شنبه, ۱۰ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
افزایش عواید دولت با غارت جیب های مردم
بسم الله الرحمن الرحيم

افزایش عواید دولت با غارت جیب های مردم

خبر:

وزیر مالیه، از افزایش میزان عواید دولت در جریان سال مالی ۱۳۹۶ خورشیدی خبر داده می گوید که امسال در مقایسه با سال گذشته اضافه از شش ملیارد افغانی بیشتر عواید به دست آمده است. از جانب دیگر، وزیر مالیه که روز گذشته در یک کنفرانس خبری هم زمان با آغاز سال مالی جدید صحبت می کرد، افزایش عواید افغانستان را بی سابقه خوانده گفت: «در سال مالی ۱۳۹۶ هدف تعیین شده در سند بودجه ملی ۱۵۲.۵ ملیارد افغانی بود که تا اخیر سال مالی ۱۶۹.۸ ملیارد جمع کردیم.

تبصره:

عواید دولت امسال نیز در حالی به بلندترین سطح اش نسبت به سال پار و سال های گذشته رسیده که افغانستان هم‌چنان از جمله فقیرترین کشورهای جهان به شمار رفته و مردمان آن در بدترین وضعیت اقتصادی به سر می برند. دولت ثروتمند، اما مردم فقیر و تهی دست که جمع کثیری از آن‌ها توانایی سیر کردن شکم خود را نیز ندارند و شب و روز خود را در حالی سپری می‌کنند که شاید برای لقمه نانی دایمأ باید به این در و آن در بزنند. اما علت عمده عواید دولت چیست؟ چگونه سال به سال به عواید دولت افزوده می‌شود در حالی که جیب مردمان آن خالی می گردد.

باید خاطر نشان کرد که عواید عمده دولت در نتیجه وضع مالیه ده درصدی بر خدمات مخابراتی است که چندی پیش پارلمان با اکثریت آرا رأی به لغو آن داده بود، اما هم‌چنان این ده درصد مالیه از مردم اخذ می‌گردد که این گونه ملیاردها افغانی از جیب مردم به غارت برده شده و به خزانه دولت سرازیز می گردد. از جانب دیگر، دولت با همکاری شبکه‌های مخابراتی میلیاردها افغانی دیگر را با راه اندازی برنامه‌های مختلف از مردم بیچاره به سرقت برده تا به عواید سالیانه خود بیفزاید.

در حالیکه  اخذ همین ده درصد مالیه از خدمات مخابراتی و وضع مالیات بر سایر بخش‌ها، مردم بیچاره را درمانده تر از قبل کرده و آنها را به خاک سیاه می نشاند، اما این در حالی است که خزانه دولت با غارت جیب‌های مردم مملو از پول می‌گردد. از جانب دیگر، افزایش تعداد بیکاران نیز دردی دیگری است که برای آن دوای وجود ندارد و با گذشت هر روز به تعداد بیکاران افزوده می‌شود. چنانچه، بر اساس آمار بانک جهانی در حال حاضر دو میلیون شهروند افغانستان بیکار هستند و این تعداد تا ۵ سال دیگر به ۴ میلیون خواهد رسید.

اما چیزی که برای دولت در خور توجه بوده و حایز اهمیت می باشد، سیر صعودی عواید سالیانه آن می‌باشد. آنچه بی اهمیت جلوه می‌نمایید، رسیدگی به مشکلات مردم است، اما نباید فراموش کرد که بار سنگین مالیاتی که خزانه دولت را می‌ترکاند و شکم سران آن را چرب تر از قبل می‌نماید، باید مردم فقیر و بیچاره متقبل شوند. در حالیکه آن طرف تعداد زیادی از زورمندان، وزراء، وکلای پارلمان از پرداخت مالیه فرار نموده تا فشار بدست آوردن آن شانه های مردم تهی دست این کشور را بشکند، اما آن‌های که ثروت و دارایی های شان سر به آسمان می‌ساید نه تنها که مالیه نمی دهند بلکه با دارایی های خود مشغول عیش و نوش هستند.

این در حالی است که شرایط برای اخذ مالیه در اسلام عزیز کاملأ متفاوت از آنچه که در نظام سرمایه داری می‌باشد، است. اسلام عزیز در صورت ضرورت مالیات را بالای اتباع خود وضع می‌کند و وضع مالیات نیز بالای اشخاص و افراد ثروتمند صورت می گیرد و به هیچ صورت با وضع مالیات بالای طبقه فقیر موجب ظلم و بی عدالتی بالای آن‌ها نمی‌گردد. اما نظام سرمایه داری چنانچه که از نام اش پیداست، دایمأ باید در حال جمع آوری پول به  بهانه‌های مختلف از مردم فقیر و تهی دست باشد. از این رو، نمی‌توان انتظار داشت که در حاکمیت چنین نظامی مشکلات مردم مدنظر گرفته شود و برای حل آن تلاش همه جانبه صورت گیرد.

سهیل صالحی

Last modified onیکشنبه, 31 دسامبر 2017

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه