پنجشنبه, ۱۷ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

pr header

 

 

تاریخ هجری :1 جمادی الثانی 1440
تاریخ میلادی : چهارشنبه، 06 فوریه 2019م

شماره صدور:03/1440

دفتر مطبوعاتی
ولايه تانزانیا

اعلامیه مطبوعاتی

"قمار"، تجارت سودمندِ نظام سرمایه‌داری

(ترجمه)

افزایش قمار در سراسر کشور تانزانیا غوغای زیادی را با آغوشته ساختن اکثریت جوانان، ایجاد کرده است. معامله‌گران قمار به طور قانونی مراکز قمار خویش را در دولت، راجستر نموده، ضمناً برای دولت مالیه نیز پرداخت می‌کنند. قمار نه‌تنها تأثیرات منفی بالای اخلاق مردم ایجاد کرده است؛ بلکه باعث نابودی مالی، افزایش تنبلی میان مردم، بی‌صبری و منازعات فامیلی نیز گردیده است. از طرف دیگر، ارجحیت قمار از سوی بعضی فامیل‌ها، باعث افزایش و تشویق مردم برای کسب ثروت هنگفت، در مدت کم گردیده است.

دولت نیز سود زیاد را از طریق قمار حاصل می‌کند. بدین ملحوظ، نسبت بدان بی‌توجه بوده و مردم را تشویق می‌کند تا این کار افزایش یابد. هم‌چنان، اکثریت رسانه‌ها با رقصیدن به طبل دولت، قمار را فضاگیر ساخته و جوانان را با مفکورۀ کسب ثروت زیاد در مدت کم برای خوشبختی و پرداخت مصارف بیشتر، تحریک می‌نماید.

در سال‌های 2014-2015م دولت به اندازه 15.3 میلیارد پول را از طریق مالیه قمار، بدست آورد، که این رقم در سال‌های 2015-2016م به 24.4 میلیارد و در سال‌های 2016-2017م به 36.8 میلیارد رسید.

به منظور جمع‌آوری سود قمار، مطابق به قانون مالی، بند 4 مادۀ 201 در پارلمان جمهوری کشور تانزانیا در خواست گردید تا در قوانین بازی‌ها، اصلاحات آورده شده و صلاحیت جمع‌آوری و تخمین سود بدست آمده از بازی‌ها را، دولت به دوش گیرد.

افزایش قمار به شکل رسمی آن نشان دهندۀ سرشت نظام سرمایه‌داری بوده که کشورهای توسعه یافته به شمول تانزانیا را متأثر ساخته است. این نظام تنها بالای یک چیز تمرکز دارد و آن هم افزایش فایده در هر شرایط و حالات است؛ حتی اگر به ضرر فرد یا جمع تمام شود.

اساساً هر دولتی‌که نظام سرمایه‌داری را حمل می‌کند، نه‌تنها به نفع تمرکز دارد؛ بلکه این هدف را تعقیب می‌کند. با درک اصالت سرمایه‌داری، این واضح می‌گردد که این نظام هیچ ترحم و نگرانی بشر را نداشته و نه شایستگی حاکمیت جهان را دارد. برای این‌که کاملاً از آفت قمار نجات یافت؛ نیاز است که ایدیولوژی اسلام را جاگزین آن کنید که فقط معیار اعمالش حلال و حرام بوده و هیچگاه به منفعت و سود توجه نمی‌کند. ضمناً تطبیق شریعت اسلامی تکلیف ما بوده و این نظام از جان، مال، عزت و نسل بشر حفاظت می‌کند.

مثلاً: نظام اسلام از الکول، زنا، سود وغیره جلوگیری می‌کند؛ حتی اگر به نفع انسان‌ها منتهی گردد. برعلاوه، قمار، بدون در نظر داشت سود آن، در اسلام به طور قطعی حرام می‌باشد. هرکه دارای عقل سلیم است، باید درک کند که قمار باعث عداوت و دشمنی گردیده  و هم‌چنان مردم را فریب داده است که می‌توانند به آسانی پول بیشتر کمایی کنند.

إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ ۖ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ

[مائده: 91]

ترجمه: شیطان می‌خواهد به وسیلۀ شراب و قمار، در میان شما عداوت و کینه ایجاد کند و شما را از یاد الله و از نماز بازدارد. آیا(با این همه زیان و فساد و با این نهی اکید) خودداری خواهید کرد؟

این چالش واضح برای مسلمانان است که به طور خستگی‌ناپذیر مکلف اند کار کنند تا این‌که نظام اسلام تحت حاکمیت دولت خلافت قوانین درست تجارتی را وضع کند و غیرمسلمانان باید اسلام را عمیق مطالعه نموده و ایدیولوژی که شایستگی نجات بشر را از چنگال نظام زشت سرمایه‌داری را داراست، بدیل انتخاب نمایند.

مسعود "مسلم"

سخنگوی حزب التحریر-تانزانیا

ابراز نظر نمایید

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه