جمعه, ۱۶ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
شما باید واقعیت های جامعه را بر اساس اسلام تغییر دهید نه اسلام را مطابق جامعه!
بسم الله الرحمن الرحيم

شما باید واقعیت های جامعه را بر اساس اسلام تغییر دهید نه اسلام را مطابق جامعه!

خبر:

روزنامه آلمانی دی ولت نامه سرگشاده ای را در مورد طرز تفکر اقشار عمومی مسلمانان آلمان به نشر رساند که خواستار اصلاح سازی(ریفورم) دین اسلام هستند. هدف و مقصد شوم این برنامه توسط اعلامیه های اعتراض آمیز اتباع آلمان، استرالیا و سوئیس پلان گذاری شده است. نویسنده این ماجرا خود را بجای مردم عام بحیث یک متفکر قرا داده و تأکید بر اصلاح سازی هرچه زودتر اسلام دارد، چون خود را قشری جدای ناپذیر اروپا و جامعه اروپا می پندارند. (منبع:  Aussiedlerbote)

تبصره:

چنین اظهارات بر علیه اسلام موضوع جدیدی نیست. در واقع این اعمال شان جز یک جنگ ایدولوژیکی نظام سرمایه داری علیه اسلام دیگر هیچ موضوعی بوده نمی تواند. اساس فعالیت های قوه مقننه ایدولوژی سرمایه داری-دموکراسی، طوری موضع گیری کرده که مردم جامعه به خواست خود قوانین دموکراسی را در تمام ابعاد زنده گی شان راهنما قرار می دهند. در حال حاضر، ایدولوژی سرمایه داری با مفاهیم و روش زنده گی جهانی اش در تمام جهان تطبیق می گردد. نه تنها که اهداف خود را به پیش می برد، بلکه پیدایش نفوذ و قدرت خود بر سایر ایدولوژی ها را نیز حمل می کند.

درین مقطع زمانی برای ما مسلمانان این یک مثال واضح است. باوجود که ما ایدولوژی غیر قابل مقایسه بنام اسلام داریم، اما اکثراً مسلمانان از افکار و نظریات و قوانین اقتباس شدها ی کفار که کاملاً متضاد با دین اسلام بوده، حمایت و پشتیبانی می کنند. بطور مثال: دیدگاه اصلاح سازی اسلام که در فوق از آن یاد آوری کردیم، این گونه طرز تفکر زمانی بوجود می آید که تمام ادیان توسط بشر ساخته شده و با شرایط خاص هر زمان قابل اصلاح پذیری را دارد، و مطابق زمان باید اصلاح شود. 

چنین افکار برای شخصی که خود را مسلمان واقعی خطاب می کند و به الله سبحانه وتعالى اعتقاد دارد، غیر قابل قبول است. همین حالت اعتقاد به دین اسلام را نشان می دهد که سراسر هدایت و دین خالق بشر است. به همین دلیل یک مسلمان باید پرسش های حقیقی را مطرح کند؛ به طور مثال: آیا مردم بهتر از خالق شان کسی دیگری را می شناسند که تعیین کننده خوبی و بدی برای آنان باشد؟

اگر مفکوره اصلاح سازی اسلام از زبان کسی که خود را مسلمان خطاب می کند بیرون شود، دلیلی قاطع بر مشکوک بودن اش در مورد اسلام نیست؟ حتی به انسان های سطحی فکر هم جایز نیست همچو افکار را در سر بپرورانند، اما با آن هم این فکر توسط برخی مردم که علم و شهرت شان را به نمایش می گذارند، هر روز پشتیبانی می شود. دلیل که برای مان نمایان شد که نه تنها به قوت فکری شان، بلکه به قواعد معنوی همچو متفکرین هم شک داشته باشیم و داشتن قواعد و سیرت درست جزء اساسی برای ظاهر افراد است. حالت مشابه همین قضیه زمانی دیده می شود که مردم خواستند اسلام در قالب مدرنیته یا اسلام مدرن باشد.

 ما تلاش  کردیم که وضعیت امور فعلی، آداب مدرن، رسم و رواج ها، افکار و مفاهیم اش را به طوری یک واقعیت پیشکش کنیم. تمام این ها فراتر از توانایی انسان بوده که هرگز نمی تواند بطور اساسی این ها را تغییر دهد. این فکر از دستاوردهای نظریه مشهور بنام تکامل  تدریجی به میان آمد. بنابرین، چنین نتیجه می توان گرفت که یا شما خود را عیار با واقعیت های موجود زنده گی کنید و یا به دنبال زنده گی مدرن غربی بروید؟!

به هرحال، برای مردم عاقل این کاملاً واضح شده که مدرنیته جزء اثر پیشرفت های بشری دیگر هیچ چیزی نیست. پس همین امور فعلی زنده گی می تواند توسط انسان ها تغییر و هم چنان دیگر واقعیت با حالات متفاوت، آداب، رسم و رواج ها، افکار و مفاهیم می تواند از نو به وجود بیاید.

اسلام دین حق از جانب پروردگار عالم است و دین تأثیرگذار و تنظیم کننده تمام ابعاد زنده گی ما است. در تمام ادوار تاریخی انسان ها تغییر ناپذیر مانده اند. به همین سبب یک نتیجه گیری درست و معقول حاصل می کنیم:

این بسیار واقعی و درست خواهد بود که ما در راه راست و هدایت زنده گی خود را در سایه های پروردگار جهانیان سپری کنیم، نه این که راه هدایت اسلام را به هوا و هوس بعضی انسان های بی مفاهیم، اصلاح سازی نمایم. ما زنده گی خود را مطابق به قوانین و اصول خالق خویش عیار سازیم نه این که بر ریفورم رو کنیم و زنده گی را بر هوا و هوس برخی انسان های منحرف تنظیم نمائیم.

وَلَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْوَاءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ وَمَن فِیهِنَّ بَلْ أَتَینَاهُم بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَن ذِكْرِهِم مُّعْرِضُونَ

] مومنون [71:

و اگر حق از هوس های آن ها پیروی کند، آسمان ها و زمین و همه کسانی که در آن ها هستند تباه می شوند! ولی ما قرآنی به آن ها دادیم که مایه یادآوری(و عزّت و شرف) برای آن هاست، امّا آنان از(آن چه مایه) یادآوریشان[است] روی گردانند!

نوشته شده برای

 دفتر مطبوعات مرکزی حزب التحریر

ویکتور نیکولیف-اوکراین

Last modified onیکشنبه, 05 فوریه 2017

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه