سه شنبه, ۰۶ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

pr header

 

 

تاریخ هجری :17 شوال 1441
تاریخ میلادی : دوشنبه، 08 جون 2020م

شماره صدور:۱۴/۱۴۴۱

دفتر مطبوعاتی
ولايه ترکیه

اعلامیه مطبوعاتی

چرا مساجد را در زمانی می‌بندند که وضع به حالت عادی برمی‌گردد؟!

ویروس واگیر کرونا (کوید – ۱۹) که به تاریخ ۱۲ دسمبر/دسامبر ۲۰۱۹ م از شهر ووهان چین ظهور کرد، اکنون در سراسر جهان، مخصوصاً اروپا و امریکا گسترش یافته‌است. کشف اولین مورد ابتلا به این ویروس در ترکیه به تاریخ ۱۱ مارچ/مارس ۲۰۲۰ م اعلام شد. با افزایش میزان ابتلا و مرگ در نتیجۀ این ویروس، برخی اقدامات پیش‌گیرانه نیز روی دست گرفته شد. دو روز پس از اعلام نخستین مورد ابتلا، عدۀ زیادی سروصدا به‌پا کردند که باید دروازه‌های مساجد به روی نمازهای جمعه و جماعت بسته شوند، حال‌آن‌که بسیاری از فعالیت‌هایی‌که مستقیماً سبب گسترش ویروس می‌شوند، بدون محدودیت باقی ماند و ممنوعیت‌شان مدت طولانی را دربر گرفت. اکنون تقریباً سه ماه از آغاز اقدامات جهت مبارزه با ویروس کرونا می‌گذرد. مراکز فروش دوباره به فعالیت آغاز کرده، تکمیل ظرفیت پروازهای داخلی از سر گرفته شده، ممنوعیت پروازها و انتقالات میان – شهری برداشته شده، قانون فاصلۀ اجتماعی بین مسافران حذف شده، حمل و نقل عمومی با ظرفیت کامل به فعالیت آغاز کرده و محدودیت‌های گشت‌وگذار برداشته شده‌است. باوجود همۀ این‌ها، مقامات هنوز بر ادامۀ محدودیت‌ها بالای نمازهای جمعه و جماعت تأکید دارند! مساجد از ۱۳ مارچ/مارس ۲۰۲۰ م به روی نمازهای جمعه و جماعت بسته بود و نمازگزاران تا دونیم ماه اجازۀ رفتن به مساجد را نداشتند؛ به استثنای نمازهای جمعه و نمازهای جماعت ظهر و عصر، که آن هم باید در حیاط‌ها، محوطه‌های باز و جاده‌ها، با حفظ یک یا دو متر فاصله برگذار می‌شد.

ما در حزب‌التحریر – ولایه ترکیه، از آغاز محدودیت بستن مساجد به روی نمازهای جمعه و جماعت تا اکنون، مداماً تأکید کرده‌ایم که این اقدام مخالف احکام شریعت است. مسلمانان باید بتوانند با حفظ نکات صحی/بهداشتی لازم به اجرای عبادات‌شان بپردازند. اما حکام گوش کر خود را به جانب مسلمانان کرده‌اند و همین‌گونه رئیس امور دینی و امامان و واعظین در تشریح احکام شریعت و راه‌حل‌های اسلام، موقفی را که اسلام از مسلمانان تقاضا می‌کند، نگرفته‌اند. آنان باید در مسیر خوشنودی الله سبحانه وتعالی از قضاوت مردم نترسند. آنان برطبق اوامر حکام‌شان به این اقدام دست زدند، بدون این‌که حکم شرعی‌اش را جستجو کنند؛ و قبل از آن‌که به فکر خوشنودی الله سبحانه وتعالی باشند، نگران مقام‌ها و معاش‌های‌شان بودند. در آغاز، آن‌ها به بستن مساجد فتوا دادند چون حکام چنین می‌خواستند و به همین ترتیب اکنون نیز بعضی مساجد را – به روی نماز‌های ظهر و عصر و سایر نمازها – باز کرده‌اند، آن‌هم بنابر تقاضای حکام!!

شرکت‌های گردش‌گری آمدند و هوتل‌های‌شان را باز کردند، صاحبان‌شان صدای خود را بلند کردند و در نتیجه محدودیت‌های گشت‌وگذار برداشته شد؛ به درخواست آرایش‌گران و صاحبان کافه‌ها و رستورانت‌ها پاسخ داده شد و تصمیم ممنوعیت گشت‌وگذار که براساس توصیه‌های شورای علمی و وزارت صحت/بهداشت در آخر هفته گرفته شده‌بود، از طرف رئیس جمهور به بهانۀ تسکین درد و رنج مردم لغو شد. هنوز صحبت از این احتمال وجود دارد که با برگشت به زندگی عادی، موارد ابتلا نیز افزایش یابد. پارک‌های شلوغ، سواحل و وسایط حمل‌ونقل عمومی به وضع اول برمی‌گردد، اما محدویت‌ها بر مساجد باقی می‌ماند. هرچند مسلمانان مقررات صحی/بهداشتی را حفظ می‌کنند، ولی هنوز مساجد بر نمازهای فجر، مغرب و عشاء بسته است، هنوز مسلمانان از ادای نماز همراه برادران‌شان در صفوف محروم اند و هنوز مساجد به روی نمازهای فجر، مغرب و عشاء بسته است.

اکنون خطاب به حکام می‌گوییم: مردم را از مساجد الله سبحانه وتعالی منع نکنید! دست از انجام کارهایی بردارید که الله سبحانه وتعالی حرام قرار داده‌است! نمازهای جماعت را برهم نزنید و برای باز کردن تمام وقت دروازه‌های مساجد شرایط مناسب را آماده کنید!

همین‌گونه خطاب به امامان، واعظان، صاحب‌نظران و عموم مسلمانان می‌گوییم: صدای‌تان را بلند کنید تا حکام دروازه‌های مساجد را باز کنند، چون الله سبحانه وتعالی به ما امر کرده‌است که حق را بگوییم و از قضاوت‌های مردم نترسیم! از الله سبحانه وتعالی می‌طلبیم که این را وسیله‌ای جهت بازگشت احکام اسلام به تمام میدان‌های زندگی بگرداند؛ در آن روز، مساجد به جایگاه اصلی خود برخواهد گشت و مرکز دولت خلافت راشده خواهد شد.

دفتر مطبوعاتی حزب‌التحریر – ولایه ترکیه

مترجم: محمد حارث پویا

ابراز نظر نمایید

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه