جمعه, ۱۶ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
تقدیم به علمای اسلامی
بسم الله الرحمن الرحيم

تقدیم به علمای اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

(ترجمه)

﴿وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا فَاسْتَبِقُواْ الْخَيْرَاتِ﴾

ترجمه: هر طایفه ای قبله ای دارد که الله سبحانه وتعالی آن را تعیین کرده است. در نیکی ها و اعمال خیر، بر یک دیگر سبقت جویید.

خبر:

بعضی از اعضای اتحادیه جهانی علمای اسلامی مبتنی بر این که وحدت بین طرف های درگیر مسلمانان فرض شرعی بوده و بنابر واقعیت، یک ضرورت مبرم می باشد. محاصره و تحریم قطر را شرعاً حرام خوانده اند؛ اما این در حالیست که علمای الازهر از تصمیم رهبران عرب علیه قطر اعلام حمایت کرده، آن را "ضامن وحدت امت و بهترین برنامه برای برقراری ثبات امت" می دانند. و نیز از طرفی مجمع رابطه ی علمای اسلامی با تأکید بیشتر این تحریمات را مورد تایید قرار داده و آن را امری مطابق به مقتضی شریعت، قانون و منطق دانسته اند.

تبصره:

الله سبحانه وتعالی می فرماید: 

﴿فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ﴾

[ نساء: ٥٩]

ترجمه: و هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را به الله سبحانه وتعالی و پیامبر صلی الله علیه وسلم بازگردانید(و از آن ها داوری بطلبید).

زمانی که حل منازعات به عهده ی شریعت می باشد، باید حَکَمیت بین دو طرف درگیر نیز به شریعت واگذار شود. بناً موقف های متناقض و مبهم علمای اسلامی به استثنای کسانی که رحمت پروردگار را در یافته اند، بیانگر حجم وفاداری های این تأسیسات اسلامی به حکومت های شان می باشند. همکاری ها و یا قطع روابط صرف بر آن چه که مصالح سیاسی و پیشرفت طرفین تقاضا می کند بنا یافته باشد، حرام و متناقض با برنامه شریعی می باشد؛ زیرا شریعت تفرقه را حرام و آن را مردود دانسته است. از بیم این که دشمنان مسلمان ها بر آن ها تسلط نیافته و امورشان را در دست نگیرند. شریعت با هر امری که باعث ایجاد فتنه بین مسلمان ها باشد، سر ستیز باز کرده و ردش می کند.

مجمع عمومی رابطه ی علمای اسلامی که در سعودی مقر یافته، به ضرورت مبارزه علیه تروریزم که ثبات دولت ها را به تهدید مواجه کرده، تأکید می نماید. دانشگاه الازهر حکومت مصر را درین تحریم مورد حمایت قرار می دهد، اعضای اتحادیه جهانی علمای اسلامی به رهبری شیخ یوسف قرضاوی این تحریم ها را حرام دانسته و به رفع آن ها تأکید دارند، هریک دیدگاه خویش را مبتنی بر اساسات شرعی می خوانند؛ زیرا تهدید امنیت ملت ها و تهدید مصالح عمومی و تمویل تبهکاران برای ترور مسلمان ها جنایتی است شرعاً حرام و باید از آن جلوگیری به عمل آید. و نیز محاصره ی مسلمان ها و قطع روابط با آن ها نیز حرام می باشد.

 ولی در این برهه ی زمانی که امت اسلامی در آن زنده گی می کنند، به ویژه این پنج سال اخیر، دهشت و تروریزم به وسیله دولت ها راه اندازی و رهبری می شوند، همان گونه که این واقعیت اکنون در شام، یمن، عراق، افغانستان و لیبیا در جریان بوده تحریم ها و محاصرات در مقابل چشم و گوش جهانیان جان هزاران زن و طفل شیر خوار گرفته می شود. وضعیتی که این روزها در موصل، رقه و درعا رونماست، محاصره غزه، غارت اوباش ها و گورستان عمومی در یمن فاجعه ی انسانی در برما و... آیا این ها موقف گیری ها و تحرکات گروهی علمای اسلامی را نمی طلبد؟ آیا زمان بیانه های تند نرسیده؟ و آیا زمان آن نرسیده که علمای اسلامی دولت های شان را وادار نمایند تا مجرمین قتل عام مسلمان ها، عاملین رعب و وحشت مسلمان ها را به محاسبه کشانده و با آن ها قطع رابطه نمایند؟ آیا زمان آن نرسیده که با دولت های غربی که جنگ صلیبی را در سرزمین های اسلامی رهبری می نمایند، قطع رابطه شده و دست های شان را از بالای این امت نیمه جان کوتاه کرد؟!

مگر چگونه ملک سلمان، السیسی و اردغان که مزدوران وفادار امریکا می باشند، بادارشان را به تروریستی متهم می کنند؟ حکام قطر و امارات که از نزدیکان انگلیس اند و تخت های شان در حمایت آن قرار دارند، چگونه می توانند آن را به جنایاتی که علیه مسلمان ها مرتکب شده متهم کنند؟ دولت های استعمار شده، در حالی که شکم های شان را به نان غرب کافر سیر می کنند، چگونه می توانند با آبخور خویش قطع رابطه کنند؟!

ای علمای مسلمان! ما می دانیم که داشتن چنین موقف تاوان سنگینی را در پی دارد؛ اما اکنون مجالی برای سکوت باقی نمانده است. به آن چه که امروز میان قطر، سعودی و امارات پیش آمده، شریعت حنیف-در عوض این ناملایمات- دقیق ترین راحل ها را دارا می باشد. اصل بر این است که نباید سرزمین واحد اسلامی تقسیم می شد، و این که باید دوباره سرزمین های اسلامی یک پارچه شده و صفوف مسلمانان واحد گردند. مسلمان ها زیر پرچم واحد و رهبری واحد احساس امنیت نموده و امور شان به خوبی رهبری شوند و بتوانند از هرکسی که به آن ها خیانت نموده و باعث خواری شان شده اعلان بیزاری نمایند.

ای علمای مسلمان! بحران کنونی خلیج در اصل درگیری بین امریکا و انگلیس می باشد که دولت های منطقه برای تأمین منافع آن ها آن را به پیش می برند. شما خود را در مرکز این توطیه قرار ندهید تا مهره و آتش گیره یی استعمارگران قرار نگیرید. امت اسلامی هم چنان از شما انتظار دارد که راه سلف صالح را زنده، در نصرت حق بوده و پرچم توحید را بلند نمایید. علماء وارثین پیامبران اند، وراثت از نبوت ثبات در راه حق و قربانی درین راه و سخن حق را می خواهد. حاکمیت شریعت الله سبحانه وتعالی را به برپایی یک دولت واحد می طلبد، دولتی که تمام مسلمان ها را تحت یک پرچم و زیر رهبری یک خلیفه جمع نموده، به آن ها بهترین زنده گی دنیوی را به ارمغان آورده و آن ها را غرق نعمت های اخروی نماید. به یاد داشته باشید که شما در مقابل الله سبحانه وتعالی و این امت، پیمان مستحکمی را بسته نموده و نیز این قول الله سبحانه وتعالی را فراموش ننمایید: 

﴿وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا فَاسْتَبِقُواْ الْخَيْرَاتِ﴾

[بقره: ۱۴۸]

ترجمه: هر طایفه ای قبله ای دارد که الله سبحانه وتعالی آن را تعیین کرده است. در نیکی ها و اعمال خیر بر یکدیگر سبقت جویید.

به غیر از الله سبحانه وتعالی به کسی روی نیاورده و به سوی بزرگ ترین خیر که عبارت از برپایی حکومت الله سبحانه وتعالی در روی زمین است و به سوی بزرگ ترین جهاد که عبارت از سخن حق در مقابل حاکم ظالم است، بشتابید.

نویسنده: نسرین بوظافری

برای رادیوی دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب التحریر

Last modified onپنج شنبه, 22 جون 2017

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه