه وتعالی هیبت شما را از قلوب دشمنان تان بیرون کشیده و در قلوب شما وهن را داخل خواهد ساخت. اصحاب سوال نمودند که وهن چیست؟ پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: حب الدنیا و کراهیت الموت.

این است تصویر امروزی ما! پس لازم است تا طرف‎های ذیدخیل داخلی و قدرتمندان با نفوذ و مخلص افغانستان، این حدیث را مصداق عملی واقعیت خویش قرار داده و از آن درس عبرت بگیرند که تا زمانی دوستی دنیا در میان‎شان وجود داشته باشد، منافع زودگذر دنیا باعث فروغلطیدن آنان به دست قدرت‎های شرقی و غربی می‎گردد، این قدرت‎های خون‎خوار از سرزمین، خون و عزت‎شان منحیث ابزار در بازی‎های بین‎المللی بهره می‎برند. در ضمن، تا زمانی که این رهبران و قدرتمندان از مرگ کراهیت دارند و بر علیه اشغال‎گران و مزدوران‎شان دست به مبارزه نمی‎زنند، دعوت و مبارزه برای تاسیس دوباره دولت خلافت بر منهج نبوت را حمایت نمی‎کنند. جان و زندگی دنیا برای‎شان عزیز می‎نماید، این حالت تداوم یافته و ما منحیث چوب سوخت در رقابت‎های منطقوی و بین‎المللی وسیله قرار خواهیم گرفت.

سیف الله مستنیر

رئیس دفتر مطبوعاتی حزب التحریر -ولایه افغانستان

Last modified onیکشنبه, 05 نوامبر 2017

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه