پنجشنبه, ۱۷ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
ماکرون: هژمونی غرب بر جهان پایان می‌یابد
بسم الله الرحمن الرحيم

ماکرون: هژمونی غرب بر جهان پایان می‌یابد

(ترجمه)

خبر:

ماکرون رییس جمهور فرانسه، در افتتاح کنفرانس سفرای فرانسه بعد از ختم تعطیلات تابستانی آن‌ها گفت: «بدون شک ما در زمان پایان تسلط غرب بر جهان زندگی می‌کنیم، ما از قرن هجدهم میلادی بر این هژمونی تکیه زده و عادت کرده بودیم، بدون شک این تسلط را فرانسه از قرن هجدهم میلادی به لطف عصر "روشنگری" آغاز کرد، در قرن نزدهم بریتانیا به فضل "انقلاب صنعتی" ادامه داد و این هژمونی از نظر عقلانی در قرن بیستم از آن امریکا بود. لیکن به سبب اشتباهات غربی‌ها در برخی بحران‌ها امور رو به تغییر و برگشت است.» (منبع: فرانس پریس/27/8/2019)

تبصره:

شاهدی از خود آن‌ها و از اهل تسلط و استعمار غربی شهادت دادکه پایان تسلط غرب فرارسیده و در محضر موت‌ قرار گرفته، آخرین روزهای زندگی خود را سپری می‌کند، تسلط آن‌ها عصر روشنی‌ها نه بلکه عصر تاریکی‌ها بود؛ زمانی بود که افکار آزادی‌خواهی مسلط شد و از انسان، انسانیتش را ربود و او را در ردیف چهارپایان تنزیل مقام داد، رذایل انتشار یافت و اخلاق نابود گردید، پاریس و همۀ پایتخت‌های غربی و شهرهای آن آغل انواع مختلف فحشاء شد؛ ارزش‌های انسانی ساقط شد و تبدیل به کالاهای تجارتی گردید که به هدف تحقق اهداف استعماری استفاده قرار می‌گرفت. آنگاه که سیکولاریزم فرمانروای جهان شد؛ ارزش‌های روحی نابود گردید، زندگی خالص مادی‌گرایی شد و به استهزاء و نیشخند دین پرداختند؛ کسی‌که مقید به دین باقی ماند، در جامعه به عنوان طغیانگر تعبیر شده و فرومایه و عقب‌مانده تلقی می‌شد؛ منفعت مقیاس اعمال شد.

دولت‌های غربی همانند حیوانات درندۀشکارچی از بند رها شده، بر سرزمین‌های دنیا یورش بردند تا آن‌ها را استعمار نموده، ثروت‌های‌شان را به غنیمت گرفته، مردم آن‌را نابود کرده و در فقر، محرومیت و امراض مزمن ترک شان نمودند و این همه را زمانی انجام دادند که به فضل انقلاب صنعتی قدرت را بدست گرفتند. قیادت و تسلط غرب بر دنیا به شکل متناوب و به نوبت میان انگلیس و فرانسه دست به دست شده و فرهنگ حیوانی غربی را منتشر نمودند، در قتل مردم و غارت ثروت‌ها باهم مسابقه می‌کردند. سپس امریکا آمد تا این عمل زشت را به فجیع‌ترین شکل آن ادامه دهد تا هیمنت غرب بر جهان را ثابت نگهدارد. اما همانگونه که ماکرون اعتراف کرد امور رو به تغییر و برگشت است و به اذن الله متعال این دیگر پایان تسلط و هژمونی شریر غرب بر جهان است.

با این حال ماکرون ادامه داد: «ما در شرایط خاص تاریخی باهم کار می‌کنیم، هم‌چنان آنجا قوت‌های جدیدی در حال ظهور است و آن قوت اقتصادی است نه سیاسی؛ بل دولت‌های فرهنگی می‌آید تا نظم جهانی را تغییر دهد و در نظام اقتصادی به شکل قوی تجدید نظر نماید، از آن جمله هند، چین و روسیه است، این دولت‌ها از جهت رشد بزرگ اقتصادی متمایزاند. همین اکنون چین و روسیه قدرت جهانی کسب کرده‌اند، چون فرانسه، بریتانیا و امریکا ضعیف است... ما خطوط قرمزی را اعلان نمودیم؛ مگر آن‌ها عبور کردند و ما پاسخی ندادیم و این را خوب می‌دانند.»

این سخنان ماکرون، مختلط، نادرست و غیر همه جانبه بود، چون هند، چین و روسیه از فرهنگی برخوردار نیستند که جهان را تغییر دهند. هند به عنوان دولتی شناخته می‌شود که سیکولاریزم را برگزیده و قوانین غربی را تطبیق می‌کند. او پیرو استعمار غربی مخصوصاً انگلیس و سپس امریکاست، به ازای مسلمانان همۀ مردم آن بندگان گاو، موش، شادی وغیره حیوانات‌اند. بندگان حیوانات چگونه دارای فرهنگ‌اند؟ استعمار خبیث بریتانیایی جامعۀ آن را به منظور تقسیم بیش‌تر به شدت طبقاتی ساخته که پنج فیصد آن یعنی حدود ۲۰۰ میلیون یا بیشتر آن طبقۀ رانده شده از جامعه، حقیر، دارای وظایف حقیرانه بوده از داشتن اشیایی‌که طبقۀ اعلی دارند، معمانعت می‌شوند‌.

و اما چین، دارای فرهنگی نیست که آن را به جهان حمل نماید، از مبداء اشتراکی خویش به عنوان پیام جهانی طفره رفته و از تطبیق آن در سیاست خارجی و اقتصادی دوری جسته و در این دوعرصه از نظام غربی پیروی می‌کند؛ بناً اهلیت آن را ندارد تا دولت بزرگ جهانی شود، هرچند تاهنوز به لحاظ جغرافیایی بزرگ‌ترین دولت دنیاست.

در مورد روسیه باید گفت که از مبداء سوسیالیستی خویش شانه خالی نموده و به تطبیق مبداء سرمایه‌داری پرداخته است، بدون اینکه آن را به عنوان پیام حمل نموده و به آن هویت داشته باشد، مانند زنان بی‌سرپرست سرگشته و حیران بوده و دارای فرهنگ ویژه‌ای نیست، از طرز دید غربی متأثر است و به همین خاطر نزد اوروپا احساس حقارت و خود کم‌بینی می‌کند؛ بسیار تلاش کرد تا اوروپایی شود ولی نتوانست، برای خود دین "نصرانیت ارتودوکس" را برگزید؛ ولی می‌ترسد که نکند غرب‌ ارتودوکسی را منقضی اعلام کند و " نصرانیت کاتولیک" و یا "پروتستانت" را انتشار دهد، بناً به هیچ عنوان نامزد قیادت جهانی نیست. ماکرون، یادآوری کرد که دولت‌های دارای فرهنگ وجود دارند که می‌خواهند نظم جهانی را تغییر داده و بر غرب مسلط شوند؛ او کلمۀ " از آن‌جمله" را استعمال نموده و از دول سه گانه نامبرد. او عمداً از یادآوری امت اسلامی به عنوان قوی‌ترین کاندیدای رهبری جهان چشم پوشی کرد.

او تذکر داد: «روسیه در تمامی منازعات حضور دارد، او در حال بازگشت به افریقا است که این به مصلحت ما نیست.» وی با اشاره به " جایگاه ویژه‌ای که فرانسه در استراتیژی جدید خود به قاره آفریقا اختصاص داده است گفت: «ما نمی توانیم پروژه تمدن اروپایی را که به آن اعتقاد داریم بدون آنکه به روابط خود با روسیه فکر کنیم، بنا نماییم. روسیه نباید هم‌پیمان ضعیف چین باشد. چون موقعیت جغرافیایی آن در اوروپاست. ما راهبردهای چنین همگرایی را به طور استراتژیک بررسی نموده و شرایط خود را مطرح می کنیم. ما در اوروپا هستیم، در حالتی که نمی‌دانیم در همین لحظه با روسیه به چه کاری دست بزنیم تا مفید واقع شود، ما در حالت شدید برهم خوردگی روابط سیاسی باقی خواهیم ماند، و درگیری های خشک کننده در تمام اروپا باقی خواهد ماند، اروپا صحنه نبرد استراتژیک بین آمریکا و روسیه باقی خواهد ماند و بدین ترتیب ما هم‌چنان پیامدهای جنگ سرد در سرزمین خود را شاهد خواهیم بود.»

او (ماکرون) می خواهد روسیه را تحت کنترل خود درآورده و آن را تحت تأثیر اروپا قرار دهد، همانطور که تحت تآثیر تزارها بود، او نمی خواهد که روسیه رقیب  فرانسه در آفریقا باشد، و این اشاره‌ایست بر اهمیت آفریقا برای فرانسه، تا جایی که فرانسه از پشت آفریقا تغذیه می‌کند ، دارایی‌هایش را غارت نموده و آن را فقیر می‌سازد. در غرب افریقا کشورهای وجود دارند که از روابط مستحکم با فرانسه برخوردار هستند، و ثروت‌های آنها در فرانسه مقید است، شرکت‌های فرانسوی دارایی‌های این کشورها را غارت نموده و این سرزمین‌ها را بازاری برای کالاهای فرانسوی ساختهاند. معاون نخست وزیر ایتالیا، لوئیجی دی مایو، این تجاوز فرانسه را در تاریخ 20 ژانویه 2019 در معرض نمایش قرار داده گفت:«اگر مردم در حال فرار هستد، به این دلیل است که برخی از کشورهای اروپایی، به ویژه فرانسه، هرگز استعمار آفریقا را متوقف نکرده‌اند.» او از اتحادیۀ اروپا خواستار مجازات فرانسه به دلیل کشاندن آفریقایی‌ها به فقر شد. به عنوان دلیل بردگی مداوم یاد نموده گفت: «ارز چهارده کشور در غرب  آفریقا و مرکز آن از سنگال از طریق چاد به جمهوری کنگو که اکثریت مستعمرات سابق فرانسه است؛ و اکثریت این کشورها مستعمرات سابق فرانسه هستند، و فرانک افریقای که مربوط فرانک فرانسوی است، از مدت زمانی به این طرف در آنجا کاربرد دارد، تا در آینده با پشتیبانی بانک فرانسه مربوط یورو گردد.» او علاوه کرد: «اگر فرانسه فاقد مستعمرات آفریقایی بود- این برچسب مناسب بود- در آن صورت پانزدهمین کشور اقتصادی جهان می‌بود، وقتی که به دلیل آنچه در آفریقا انجام می‌داد، جزو اولین کشورهای اقتصادی بود.»( AFB 2019/8/27)

وی از روسیه خواسته بود كه به نشست گروه G-7 برگردد، اما "با پیش شرط لازم برای راه حل درباره اوکراین بر اساس توافق‌های مینسك" او از "تلاش های فرانسه و آلمان برای ساماندهی "چهار جانبه نرماندی" (فرانسه ، آلمان ، روسیه و اوکراین) در ماه سپتامبر آینده در سطح رؤسای دولت‌ها و حکومت‌ها برای جابجایی امور در حل و فصل بحران اوکراین یاد نمود." اما ترامپ در حاشیه نشست G7 در پاریس تأکید کرد که روسیه باید بدون پیش شرط به اجلاس G7 بازگردد، ترامپ افزود: «کار در حال انجام است و افراد زیادی می‌خواهند روسیه به گروه ما بازگردد، اگر این کار را انجام دهد، با جهان مثبت خواهد بود.» وی گفت: «ما در مورد آن بحث كردیم و من نمی‌دانم كه آیا به توافقی خواهیم رسید یا نه، شاید همه با من موافق باشند.»

نویسنده: اسعد منصور

مترجم: احمدقسیم راحل

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه