جمعه, ۱۶ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

pr header

 

 

تاریخ هجری :17 جمادی الاول 1439
تاریخ میلادی : شنبه، 03 فوریه 2018م

شماره صدور: ۱۴۳۹ ۱۰/AH

دفتر مطبوعاتی
بريطانيا

اعلامیه مطبوعاتی

لیبرالیزم مذهبی یا حمایت از دیکتاتوری در مکاتب

(ترجمه)

در جریان چند هفته، از زمانی‌که مکتب ابتدائیۀ "St. Stephen" از تصمیم‌اش مبنی بر تحریم روزه و پوشیدن حجاب توسط دختران جوان دست کشید، آماندا‌سپیلمن رئیس و دیکتاتور مکاتب در انگلیس، یک‌بار دیگر از موقف خود بخاطر پیشبرد سبک لبرالیزم افراطی‌اش در مکاتب این کشور دست به‌کار شد.

به گفتۀ رییس مفتش‌ها در امور مکاتب، سخنان خانم اسپیلمن در روزنامه‌های انگلیس تحت عنوان " افراطیون مذهبی در تلاش منحرف ساختن تعلیم و تربیه" سرخط رسانه‌ها قرار گرفت، تا نفرت غیرعقلانی را در میان جامعه در برابر اسلام و مسلمانان بالا برده و مسلمانان از ترس این‌که مبادا افراطی خطاب شوند، بیشتر از پیش با برنامه‌های حکومت خود را هماهنگ می‌سازند. وی افزود: «بعضی از سران جامعه دیدی افزاری به مکاتب داشته و می‌خواهند افکار تأثیر پذیر را با ایدیولوژی افراطی در بعضی موارد تعلیم دهند. نسبت به تطبیق لیبرالیزم غیرفعال، که بصورت عادی به پیش می‌رود و امکان تقصیر در آن زیاد دیده می‌شود، باید آمرین مکاتب لیبرالیزم مذهبی را به پیش گیرند.»

اخیراً حکومت انگلیس، سارا خان(تزار افراطی) رامسئول افزایش اکثرِ هم‌چو فشار‌ها بالای مسلمانان و بدنام‌سازی اسلام و مسلمانان در میان جامعۀ غیرمسلمان قرار داد. جای تعجب است که چرا حکومت چنین گماشتن‌ها را ضرورت می‌داند، در حالی‌که خانم اسپیلمن، از قبل این کار را وظیفۀ اصلی خود دانسته است. اسپیلمن حملات مداوم را بالای متعلمین مکاتب دخترانۀ مسلمان انجام می‏دهد.

نوعیت لباس از دیکتاتور بودن افراد نمایند‌گی نکرده و این مفهوم از درون حکومت و تعریف اساسات متعدد نخبگان سیکولر بیرون آمده تا به هر قیمت ممکن از ایدیولوژی ناکام‌شان دفاع کنند. لیبرالیزم مذهبی تلاش قُلدرانه‌ای در جهت خاموش ساختن مخالفت‌ها بوده، چرا که چالش‌ها را با استدلال عقلی قناعت داده نمی‌تواند. این نوع لیبرالیزم واقعاً که لیبرالیزم فکری نه؛ بلکه لیبرالییزم تحمیلی است.

اسلام چالش مهمی را برای سیکولریزم مطرح کرده و آن این‌که: سیکولریزم هیچ اساس عقلی برای عقیدۀ اساسی خود ندارد، در حالی‌که عقیدۀ اسلامی، که همانا باور به الله سبحانه وتعالی، رسولش حضرت محمدﷺ و کلام‌اش قرآن کریم بصورت عقلی برای همه ثابت و آشکار است، ترساندن مردم به جهت دور شدن از اسلام و مسلمانان چیزی‌ست که قلدران متکبر آرزو دارند تا با کارگیری از اسالیب "مذهبی" به آن برسند. با وجود برنامه‌های منفور والیان و رئیس معلمان که در تلاش تحریم حجاب هستند، خانم اسپیلمن و رسانه‌های سیکولر به شکل کورکورانه کسانی را که خواهان تطبیق ارزش‌های اسلامی در میان مسلمانان هستند، افراطی خطاب می‌کند.

کانال‌های خبری Evening Standard و BBC، این مضحکه را که گویا دخترانی را که مادران‌شان با پوشیدن حجاب محدود نگه‏می‌دارند، با تمایلات جنسی تربیه می‌شوند، به نشر رساندند. یک فعال زن‌گرای سیکولر که افتخار دارد او تنها زنی در فامیل‌اش است که تا هنوز حجاب نپوشیده است، چنین می‌نویسد: «حجاب یعنی پوشانیدن زن بخاطر این‏‏که مردان را اغواء نکند. با من از چنین موضوعات حرف نزنید، من با این موضوعات از دید یک زن‌گرا و از دید یک زن مسلمان می‌بینم. حجاب برای اطفال همانا پوشانیدن جوراب و آرایش بوده که این خود یک نوع لباس محرک جنسی است.»

این در حقیقت یک تعبیر نادرست بوده چرا که استدلال فردِناخردی است که اسلام را رد می‌کند. در اسلام از زن و مرد مسلمان خواسته شده تا به منظور اطاعت از الله سبحانه وتعالی بدون قرارا دادن دلایل منطقی در عقب آن، آن‌ها از نوع خاصی لباس استفاده کنند. اگرچه برای همه واضح است که اگر قوانین تفکیک و حجاب در یک جامعۀ اسلامی تطبیق شود، تمایلات و خواسته‌های بی‌جا را از بین می‌برد، که عدم وجود همین چیز‌ها جوامع غربی را آلوده ساخته است و قوانین اسلامی هم نباید به دید جلب همین منافع استفاده شود. الله سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينًا

[احزاب: ۳۶]

ترجمه: هیچ مرد و زن مومنی را سزاوار نیست، زمانی‌که (الله سبحانه وتعالی) و رسولش(ﷺ) امری را فیصله کرده باشند، آن‌ها را اختیاری در این امر باشد، و هر کی نا فرمانی  از دستور الله(سبحانه وتعالی) و رسولش(ﷺ) را کند، به گمراهی آشکاری گرفتار شده است.

بنابر این، به معیاری‌که مسلمانان بالای آن تصمییم می‌گیرند، از عبادت فردی و نوعیت لباس الی امور اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، همانا معیار اطاعت از خالق است. چنان‌چه در جایی دیگر الله سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿أَلَا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ

[ملک: ۱۴]

ترجمه: آیا کسی‌که(تمام مخلوقات) را خلق کرده است، نمی داند؟ در حالی‏که او دقیق و آگاه است.

الله سبحانه وتعالی برای انسان چه مرد و چه زن، تصمم گرفته که چه درست و چه نادرست است، به همان اساس در روز قیامت از انسان پرسان می‌کند و این معیار چیزی است که اساس لیبرالیزم سیکولریستی از آن زیادتر ترس دارد.

فضای شهوانی‌که از طریق رسانه‌ها و اسباب بازی رشد داده می‌شود، نه تنها تحمیل می‌شود؛ بلکه در بسیاری مکاتب حتی رشد چشم‌گیری داشته است، که این موضوع باوجود این‌که نتایج وحشت‌ناک برای جامعه داشته و افراد بی‌شماری را قربانی کرده است و برای نخبگان‌اش هیچ جای نگرانی نیست. بلی، چنین موضوعات، خانم اسپیلمن را نگران نساخته، مگر زمانی‌که یک دختر جوان به انتخاب خودش از حجاب استفاده می‌کند، او  را گیچ می‌سازد؛ درحالی‌که دختر مسلمان معیارهای اسلامی را بخاطر اطاعت از الله سبحانه وتعالی در نظر گرفته و آن را بر معیار آزادی بوالهوسانه‌ای لیبرالیزم، ترجیح می‌دهد.

زمانی‌که خانم اسپیلمن "لیبرالیزم مذهبی" اش را شرح می‌داد، گفت: «این نوع لیبرالیزم هیچ ربطی با ایدیولوژی‌هایی که در تلاش بستن افکار و فرصت‌های کوچک استند، ندارد.» هنوز هم با جوانان مسلمان که به عقیدۀ اسلامی و ارزش‌های آن باور دارند، از عقاید سیکولریستی و ارزش‌های لیبرال آن  بحث می‌کنند و این سیکولریست‌ها بصورت نامردانه دختران جوان را مورد وحشت و بازپرسی قرار می‌دهند. باید از آن‌ها پرسیده شود که اگر اجازۀ بحث صادقانه و واضح وجود ندارد، پس افکاری را که سیکولر‌ها تلاش دارند به‌وجود بیاورند، چطور می‌تواند تفصیل داشته باشد؟

ما منحیث مسلمان آماده هستیم تا از عقاید و ارزش‌های خود، بدون ایجاد وحشت و بکارگیری اسالیب قلدرانه دفاع کنیم، مگر سیکولریست‌های لیبرالیست مذهبی که دقیقاً با این امر حاضر نیستند.

دفتر مطبوعاتی حزب التحریر-بریتانیا

ابراز نظر نمایید

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه