جمعه, ۱۸ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
اردوغان و محمد فاتح: حکایت دو رهبر
بسم الله الرحمن الرحيم

اردوغان و محمد فاتح: حکایت دو رهبر

(ترجمه)

خبر:

به روز چهارشنبه مطابق ۸ جنوری ۲۰۲۰ میلادی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه خط لوله گاز دریای سیاه را که گاز طبیعی روسیه را از طریق ترکیه به اروپا انتقال می‌دهد، افتتاح نمودند. در عین حال رؤسای جمهور هردو کشور پروژه "تُرک ستریم" را در استانبول که گاز طبیعی را از طریق خط لوله تحت البحری به امتداد ۹۳۰ کیلومتر از منطقه انابا واقع در ساحل دریای سیاه روسیه الی منطقه کیکوی واقع در غرب استانبول به هدف مصرف داخلی ترکیه انتقال می‌دهد، نیز افتتاح نمودند که این پروژه دومین پالایشگاه گاز روسیه را از طریق بلغارستان، صربستان و مجارستان به جنوب شرق اروپا انتقال خواهد داد، چنانچه این پروژه روسیه را قادر خواهد ساخت تا در امر تجهیز اروپا توسط گاز از اوکراین پیشی گرفته و همکاری‌های متقابل و روابط میان روسیه و ترکیه را مستحکم‌تر نماید.

تبصره:

اردوغان توسط اجرای این پروژه، به میراث ذلت‌بار خودش که با قیمت تقدیم جان‌های بی‌گناه به قصاب مسکو به میان آمده است می‌رسد. او به جای مقابله با پوتین قاتل، که مسئول قتل هزاران مسلمان در سوریه و حمایت از نظام خونخوار اسد می‌باشد، برای استحکام قدرت و اقتصاد نظام طاغوتی روسیه تلاش می‌کند؛ کاری‌که این نظام طاغوتی را در ادامه دادن به نابودی دسته‌جمعی مسلمانان با عزت شام بیشتر یاری می‌رساند، در حالی‌که جهان نیز بقای ترکیه را وابسته به حفظ نفوذ و تامین منافع روسیه در منطقه می‌داند. نجدت پامیر، رئیس سیاست انرژی در اتاق مهندسی پترول ترکیه به رسانه‌ها گفت: «در کنار این‌که پروژه "تُرک ستریم" کمک های ثابت گاز را با ترکیه تضمین خواهد کرد؛ این پروژه ما را کاملاً به روسیه وابسته می‌سازد.»

اردوغان، تنها با نظامیان روسی و ایرانی و حامیان غربی آن‌ها به هدف سرکوب انقلاب اسلامی سوریه از طریق کنفرانس‌های اغواکننده و آنچه که عملیات چشمه صلح -به هدف تجزیه گروه‌های رزمنده و منحرف ساختن آن‌ها از هدف‌شان یعنی برکنار ساختن بشار قصاب- نامیده می‌شود، همکاری نکرده است؛ بلکه او همواره بدون هیچ خجالتی دست به تقویه روابط با نظام سکولریستی‌ای زده است که نفرت کشنده‌ای را علیه اسلام و مسلمانان حمل می‌کند و همیشه دشمن آشکاری برای امت و دین آن‌‌ها بوده است؛ نظامی‌که همواره شکنجه و زندان‌های همراه با مجازات‌های طولانی را علیه مسلمانان روسیه و مسلمانان تاتار در شبه جزیره قرم – به هدف ترساندن آن‌ها و دست کشیدن از باورهای‌ اسلامی شان – روا داشته است. اما تمام این کارها هیچ وزنی در چشم اردوغان نداشته است؛ زیرا او اقدام به ادامه همکاری‌ها با مسکو نموده است. از آن جمله تبادله معلومات نظامی با روسیه، امضای معاهده خرید دفاع موشکی روسیه از نوع اس-۴۰۰ در سال گذشته و انجام مانورهای مشترک نظامی روسیه-ترکیه در امتداد مرزهای ترکیه و سوریه می‌باشند.

غالباً اردوغان از نظریه‌اش مبنی بر بزرگداشت و پیروی از رهبران بزرگ عثمانی در گذشته یادآوری می‌کند؛ اما این ادعای وی کاملاً از حقیقت به دور است؛ زیرا این ماه مصادف است با سالگرد یادبود فتح قسطنطنیه در سال ۸۵۷ه – ۱۴۵۳م با دستان خلیفه عثمانی و رهبر بزرگ محمد فاتح معروف به سلطان محمد ثانی، ولی اردوغان هیچ یادی از این تاریخ نکرد. سلطان محمد فاتح همان مردی است که واقعاً صفات و ویژگی‌های یک رهبر مسلمان را در وجودش دارا بود؛ زیرا او زندگی‌اش را در یاری نمودن دین الله سبحانه وتعالی و گسترش مرزهای اسلامی تا دورترین نقاط جهان سپری نمود. از همان دوران کودکی‌اش، باورهای بلند اسلامی در وجودش ریشه دواندند. او شخصیتی بود که می‌خواست زندگی‌اش در خدمت دین الله سبحانه وتعالی سپری شود. او در مقابل امپراتوری بزرگ قسطنطنیه به جنگ برخواست تا از کسانی شود که پیامبرصلی الله علیه وسلم وصف آن‌ها را نموده است، هنگامی‌که فرمود:

«لَتُفْتَحَنَّ الْقُسْطَنْطِينِيَّةُ فَلَنِعْمَ الْأَمِيرُ أَمِيرُهَا وَلَنِعْمَ الْجَيْشُ ذَلِكَ الْجَيْشُ»

ترجمه: بدون شک قسطنطنیه فتح خواهد شد، پس چه نیکو امیری است امیر آن و چه نیکو لشکری است آن لشکر.

تمایل او در راضی نمودن امپراتوری بیزانس و سایر دشمنان اسلام و همکاری با آن‌ها نبود؛ بلکه او می‌خواست بخاطر حاکم ساختن اسلام در تمام جهان آن‌ها را شکست دهد. بعد از آن‌که قسطنطنیه فتح گردید، محمد فاتح تلاش خود را برای نشر اسلام در تمامی نقاط اروپا متمرکز ساخت که از آن‌جمله جنگ با روم بخاطر تحقق بشارت دیگر رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم بود.

 اینست صفات رهبری‌که اسلام به او نیاز دارد؛ شخصی‌که از مسلمانان و دین‌شان دفاع نموده و نور اسلام را به سوی جهان حمل می‌کند، نه کسی‌که در کنفرانس‌های ضد مسلمانان اشتراک نموده و بازوی قاتلان ستمکار را تقویه می‌نماید و تنها بخاطر منافع خودخواهانه ملی و منافع آجنداهای کشورهای بیگانه می‌جنگد. علاوه بر این‌ها، صفات رهبر واقعی تنها در زیر سایه نظامی تجسم پیدا می‌کند که صادقانه منافع و مصالح اسلام و مسلمانان را تمثیل می‌کند؛ یعنی خلافت بر منهج نبوت. پس اگر ما به عنوان امت خواهان برگشت رهبران بزرگی مانند محمد فاتح هستیم و اگر آرزو داریم که باری دیگر پیروزی‌های بزرگ دین خود را مانند فتح قسطنطنیه مشاهده کنیم و اگر تمایل داریم که تحقق بشارات با سعادتی را که از سوی الله سبحانه وتعالی و پیامبرش صلی الله علیه وآله وسلم داده شده اند، شاهد باشیم؛ لازم است تا نهایت تلاش خود را نموده و تمامی توجه خود را بخاطر برپایی یگانه نظامی‌که می‌تواند این آرزوها و رویاهای ما را به حقیقت مبدل سازد، مبذول داریم. یعنی دولت بزرگ خلافت، الله سبحانه وتعالی در این مورد می‌فرماید: ‏

﴿وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا ۚ وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُون﴾َ  

[نور: ۵۵]

ترجمه: الله به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند وعده می‌دهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد، همان گونه که به پیشینیان آن‌ها خلافت روی زمین را بخشید؛ و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشه‌دار خواهد ساخت و ترس‌شان را به امنیّت و آرامش مبدّل می‌کند، آنچنان که تنها مرا می‌پرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت و کسانی‌که پس از آن کافر شوند، آن‌ها فاسقانند.

نویسنده: دوکتور نسرین نواز

رئیس بخش زنان دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب التحریر

برای دفتر مرکزی مطبوعاتی حزب التحریر

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه