سه شنبه, ۰۶ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
می‌توانیم تاریخ را از نو بنوسیم
بسم الله الرحمن الرحيم

می‌توانیم تاریخ را از نو بنوسیم

(ترجمه)

خبر:

 آغاز سال جدید هجری قمری...

تبصره:

ابن جوزی به روایت شعبی گفته که ابو موسی اشعری به عمر ابن خطاب چنین نگاشت: «پیش از تو به ما نامه‌های می‌رسید که تاریخ نداشت؛ پس از این تاریخ بنویس.» حضرت عمر رضی‌الله عنه موضوع را به مشوره گذاشت؛ بعضی‌ها گفتند تاریخ را از بعثت رسول الله بنگار و برخی دیگر به نوشتن تاریخ وفات رسول الله نظر دادند؛ عمر رضی‌الله عنه گفت: «تاریخ را از آغاز هجرت می‌نویسیم، زیرا هجرت رسول الله بین حق و باطل جدایی افگند؛ پس آنرا آغاز تاریخ قرار دهید.»

بدون شک هجرت نبوی از بزرگ‌ترین رویدادهای تاریخ است که با تاریخ هجری در اذهان مردم جاویدان شده است، هرگاه آغاز سال هجری فرا می‌رسد؛ ذکر این مناسبت در اذهان مردم تجدید می‌یابد، پس چرا هجرت به غیر از مناسبات دیگر به عنوان آغاز سال انتخاب شده است؟

‌پرسشی‌که در آغاز هر سال هجری تبارز پیدا می‌کند، این است که چرا اصحاب کرام رضی الله عنهم اجمعین هجرت را به عنوان آغاز تاریخ برگزیدند، آن هم در زمانی‌که رویدادهای عظیم‌تر از این بر آنان گذشته بود که اهمیت آن کم‌تر از هجرت نبود: تولد رسول الله صلی‌الله علیه وسلم، بعثت وی، وفات شان، غزوۀ بدر کبری که جدا کنندۀ کفر و ایمان در مبارزه بود؟

پاسخ روشن است و آن این‌که تولد مبارک آن حضرت بخاطر بعثت بود، بعثت بخاطر هیمنت منهج الله متعال در اساس زندگی، تنظیم و رعایت آن است، هجرت آغاز عملی این منهج بود تا جایگاه خود را در زندگی بشر در یابد و انسان را از واقعیت موجود نجات داده به واقعیت دیگری‌که پروردگار دانا و آگاه بر احوال آن‌ها برگزیده انتقال دهد، پروردگار که قادر به تنظیم زندگی شان با احکام شرعی  است.

تأسیس دولت اسلامی در مدینۀ منوره حد فاصل تاریخ بشر است، آیا مسلمانان اهمیت این مناسبت را درک نموده اند؟ و آیا آن‌ها مسوول اند تا تاریخ را از نو بنویسند؟

نویسنده: مهندس اسامه ثوینی

نمایندۀ مطبوعاتی حزب‌التحریر-کویت

مترجم: احمدقسیم راحل

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه