پنجشنبه, ۱۷ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
فقط نظام اقتصادی اسلامی قادر به جلوگیری از شیوع سرطان نظام اقتصادی سرمایه‌داری می‏باشد!
بسم الله الرحمن الرحيم

فقط نظام اقتصادی اسلامی قادر به جلوگیری از شیوع سرطان نظام اقتصادی سرمایه‌داری می‏باشد!

(ترجمه)

خبر

بحران مالی در لبنان... بسته شدن صدها مؤسسه و اخراج بیش از 25هزار کارگر (الجزیره نت 19/02/2020)

تونی الرامی، رئیس سندیکای رستوران‌ها و صاحبان کافه‏ها در لبنان اظهار داشت: "بحران مالی‌که کشور را تحت تأثیر قرار داده است، منجر به بسته شدن بیش از 785 مؤسسه در جريان زمانی بین سپتامبر گذشته و حتی اول فبروری شد.

تبصره

اگر وبسایت الجزیره نت را پیرامون واقعیت بحران مالی در لبنان تعقيب کنیم، چندین مورد را خواهیم دید که همۀ آن‌ها تأثیرات منفی و مخربی نظام گندیدۀ سرمایه‌داری به شكل عام و سیستم اقتصادی كثيف آن به شكل خاص بر دولت‏ها، مؤسسات و افراد، برجای گذاشته است که چند موارد آن قرار ذیل است:

- سقوط اقتصادی در لبنان باعث اعتصاب کارمندان و شرکت‏ها می‏شود.

- اعتصاب پمپ‏های بنزین در لبنان... بحران‏های پی‌درپی و بخش‏های اقتصادی خواستار کمک شدند.

- بحران لبنان به سپرده‌گذاران فشار وارد می‏کند تا میلیارد‏ها سرمايه را از بانک‏ها به خانه‏های خود منتقل کنند.

- بحران در لبنان، هتل‏ها و بخش‏های مسافرتی را تحت تأثیر قرار داده است.

- وزیر لبنانی: ما روزانه 80 میلیون دالر را به دلیل فلج اقتصادی از دست می‏دهیم.

- لبنان: خطوط انتظار، پول بانکی، ضرر برای مشتریان و بازرگانان...

واقعیتی‌که تنها به لبنان محدود نشده؛ بلکه در بیش‌تر کشورهای جهان در حال گسترش است؛ به ویژه آن‌چه که «کشورهای در حال توسعه» نامیده می‏شوند؛ زیرا این یک واقعیت جدید نیست؛ بلکه پیامدهای منفی آن شدت یافته و تأثیر آن شروع به گسترش نموده است. چرا که نه! این یک نظام تحميلی‏ای می‏باشد كه در آن هیچ خیری نیست. نظامی‌که پایه‏های آن بر حرص و استثمار استوار بوده و پایه‌گذاران آن افراد ظالمی می‏باشند که نه رحمت و سیری می‏دانند؛ نه هم با قناعت آشنااند و زبان حال‌شان است که می‏گویند: "یا من و یا طوفان بعد از من."

آمریکا بر اقتصاد جهانی مسلط شد و بازارهای جهانی را بر محصولات و سرمایه‌گذاری های خود باز کرد، دارایی‌ها و ذخایر مسلمانان را غارت نموده و حتی از غارت سرمايه‏های كسانی‏كه كم‌ترين درآمد را دارند، دریغ نکردند. با وجود منابع مازاد نفتی در کشورهای عربی باز هم بیکاری و فقر شدید به یک فاجعۀ تمام شمول در همۀ این کشورها تبدیل شده است.

با توجه به آن‌چه می‏بینیم، موارد فوق نشان می‏دهد که چگونه بانک‏ها با معاملات سودی خود درست عمل کرده و پول‌ها را از بین می‏برند و این‌که چگونه شرکت‏های بزرگ سرمایه‌داری با مبانی و اصطلاحات نامعتبر خود اساس همه مصیبت‏ها هستند، جایی‌که شرکت‏های بزرگ، شرکت‌های کوچک را می‏بلعند و متعاقباً بسیاری از کارگران شغل‌شان را از دست داده و خیابان‏ها، پناهگاه‌شان می‏شود. طبق مطالعات موسسات آماری در لبنان پیش‌بینی می‏شود که در سال 2020 بیش از 250 هزار بیکار ثبت نام کنند. (الجزیره نت)

ایدیولوژی سرمایه‌داری با طرز دید منفعت و مادی‏اش و آزادی‏هایی‌که از آن حمایت می‏کند، شایستۀ سعادت بشری نیست. تنها ایدیولوژی اسلامی که پیامبر ما محمد صلی‌الله‌علیه‌وسلم به حاكم نمودن آن مأمور شد، می‏تواند برای بشریت سعادت و زنده‏گی با رفاه و آسایش در قبال داشته باشد. زود است که مسلمانان به تأسیس دولت خلافت راشده به منهج نبوت به توفیق الله سبحانه‌وتعالی دست یابند و بر مسلمانان جز سعی و تلاش در راستای اقامۀ دولت اسلامی و رسیدن به نصرت الله سبحانه‌وتعالی چیزی دیگری نیست تا این‌که نصرت‌اش شامل حال ما گردد. ﴿أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللهِ قَرِيبٌ﴾

نویسنده: راضیه عبدالله

مترجم: یاسین سادات

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه