یکشنبه, ۱۸ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
جنگ اقتصادی چین و امریکا؛ تلاشی‌ست برای برتری امریکا!
بسم الله الرحمن الرحيم

جنگ اقتصادی چین و امریکا؛ تلاشی‌ست برای برتری امریکا!

(ترجمه)

خبر:

اخیراً چین امریکا را به‌شروع  بزرگترین جنگ اقتصادی در ‌تاریخ متهم کرد. ۲۵درصد تعرفه‌های ادارۀ ترامپ بیشتر از ۸درصد قلم از تولیدات چینی به ارزش ۳۴ بیلیون، شامل ماشین‌آلات صنعتی، وسایل‌طبی و بخش‌های اتوماتیک می‌شود. ضمناً بیجینگ وعده‌داده است تا ‌این‌که به‌این قضیه واکنش‌نشان‌دهد. پس آیا ما واقعاَ به یک جنگ بزرگ ‌اقتصادی نگاه می‌کنیم و یا چیزی بدتر از آن؟

تبصره:

منازعۀ جاری بین واشنگتن و بیجینگ صرف بخاطر ‌تجارت نیست، بلکه دیدگاهای زیادی دیگر بین این دو کشور موجود است که ممکن به زودی به یک جنگ بزرگ تبدیل شود. تغییر اسکناس توسط بیجینگ، بیزاری کوریای‌شمالی در مقابل تسلیم شدن توافق هسته‌ای امریکا، استقلال‌طلبی تایوان، کشمکش‌های مررزی چین با همسایه‌هایش و تنش‌ها با نیروی بحری امریکا در‌ جنوب دریای چین، قابل توجه است. وقتی یک قدرت نوظهور دارای نیروی‌کافی باشد تا این‌که قدرت متصدی را در منطقه بخاطر حاکمیت به چالش کشد، حامیان قدرت انتقالی، احتمال جنگ شدیدی را‌ ملاحظه می‌کنند. در آسیای شرقی، چین مبارزه‌طلب و امریکا، قدرت همیشه‌گی بوده که بیش‌ترین دستورات را رهبری می‌کند.

از این جا دیده می‌شود که جنگ اقتصادی چین و امریکا اهمیت زیادی را کسب کرده و همگام با چندین دیدگاهای دیگری خط‌سیر‌ چین از یک مرداب قدرت منطقوی به کسی را که تمایل به بی‌جا کردن نفوذ امریکا هست، تأیید می‌کند. گذشته از این، امریکا در تلاش برای دخیل ساختن چین در قوانین موجودۀ دستگاه بین‌المللی می‌باشد، و این یک نشانه‌ای از واگذاری تخت و تاج امریکا منحیث ابرقدرت دنیا در جهان است.

ادارۀ ترامپ از ضعف امریکا و محدودیت‌های دستگاه بین‌المللی، که شدت چالش قدرت‌های منطقوی مثل چین، روسیه و اروپا را تلافی کند، آگاه است. در یک دنیای‌ در حال تحولی‌که از حالت یک قطبی به حالت دوقطبی بازنویسی قوانین مثل دانۀ پیادۀ شطرنج است(شروع بازی شطرنج، از دست دادن یک و یا دو پیاده بخاطر کسب امتیازات) ادارۀ ترامپ به این باور است که امریکا را به بهترین وجه حمایت خواهد کرد. ترامپ توجه اندک به‌پیمان‌های تجارت بین‌الملل و به هیأت تجاری مثل سازمان تجارت جهانی دارد. چین می‌تواند از سازمان تجارت جهانی هرچه بخواهد، شکایت کند؛ اما ترامپ رئیس جمهور امریکا به اندازۀ یک‌انچ خود ‌را تکان نمی‌دهد.

از این نقطۀ مفید، پیشنهاد صلح ترامپ همراه با پوتین و نگرانی‌ها از متحدان سنتی‌اش، کاملاً قابل فهم است. ترامپ به این باور است که یک توافق جدیدی همراه روسیه می‌تواند موانع امریکا‌ را-که وضع نهائی آن دگرگونی‌جهان می‌تواند باشد- کمک کرده و ‌علیه نفوذ چین و اروپا منحیث یک مانع بزرگ عمل کند. این برخورد عجولانه، ترامپ را به‌سوی معامله با چین تحریک و به بازجویی‌های خویش از اتحادیۀ اروپا و استفادۀ ناتو پشت می‌زند.

تمام این هدایات را ترامپ طرح‌ریزی کرد تا از شر این هم‌بستگی با متحدین طولانی مدت، راحت شده و روابط سراسری را دوباره ایجاد ‌کند. روزنۀ راه‌حل جنگ تجارتی با چین و اروپا، اروپایان را نسبت‌ به‌بررسی راهکارهای مستحکم‌تر در روابط با چین خسته کرده است. به هر حال، این‌که این وضعیت تا چه حد دوام پیدا می‌کند، زمان پاسخ خواهد داد، اما مسئولیت امت اسلامی در قبال این همه امورات همان رسالت واحد است که بتوانند به این چالش‌ها فایق آمده و خود را از چنگ رهبران دست نشاندۀ شان نجات داده و به یک راه‌حل واقعی دست پیدا کنند. الله سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿إِنَّ اللَّـهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ﴾

[رعد: ۱۱]

ترجمه: الله(سبحانه‌ وتعالی) حالت‌هیچ قومی را تغییر‌نمی دهد تا این‌که خودشان حالت خود را تغییر ندهند.

نویسنده: عبدالمجید باتی

برای دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب التحریر

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه