شنبه, ۱۰ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
تعهدات سال دوم ریاست جمهوری ترامپ: جنگ¬های تجارتی، رقابت تسلیحات هسته¬ای و تهاجم بیرونی!
بسم الله الرحمن الرحيم

تعهدات سال دوم ریاست جمهوری ترامپ: جنگ¬های تجارتی، رقابت تسلیحات هسته¬ای و تهاجم بیرونی!

(ترجمه)

خبر:

دونالد­ترامپ رئیس جمهور امریکا در ­سخنرانی سالانۀ خود به اصلاحات معاملات بدی تجارتی وعده داده شده، که باعث بالا رفتن چشم‌انداز پالسی‌های محافظه­کارانه در میان همه متحدانش می‌گردد، اشاره نمود. او هم‌چنین تعهد نمود که تسلیحات جنگی هسته‌ای امریکا را ارتقاء دهد و به "ماتیس" دستور داد که زندان گوانتانامو را باز نگه دارد. با این حال، ترامپ بخش زیادی از سخنرانی‌اش را با مطرح ساختن کوریای شمالی منحیث یک دولت دشمن و خطرناک اختصاص داد.

تبصره:

ترامپ پس از یک سال، موضع خود را در قبال معاملات تجاری بین­المللی و مبارزات سیاست خارجی در خارج از کشور بسیار اندک تغییر داده است. ترامپ تنها چند روز قبل در "داووس" به مخاطبان هیجان زدۀ خود گفت: «دروازه‌های امریکا به روی تجارت باز است.» و در عین حال، در مورد معاملات غیرعادلانه نیز هشدار داد. امریکا قبلآً تعرفه‌ها را بر چین، کوریای جنوبی، مکزیک و­کانادا اعمال کرده است و حال اتحادیۀ اروپا را نیز بر اعمال چنین تعرفه‌ها تهدید می­کند. اتحادیۀ اروپا نیز وعده داده است­، در صورتی‌که ترامپ به این تهدید­ها جامۀ عمل بپوشاند، بر­کالا­های امریکایی نیز تعرفه­های گمرکی باالمثل را اعمال می­کند.

فلهذا این یک امر تصادفی نیست­که موضع سخت ترامپ با افزایش هزینه­های وارداتی، کسر تجاری ناخالص و یک سیاست عمدی برای حفظ ضعف دالر شکل می‌گیرد؛ بل این موقف‌گیری برای افزایش صادرات امریکا به خارج از کشور در نظر گرفته شده است. پالسی تجاری ترامپ با جهان کاملاً واضح می‌باشد و شرکت‌های خارجی می‌توانند در امریکا سرمایه‌گذاری کنند؛ اما واردات کالا‌های خارجی به امریکا، تحت فشار تعرفه قرار خواهند گرفت.

این‌که امریکا از قدرت هسته‌ای دشمنان خود مانند روسیه ناراضی است، اما ترامپ قول داد تا قدرت استراتیژیک امریکا را ارتقاء دهد. اخیراً برتری امریکا در سلاح­های متعارف همراه با سیستم دفاعی موشکی بالستیک، تعادل را در اختیار امریکا در برابر نیروگاه‌های هسته­ای روسیه و چین قرار داده است. با این حال، گزارش‌های اخیر در مورد یک دستگاه هسته‌ای مخفی روسی به نام "روز قیامت" خبرساز شده است، که دریاها را به طور مخفیانه می‌پیماید، شناسایی و ردیابی آن ناممکن بوده و می‌تواند سیستم دفاعی موشکی امریکا را مختل سازد. این عدم توازن و نابرابری، یک رقابت دیوانه‌وار دیگر را برای ایجاد بیشتر تسلیحات هسته‌ای تحریک می‌کند که بیشتر از حالات و اوضاع متصور می‌باشد.

لحن جنگجویانۀ ترامپ در مقابل کوریای شمالی، موقف احمقانۀ جورج بوش در مقابل عراق قبل از اشغال آن در سال ۲۰۰۳م را به یاد می‌آورد. افزایش شدید ایجاد سخت‌افزار نظامی امریکا در آسیا، اقیانوس آرام و تلاش‌های بی‌رحمانه‌ای کوریای شمالی برای آزمایش صبر متحدان امریکا، ممکن است جنگ دیگری را به بار آورد. هم‌چنین خطر جدی وجود دارد که چنین جنگی بتواند به سرعت به جنگ بزرگ تبدیل شود و امریکا به کوریای شمالی حمله کند. طوری‌که دولت ترامپ در تلاش برای تقویت امپریالیزم امریکا در سرتاسر جهان به سمت جلو در حرکت است، در حال حاضر جهان اسلام که قربانی استعمار امریکایی می‌باشد، بازهم قادر به ارائۀ دیدگاه جایگزین جهانی نیست.

در نتیجه باید گفت که تحت سایۀ خلافت تجارت بر مبنای عدالت و عمل باالمثل بوده و در اصل تعرفۀ گمرکی بر کالاهای تجارتی ممنوع می‌باشد؛ اما در صورتی‌که کشور صادر کننده بر کالا­های وارداتی دولت اسلامی مالیات وضع کند، خلافت نیز این حق را دارد تا با آن کشور عمل باالمثل را انجام دهد. در موارد تسلیحات هسته‌ای بر دولت اسلامی واجب است تا از تسلیحات هسته‌ای برای خلع سلاح‌های جهانی استفاده کند تا بدین ترتیب به جهانی عاری از تسلیحات هسته­ای دست یابیم. ان‌شاءالله دولت اسلامی عنقریت روی صحنه قرار خواهد گرفت، تا جهان را از پالیسی‌ها و شیوه‌های فاجعه­بار قدرت‌های بزرگ آزاد سازد.

نویسنده: عبدالمجید بهاتی

برای دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب التحریر

Last modified onسه شنبه, 13 فوریه 2018

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه