جمعه, ۰۹ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ  و مکرورزیدند و الله (نیز در برابر مکر آنان) مکر ورزید؛ الله بهترین مکر انگیزان است.
بسم الله الرحمن الرحيم

وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ و مکرورزیدند و الله (نیز در برابر مکر آنان) مکر ورزید؛ الله بهترین مکر انگیزان است.

خبر

قیس سعید رئیس جمهور تونس گفت: شرایط موجود وی را وادار به اتخاذ برخی از "تدابیراستثنائی" نموده است و این‌که تمام تلاش وی تطبیق قانون اساسی می‌باشد. این درحالی است که راشد غنوشی رئیس پارلمان تونس، در پاسخ به درخواست معترضینی‌که برای دفاع از دیموکراسی در جاده‌های تونس دست به راه‌پیمایی زده بودند، اعلام داشت که آماده است از موقف خویش کوتاه آمده و دیموکراسی را به حکومت بازگرداند.

رئیس جمهور تونس اظهار داشت که دولت عروسک نمایش‌گاهی نیست که ذریعۀ تارهای کارگردان‌ها تحرک داشته و بازیچۀ دست دیگران باشد، چون برخی از فاسدین و لوبی‌گران می‌خواهند از پشت پرده رشته‌های این دولت را در دست گرفته و آن‌را بازیچۀ دست خود قرار دهند، درحالی‌که هیچ شانسی برای به بازی گرفتن دولت، تقسیم و یا فروپاشی آن از داخل وجود ندارد.

جریدۀ رسمی تونس اعلانی را به نشر رساند که حاکی از صدور فرمان ریاست جمهوری مبنی بر به تعلیق در آوردن صلاحیت‌های پارلمان و رفع مصونیت اعضای آن به مدت یک ماه بود، افزود بر آن، بیان داشت که این مدت قابل تمدید است. (منبع: الجزیره نت)

تبصره

اتفاقاتی‌که در تونس به وقوع پیوسته غیرمترقبه می‌باشد؛ طوری‌که راه‌ها بر تمام جهات سیاسی در تونس مسدود شده و تمام مقامات و سمت‌های دولتی سلب صلاحیت شده و تمام اقتدار در دست رئیس جمهور قرار گرفته است.

آنچه اتفاق افتاده است، اگر در واقع یک انقلاب می‌بود و بطور کامل صفحۀ میز را برگردانده، به ریسمان الله سبحانه وتعالی چنگ می‌زد، در آن زمان واقعاً باعث خوش‌حالی بزرگی می‌شد. اما ما می‌بینیم که رئیس جمهور سعید بر تطبیق قوانین سرمایه‌داری حریص بوده و می‌خواهد تمام اقتدارکشور را تنها در دست خود داشته باشد، هرگونه ساختار و تشکیلات اسلامی از میان برمی‌دارد، حتی آنچه را کسانی‌ مثل غنوشی و امثال آن اسلام میانه‌رو می‌نامند؛ زیرا وی می‌خواهد که فقط از ملیت هویت تونیسی پاسبانی کند.

آن‌چه امروز درحال وقوع است، صفحه‌ای از وقایع گذشته می‌باشد و این‌که این انقلاب علیه تونس بوده، تمام مقامات و سمت‌های دولتی را  جمع‌آوری نموده و آن را در چنگال یک قدرت قرار دهد، طوری‌که آن را رئیسی ادارۀ کند که دست تمام رؤسای خویش را بسته باشد. این موقف ما را به گذشته بر گردانده و چرخۀ تونس را به جهت عقب می‌چرخاند، اما امروز چرخه تونس با تمام دقت و با نهایت اهتمام ورزی به آن به سمت حاکمیت دوبارۀ سکولاریزم پلید می‌چرخد و این سرزمین به روزهای پس از انقلاب باز می‌گردد.

بلی غنوشی در کوتاه آمدن‌ها و سازش‌های خویش هیچ‌گاه نماینده‌گی از اسلام نمی‌کند و برای ما شایسته نیست که از وی به صفت نمایندۀ اسلام دفاع کرد؛ بلکه ما می‌دانیم که در گیری‌های امروز تونس هیچ ارتباط دور و یا نزدیکی به اسلام نداشته هدف آن یکجا نمودن قدرت مقامات و سمت‌های دولتی در یک قبضه می‌باشد، تا آن‌که حاکم واقعی تونس به ساده‌گی بتواند از اقتدار و نفوذ خویش بر تونس مراقبت کرده و بدون هیچ گونه موانعی به راحتی به اهداف خویش دست یابد.

این انقلاب علیه دیموکراسی برای تحقق دیموکراسی می‌باشد؛ شگفت‌آور این است که از کدام دیموکراسی صحبت می‌کنیم، چون دیموکراسی برعلاوه بر مفهوم واقعی خود اشکال متفاوت غربی دارد، اگرچه ما به دلیل مخالفت آن با اسلام از ریشه و اساس آن را رد می‌کنیم.

راه‌حل واقعی از بین بردن کامل تمام پیوندها با غرب می‌باشد، بلکه نه تنها این، ما باید در عوض، شریعت الله سبحانه وتعالی را حاکم سازیم؛ چیزی‌که در اصل راه نجاتی برای تمام امت است. به هیچ وجه قطع ریسمان جهت معین و چنگ انداختن به ریسمان غربی دیگری، راه‌حل نیست، نه هم جمع‌آوری مقامات و سمت‌های دولتی به معنی محروم ساختن دیگران است.

آن‌چه در تونس در حال وقوع است، انقلابی‌ست که هیچ ارتباطی به قانون اساسی و دیموکراسی و یا چیز دیگری نداشته، بلکه تمام هدف آن جمع‌آوری مقامات و سمت‌های دولتی و درآوردن آن‌ها در یک قبضه می‌باشد، تا این‌که سرزمین را همان‌گونه که می‌خواهند اداره کنند.

بنا براین، نتیجه می‌گیریم؛ وضعیتی‌که ما اکنون در آن قرار داریم، بازگشت ساختار حکومتی می‌باشد که قبل از انقلاب داشتیم. اما پس از این‌که چهرۀ اسلام سیاسی را ذریعۀ کسانی‌که به حومۀ قدرت نزدیک شده بودند، مخشوش ساخته اند، ذریعۀ کسانی‌که امروز به سادگی دور انداخته شده و از قدرت دست آنان کوتاه شده است، با آن‌که آنان از اسلام جزء نام آن را حمل نمی نمودند.

طریقه و راه‌حلی‌که منجر به تغییر جامعۀ سرمایه‌داری به جامعۀ اسلامی که در آن بر اساس کتاب الله و سنت رسول الله صلی الله علیه وسلم حکومت شود، از طریق نظام سرمایه‌داری قانون اساسی آن و ساختارهای آن بدست نخواهد آمد. هرکسی‌که این وقایع را دنبال کند، به این باور دست پیداخواهد کرد که تمام این احزاب به تمام ساختارها و عنوان‌های‌شان به شکست مواجه می‌شوند. لازم است که صفحۀ میز را برگردانده، تمام ساختارها و تشکیلات نظام سرمایه‌داری را  از میان برداشته و در عوض احکام اسلام را تطبیق نماییم، چون احکام و قوانینی‌که الله سبحانه تشریع نموده و ساخته و پرداخته دست بشر نیست. این همان حلقۀ نجات این امت و بلکه تمام بشریت می‌باشد.

ای فرزندان امت اسلامی در تونس و در تمام جهان آیا زمان آن فرا نرسیده که ما دریابیم راه نجات کجاست؟ بلکه اکنون زمان آن است که با تمام هوشیاری درک کنیم که تمام این حوادث پی در پی برای مخشوش‌سازی چهرۀ مبارک اسلام عزیز و درو نگهداشتن آن از حکومت می‌باشد. پس بنابراین بیائید دست در دستان کسانی‌بگذارید که شب و روز برای اقامۀ دین الله سبحانه وتعالی و حاکم نمودن شریعت اسلامی و اعلای دین الله سبحانه وتعالی در روی زمین تلاش می‌نمایند، چون با اذن و ارادۀ الله سبحانه وتعالی امت اسلامی به زودی این حکام دون‌مایه و مذدور را دور انداخته و آنان را راهی جهنم می‌سازند.

الله سبحانه تعالی چنین می‌فرماید:

(وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ) [آل عمران: آیه 3]

ترجمه: و مکرورزیدند و الله (نیز در برابر مکر آنان) مکر ورزید، الله بهترین مکر انگیزان است.

نوسنده: دارین الشنطی

مترجم: علی مطمئن

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه