جمعه, ۱۸ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

pr header

 

 

تاریخ هجری :21 شعبان 1440
تاریخ میلادی : سه شنبه، 30 آوریل 2019م

شماره صدور:۰۷/۱۴۴۰

دفتر مطبوعاتی
ولايه مصر

اعلامیه مطبوعاتی

مرکز صدور فتواء، به حزب‌التحریر دروغ بسته و چیزی را می‌گوید که الله سبحانه وتعالی و رسولشﷺ آن را منع کرده‌‌اند

(ترجمه)

مرکز جهانی صدور فتواء(دارالافتاء) مصر در یک بیانیه،‌ به‌طور کل کاریکاتورهایی‌که موضوعات اسلامی را حمل می‌کنند و به‌طور خاص فتواءهای یک ساله را مورد تحلیل قرارداده است. این‌چنین نتیجه‌گیری کرده که ۱۵درصد کارتون‌های وب‌سایت‌ها،‌ روزنامه‌ها،‌ وب‌سایت‌های ارتباطی و انتشارات سازمان‌هایی‌که دارالافتاء آن‌ها را تروریست می‌نامد، به‌طور کل بر موضوعات دینی تمرکز دارند و ۷۰درصدشان به‌صورت مستقیم فتوا‌هایی را در سراسر جهان پخش می‌کنند.

دارالافتاء هم‌چنان اشاره کرده‌است که حزب‌التحریر با استفاده‌ی ۳۰درصدی از کاریکاتور، میان سازمان‌ها در درجه‌ی دوم قرار دارد؛‌ هم‌چنان اضافه کرده است که حزب التحریر برای قبیح نشان‌دادن چهره‌ی حکام عرب و برای نزدیک شدن به تأسیس خلافت اسلامیِ که این حزب مدعی ایجاد آن است، از این ترفند استفاده می‌کند. این نکته هم بیان شده است که حزب التحریر به‌شکل متمایز و واضحی خواهان رفع دولت‌ها و مرزهای بین‌شان است و این‌که تمام سرزمین‌ها باید مهد دولت خلافت باشند. بالاخره بخش مطالعات استراتیژیک دارالافتای مصر، که شاخص فتواء را نظارت می‌کند،‌ توصیه کرده که نهادها و مقامات صدور فتواء باید از این هنر(کارتون) من‌حیث وسیله‌ی ارتباط با جوانان و شهروندان برای رساندن مفاهیم درست دین اسلام و برای حفاظت‌شان از مفکوره‌های افراطی و حراست‌شان در برابر تهدید تروریزم استفاده کنند.

‌در این بیانیه‌ باید به‌طور مقدمه به‌دو موضوع جواب داده شود؛ اگرچه یک آن، دیگری را رد می‌کند. این دروغ‌شان، که حزب‌التحریر توسط این رسامی‌ها با مردم در تماس بوده و افکار خود را می‌رساند، ما آن‌ را کاملاً تکذیب و رد می‌کنیم،‌ با این حقیقت که استفاده از این کارتون‌ها توسط الله سبحانه وتعالی و رسولشﷺ منع شده‌است. این برای یک مسلمان و دعوت‌گرِ احیای خلافت جایز نیست که چنین کاری بکند و این حتی جایز نیست که چیز روح‌داری را رسم کند. روایت شده که عبدالله بن عباس رضی‌الله عنه گفته است: من از رسول‌الله صلی‌الله علیه وسلم شنیده‌ام که فرموده‌اند: ‌

«كُلُّ مُصَوِّرٍ فِي النَّارِ، يَجْعَلُ لَهُ بِكُلِّ صُورَةٍ صَوَّرَهَا نَفْساً، فَتُعَذِّبُهُ فِي جَهَنَّمَ»

ترجمه: هر صورت‌کننده در آتش جهنم خواهد بود؛ برای هرنقاشی‌ای‌که او می‌کشد، یک روح خلق خواهد شد که او را در آتش جهنم مجازات خواهد کرد.

هم‌چنان رسول‌الله صلی‌الله علیه وسلم فرموده‌اند:

«إنْ كُنْتَ لاَ بُدَّ فَاعِلاً فَاصْنَعِ الشَّجَرَ، وَمَا لاَ نَفْسَ لَهُ»

(رواه مسلم)

ترجمه: پس اگر خواستید که چیزی رسم کنید،‌ درخت و چیزهایی رسم کنید که روح نداشته باشند.

از این‌رو، به نظر جمهور علماء کشیدن هرچیزی‌که روح داشته باشد،‌ جواز ندارد. از آن‌جایی‌که حزب‌التحریر یک کتله‌ی سیاسی‌ست که ایدیولوژیِ آن اسلام بوده و تمام موضوعات آن بر اسلام استوار است، متعهد به فعالیت سیاسی بر اساس اسلام بوده و در خطابه‌هایش به مردم از اشکال و وسایلی‌که الله سبحانه وتعالی منع فرموده است،‌ استفاده نمی‌کند. بناءً حزب از استفاده‌ی چنین کارتون‌ها کاملاً خودداری می‌کند؛‌ این‌درحالی‌ست که دارالافتاء به‌دروغ ما را به آن متهم می‌کند.

بخش دوم، توصیه‌ی بخش مطالعات استراتیژیک دارالافتاء برای استفاده از این کارتون‌ها در ایجاد ارتباط با مردم است. بعد از واضح‌شدن نهی آن توسط شریعت، ما در عجبیم که چگونه آن‌هایی‌که فتواءها را نظارت می‌کنند، برای فهم تدریجی مفاهیم درست اسلام –قسمی‌که خودشان ادعا می‌کنند- استفاده از این کارتون‌ها را توصیه می‌کنند! هرچند این‌جا هم خالی از تعجب نیست که آن‌ها در باره‌ی خلافت چنین می‌گویند که حزب‌التحریر ادعای آن را دارد؛ باوجود این حقیقت که خلافت نظام حکومت‌داریِ است که در سنت پیامبر صلی‌الله علی وسلم بیان شده و مسلمانان تحت حکومت‌داری این نظام زنده‌گی کردند؛ از خود پیامبر صلی‌الله علیه وسلم شروع تا آخرین خلیفه‌ی بنی عثمان که رهبری این حکومت‌داری را به عهده داشتند.

ما چهره‌ی حکام امروزی را –قسمی‌که آن‌ها ادعا می‌کنند- بدنمایی نمی‌کنیم؛ بل چهره‌ی واقعی‌شان را برای مردم نشان می‌دهیم؛ اگرچه همین حالا خود مردم آن‌ها را شناخته‌اند. انقلاب‌های جاری بیانگر آگاهی مردم از این موضوع است که این حکام، مزدوران غرب کافر و استعمارگر هستند. 

آری، ما مرزهای سایکس-پیکو و ممالک فرسوده‌ای را که بر اساس آن به‌وجود آمده و اشتباهاً کشور خوانده می‌شوند، نمی‌پذیریم؛‌ ممالکی‌که فقط مناطق نفوذ کشورهای استعمارگر غربی هستند. حالآن‌که چیزی‌که باید موجود باشد، وحدت امت تحت دولت خلافت بر منهج و طریقه‌ی نبوت است و برای چیزی‌که ما فعالیت می‌کنیم، ازبین‌بردن این مرزها و کشورها می‌باشد. این یک وجیبه بر تمام امت به شمول شماست و تمام‌تان مسئول هستید تا به‌خاطر ناکامی‌ خود کار کنید. برعلاوه، به‌خاطر جنگیدن با داعیان برگرداندن خلافت و تلاش برای به تعویق‌انداختن آن در محضر الله سبحانه وتعالی مسئول هستید؛ هرچند تأسیس آن به خواست الله سبحانه وتعالی قطعاً نزدیک است. مشکلی نیست که برای چی تلاش می‌کنید؛ چرا که این وعده‌ی الله سبحانه وتعالی و بشارت رسولش ﷺ می‌باشد؛ بشارت‌اش اینست که تمام زمین تحت سایه‌ی پرچم عدالت اسلام خواهد بود. او صلی‌الله علیه وسلم می‌فرماید:

«إِنَّ اللهَ زَوَى لِيَ الأَرْضَ فَرَأَيْتُ مَشَارِقَهَا وَمَغَارِبَهَا وَإِنَّ مُلْكَ أُمَّتِي سَيَبْلُغُ مَا زُوِيَ لِي مِنْهَا»

ترجمه: الله(سبحانه وتعالی) زمین را برایم نشان داد، تا آن‌جایی‌که شرق و غرب(انتها و غایت) آن را دیدم. حکومت امت من زمانی فراخواهد رسید تا آنجایی‌که برایم نشان داده شده است.

این وعده‌ی الله سبحانه وتعالی است. بازگشت الاقصی یک‌بار دیگر تحت قدرت مسلمانان و آزادکردن آن از بی‌حرمتی یهود، به‌دست نخواهد آمد؛ مگر توسط خلافت؛ دولتی‌که شما آن‌را ادعای ما می‌دانید. خلافت یقیناً در حال بازگشت بوده و بدون شک تأسیس خواهد شد؛ تلاش شما و توطئه‌ی باداران‌تان برای به‌تعویق‌انداختن آن مذبوحانه خواهد بود.

در آخر، ما شما را با سخنان یک غمخوار مخلص مخاطب قرار می‌دهیم تا با اخلاص به الله سبحانه وتعالی توبه کرده و به کاروان ما بپیوندید؛ شاید الله سبحانه‌وتعالی آن‌ را از شما بپذیرد. در جای پسر نوح قرار نگیرید که می‌گفت: من به کوهی پناه‌خواهم برد تا مرا حفاظت کند! برای این‌که محافظی در مقابل حکم الله سبحانه وتعالی وجود ندارد و شما به چیزی خواهید رسید که باداران‌تان از خشم و مجازات الله سبحانه وتعالی نصیب خواهند شد؛ حتی بسیار سخت‌تر. ما در حزب‌التحریر، به خواست الله سبحانه وتعالی، غمخواران مخلصی برای‌تان هستیم؛ پس به‌خاطر الله سبحانه وتعالی در جای کسانی بایستید که در ایمان‌شان به الله سبحانه وتعالی قطعی بودند، با حضرت موسی علیه السلام همراه بودند و از ظلم فرعون نمی‌ترسیدند؛ چراکه فرعون در اوج قدرت‌اش بود؛ زمانی‌که الله سبحانه وتعالی او را در دریا غرق کرد. چیزی را بگویید که آن‌ها گفتند. برای فرعونیان این زمان بگویید که هرگز بر چیزی‌که از حق بر ما رسیده‌، شما را ترجیح نخواهیم داد؛ پس حکم کنید به هر آن‌چیزی‌که باید حکم شود. شما ‌می‌توانید فقط برای زنده‌گی دنیوی حکم کنید.

ما از فرزندان مصر، مردم و ارتش آن می‌خواهیم تا تمام روابط شان‌را با این نظام و اسباب آن قطع کنند و ارتباط خود را با الله سبحانه وتعالی و افراد مخلصی‌که برای تأسیس خلافت راشده‌ی ثانی بر منهج و طریقه‌ی نبوت تلاش می‌کنند، قایم کنید. عمل به اسلام و تحقق وعده‌ی الله سبحانه وتعالی، برای امت موفقیت، اقتدار، توانمندی و امنیت را در قبال خواهد داشت. شاید الله سبحانه وتعالی به‌خاطر چیزی‌که در گذشته اتفاق افتاده از شما بپذیرد و شما را ببخشد. شما به یاد خواهید داشت چیزی را که حالا به شما می‌گوییم و ما امور خود را به الله سبحانه وتعالی واگذار می‌کنیم. در حقیقت الله سبحانه وتعالی به بند‌ه‌گانش می‌بیند.

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَجِيبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ﴾

[انفال: 24]

ترجمه: ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید، چون الله(سبحانه وتعالی) و پیامبرش(ﷺ) شما را به چیزی فراخوانند که به شما زنده‌گی می‌بخشد، دعوت‌شان را اجابت کنید و بدانید که الله(سبحانه وتعالی) میان آدمی و قلب‌اش حایل است و همه به پیشگاه او گرد آورده خواهید شد.

دفتر مطبوعاتی حزب‌التحریر-ولایه مصر

ابراز نظر نمایید

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه