جمعه, ۰۹ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
تمامی آن زرق و برق قرضی‌ست
بسم الله الرحمن الرحيم

تمامی آن زرق و برق قرضی‌ست

(ترجمه)

خبر:

کسانی‌که رونق ساخت و ساز در استانبول را مشاهده می‌کنند، از سقوط ارز هفتۀ گذشته شگفت‌زده نخواهند شد؛ چون این همه بر اساس وام‌های گسترده استوار است. بخش عمده‌ای از این وام‌ها براساس حاشیه‌ی سودی‌ست که هرگز تحقق انجام شدن نیافت. (منبع: روزنامۀ گاردین)

تبصره:

اخیراً در تمام کشورهای هم‌جوار مسلمان‌نشین، نگرانی و همدردی در یک زمان احساس می‌شود، قسمی‌که ترکیه در یک بحران اقتصادی فرورفت و لیره ترکیه به شکل بی‌سابقه‌ای اُفت کرد. با کنارگذاشتن "تاکتیک‌های شیطانیِ" قرضه‌های منفعت‌گرایانه‌ی امریکا، ما باید ضعفی‌که این کشور را مانند بسیاری از کشورهای دیگر تبدیل به یک طعمه برای این نظام اقتصادی ساخته است، بشناسیم. ترکیه به‌خاطر پیشرفت‌اش، برای کشورهای اسلامی مانند پاکستان، منحیث یک الگوی حکومتی شناخته می‌شود.

پیشرفت توسط آسمان‌خراش‌ها، گردش‌گاه‌ها و پل‌های تخیلی و همانند این‌ها نشان داده می‌شود؛ درحالی‌‌که بوی بد این نظام اقتصادی فاسد و پوسیده توسط صنعت پوشیده شده است و زمانی می‌رسد که دیگر توانایی پنهان ماندن را نخواهد داشت. اقتصاد ترکیه اساساً وابسته به حوزه‌ی ساخت و ساز است و زیربنای آن پول‌های قرضی است. یک قرضه‌ی ٧،٥ میلیارد یورویی که در سال ۲۰۱٥م  برای میدان هوایی استانبول گرفته شد،‌ ۱۸ میلیارد لیره ارزش داشت و حالا ارزش آن به ۴۰ میلیارد لیره رسیده است. این یک نمونه‌ی محض از ضرر جهانیِ قرضه‌های منفعت‌گرایانه است؛ الله سبحانه‌و‌تعالی چگونه با اخذکننده‌ها و مستفدین این پول پلید معامله خواهد کرد که در قرآن واضحاً بیان شده است:

﴿الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لاَ يَقُومُونَ إِلاَّ كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ﴾

[بقره: ۲٧٥[

ترجمه: آنانی‌که ربا می‌خورند، در قیامت چون کسانی از قبر برمی‌خیزند که به افسون شیطان دیوانه شده باشند.

به نظر می‌رسد که جهان اسلام هنوز مرغوب انقلاب صنعتی است و هنوز تعبیر نادرستی از پیشرفت دارند و به همین دلیل به سرمایه‌داری چسپیده‌اند، اگرچه این باعث شکاف اقتصادیِ بزرگی بین مردم شده است. پروژه‌ها به افرادی داده می‌شود که با طبقه‌ی حاکم ارتباط داشته باشند، مبالغ هنگفتی را از این طریق برای‌شان به دست‌آورند و دولت به دنبال تهیه‌ی سهولت‌های خیالی برای مردم است و بعداً این مردم عام هستند که برای تصحیح اشتباهات حکام با مالیات‌های سنگین مواجه می‌شوند. اردوغان به گمان سرپا ایستادن کشور، یک قهرمان معرفی شده است و در نتیجه ترکیه از این بحران‌های اقتصادی رنج می‌برد. مردم بی‌گناه امت کمپاین‌هایی را برای کمک به ترکیه راه‌اندازی کرده‌اند، با خریدن لیره ترکیه می‌خواهند اقتصاد این کشور را کمک کنند، بدون دانستن این‌که حتی اگر آن‌ها کمک کنند، بازهم این کشور در چنگال فساد خواهد ماند، چون این کشور دوباره الگوی اقتصادی این چنینی را تعقیب خواهد کرد، زیرا آن‌ها ایمان خود را به غرب فروخته اند.

تنها راه‌حل صحیح و با شکوه برای ترکیه و تمام امت اسلامی، اختیارکردن یک اقتصاد اسلامی و اتحاد زیر پرچم خلافت است. اسلام تفکر منفعت‌گرایانه‌ی پیشبرد بازارهای مالی الگوی حاضر را-قسمی‌که در غرب دیده می‌شود- نمی‌پذیرد. اقتصاد اسلامی یک سیاست پولی امن و باثبات با معیارهای طلا و نقره دارد. سیاست اقتصادی برای مسلمانان بر قرآن و سنت استوار است.

این یقیناً ترقی و پیشرفت مدرن را خواهد آورد؟ نه؛ اما به قیمت یک امت گرسنه، مجروح و حقیر. هم‌چنان رهبری مسلمان واقعی بر پایه‌ی پیروی از پیامبر ﷺ استوار است و این رهبری برای ایجاد اخلاص برای مردم کار خواهد کرد، برخلاف اردوغان که به تظاهر و خودفریبی مصروف است.

نویسنده: اخلاق جهان

 برای دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب‌التحریر

 

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه