جمعه, ۱۶ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
باشنیدن و اطاعت کردن آفتاب خلافت طلوع می‌کند
بسم الله الرحمن الرحيم

باشنیدن و اطاعت کردن آفتاب خلافت طلوع می‌کند

(ترجمه)

از حضرت عبد الله بن عمر رضی الله عنهما روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:

«السَّمْعُ وَالطَّاعَةُ حَقٌّ مَا لَمْ يُؤْمَرْ بِالْمَعْصِيَةِ، فَإِذَا أُمِرَ بِمَعْصِيَةٍ، فَلاَ سَمْعَ وَلاَ طَاعَةَ»

(رواه بخاری، باب السمع والطاعه للأمام)

ترجمه: شنیدن و اطاعت نمودن(از امام) واجب بوده تا وقتی‌که به گناه امر نکند؛ زمانی‌که امر به گناه کرد، در آن حالت شنیدن و اطاعتی وجود ندارد.

خوانندگان محترم! زمانی‌که عده‌ای از صحابه از فرمان رسول الله صلی الله علیه وسلم در غزوۀ احد سرپیچی نمودند، نتیجه این شد که مسلمانان بعد از پیروزی شکست خوردند، خوشحالی رسول الله صلی الله علیه وسلم و مسلمانان برهم خورد و شمشیر مشرکین به آن ها اصابت نمود و از آن ها(اصحاب) کسانی کشته و زخمی گردیدند؛ حتی این‌که دندان رباعی رسول الله صلی الله علیه وسلم نیز شهید شد و مردم از شکست پیامبر صلی الله علیه وسلم و صحابه رضی الله عنهم سخن می‌گفتند.

این به سبب مخالفت امر رسول الله صلی الله علیه وسلم بود، عده‌ای از تیراندازانی‌که در کوه قرار داشتند، دیدند بعضی از مسلمانان غنیمت جمع می‌نمایند، همان تیراندازان نیز جاهای خود را ترک نموده از فرمان رسول الله صلی الله علیه وسلم اطاعت نکردند تا از غنیمت بهره‌ای نصیب‌شان گردد.

وقتی از شکست مسلمانان در اُحد به سبب مخالفت امر رسول الله صلی الله علیه وسلم سخن می‌گوئیم، واضح است که شکست و ذلت امروز نیز نتیجه‌ای از مخالفت امت از امر رسول الله صلی الله علیه وسلم است. احکامی را که به آن دستور داده ترک نموده‌ایم؛ حتی این‌که در همه جوانب زندگی نتایج آن شکل میراثی را به خود گرفته است،. پس امت اسلامی چنان زندگی نادرست، دردآور و غم‌انگیز دارد که مثل آن در سختی و مشقت قبلاً مشاهده نشده بود. زندگی امت در آتش کفر صبح بعد از شام و شام بعد از صبح دور می‌زند.

بلی، ای مسلمانان! دنیا با این بزرگی‌اش بالای مسلمانان تنگ گردیده و شبِ کفر طولانی. با وصف این‌که ظلم و استبداد بیداد می‌کند؛ اما ما در رأس طلوع صبحی قرار داریم که آن به حکم الله سبحانه وتعالی نزدیک است. بلی، آفتاب خلافت جدید بر منهاج نبوت زود است که طلوع نماید، برای جهان روشنی آن عود خواهد نمود و در زندگی نور و عزت آن باز خواهد آمد؛ لیکن به شرط این‌که ما امر رسول صلی الله علیه وسلم را بشنویم و اطاعت نمائیم، پس در مسیری‌که قدم نهاده، ما نیز روان شویم و جهت اقامۀ خلافت ثانیی‌که الله سبحانه وتعالی به آن وعده نموده و رسول الله صلی الله علیه وسلم بشارت آن را داده است، کار نماییم.

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه