جمعه, ۰۹ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
چرا خبرنگاران افغانستان مورد حمله پی‌هم قرار دارند؟!
بسم الله الرحمن الرحيم

چرا خبرنگاران افغانستان مورد حمله پی‌هم قرار دارند؟!

خبر:

در دو انفجاری که به تاریخ۱۰ ثور در منطقه "شش‌دَرَک" کابل رخ داد، ۲۶ کشته به جای گذاشت که نُه خبرنگار و تصویر بردار نیز شامل این کشته شدگان بودند. گروه داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت. در پی این حمله، رسانه‌های افغانستان با نشر اعلامیه‌ای از دیوان کیفری بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل خواستار بررسی جدی این رویداد شدند. هم‌چنان صبح همان روز خبرنگار دیگری در ولایت خوست هدف سوء قصد افراد مسلح قرار گرفت و کشته شد.

تبصره:

در این اواخر امریکا تحت نام حمایت از پروسۀ صلح میان افغان‌ها، ترور و وحشت را به اوج خود رسانده است. ظاهراً منطق سیاسی شدّت گرفتن جنگ را شکست طالبان در جبهات جنگی و کشانیدن آنان به گفتگوهای صلح می‌خواند. درحالی‌که امریکا درین مقطع زمانی در افغانستان نسبت به صلح، به افزایش جنگ نیاز بیشتری دارد. تا از یکسو برای موجودیت دراز مدت خود توجیهات لازم داشته باشد و از سوی دیگر علیه کشورهای منطقه اعم از چین و روسیه توطئه کند؛ چون برای پیشبرد این پروژۀ جنگی در منطقه، به ادامۀ استفاده از نام‌های طالب و القاعده، اکنون از نام داعش نیز استفاده می‌کند.

فعالیت‌های مرموز داعش در افغانستان سبب شده تا مردم ماهیت اصلی جنگ امریکا علیه «تروریزم» در افغانستان را درک نمایند. این نوع درک، حتی شامل حال آن‌عده از رسانه‌ها و خبرنگارانِ می‌شود که خود امریکا آن را تمویل و تجهیز می‌کند. زیرا بعضی اوقات تحلیل‌ها و گزارش‌های از آنان به نشر می‌رسد که پالیسی‌های امریکا را افشاء می‌سازد.

چنان‌چه در مهمانی ویژۀ سفیر امریکا به خبرنگاران افغان، مستقیماً از وی سوال می‌گردد که؛ مردم از فعالیت‌های داعش به این نتیجه رسیده‌اند که داعش پروژۀ امریکاست. درین مورد علاوه بر موقف رد و محکومیت، چه دلایل و شواهد قناعت بخش به مردم ارائه کرده می‌توانید؟ جان بس، سفیر امریکا که قبل ازین سفیر امریکا در ترکیه بود و به مغز متفکر داعش شهرت یافته است، بی‌پاسخ مانده و پرسش را بدون ارائه جواب دقیق به طفره گویی و خنده می‌کشاند.

 لذا امریکا از آزادی موجودۀ رسانه‌ها رضایت نداشته به اعمالی متوسل می‌گردد که اهالی رسانه‌ها دیگر جرئت انتقاد از سیاست‌های خشن و وحشتناک امریکا در افغانستان را نداشته باشند. از سوی دیگر، انجام همچو حملات که سرانجام به پای داعش ختم می‌گردد، می‌تواند فضای بیشتری برای این گروه در جامعه ایجاد کند. چون حمله بر اهالی رسانه‌ها می‌تواند انعکاس بیشتری در رسانه‌ها داشته باشد و این، ساده‌ترین راه فضا سازی برای این گروه است.  

درین مورد،  بعد از انفجار خون‌بار در تظاهرات جنبش روشنایی در سال گذشته، احمد بهزاد عضو پارلمان و رهبر این جنبش، به صراحت اعلام کرد که داعش نام دوم شورای امنیت ملی افغانستان است. به همین منوال خبرنگار طلوع نیوز، انیسه شهید از رحمت الله نبیل، رییس اسبق ریاست امنیت ملی افغانستان نقل می‌کند که در زمان ریاست او، حکومت رسماً از وی خواسته بود تا نهاد امنیت ملی، فعالیت‌های داعش را در افغانستان بزرگ‌نمایی کند. حتی خبرنگاری که در ولایت خوست کشته شد، چندی قبل گزارشی را علیه جنایت‌های امریکایی در خوست تهیه و نشر نموده بود.

برعلاوه در برخی از حوادثی که به داعش نسبت داده می‌شود، اصلاً موقف رسمی داعش یافت نشده است؛ بلکه توسط ریاست امنیت ملی افغانستان به افراد نفوذی خود در رسانه‌ها دیکته شده و آنان هم حین تهیۀ گزارش آن را به داعش نسبت داده که بالاخره همان حادثه در فضای عام به نام داعش ختم می‌شود. تا جایی‌که درین مورد عکس‌های فوتوشاپ شده نیز توسط دولت در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است. این اتهامات همزمان با ادعای برخی رسانه‌های روسی دربارۀ حمایت مشاور و رییس امنیت ملی افغانستان از گروه داعش صورت می‌گیرد که توسط هلی‌کوپترهای ناشناس آنان را در مناطق مختلف افغانستان جا سازی و تجهیز می‌کنند.

ازین‌رو، امریکا بعد از امضای پیمان‌های استراتیژیک و امنیتی با افغانستان، نیروهای خود را در پشت دیوارهای سمنتی حفظ کرده و جنگ نیابتی خود را توسط نیروهای امنیتی افغان و قاتلین کرایی‌اش علیه مردم افغانستان به پیش می‌برد. تا جایی‌که طرفداران و توجیه‌گران سرسخت این پیمان، اکنون خواستار تجدید نظر و فسخ آن با امریکا می‌باشند.

در نتیجه باید گفت که دوستی با کفار اشغال‌گر طبعاً چنین نتایج تلخی را به بار می‌آورد. ازین‌رو رسانه‌های افغانستان نباید از نهادهای تنظیم کننده استعمار در سرزمین‌های اسلامی مانند؛ دیوان کیفری بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل خواستار تحقیقات شوند؛ بلکه آنان باید مانند چشم و گوش واقعی مردم عمل کرده و حقایق پشت پرده را برای تحقق بیداری اسلامی در میان مردم افشاء سازند تا باشد که جزء ماشین جنگی امریکا و غرب قرار نگرفته و رسالت اصلی خویش را طوری که اسلام تقاضا می‌کند، به وجه احسن اداء نمایند. بدون شک که این کار مردان شجاع و صادق است.

سیف الله مستنیر

رییس دفتر مطبوعاتی حزب التحریر - ولایه افغانستان

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه