شنبه, ۱۰ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

pr header

 

 

تاریخ هجری :4 محرم 1441
تاریخ میلادی : سه شنبه، 03 سبتامبر 2019م

شماره صدور:۱۴۴۱ / AH / ۰۱

دفتر مطبوعاتی
بريطانيا

اعلامیه مطبوعاتی

بوریس چهرۀ پلید دیموکراسی را نشان داده‌است

(ترجمه)

"کودتا را متوقف کنید!" صدایی‌که معترضان در مقابل خیابان داونینگ سر می‌دهند و بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس را سردرگم کرده‌است. بسیاری از مردم عام انگلیس امیدشان را از سیاست‌مداران‌شان به دلیل بی‌توجهی آنان نسبت به وضع زندگی‌شان، از دست داده‌اند. وضعیتی که امروز انگلیس استعمارگر بر سر مردم آورده‌است، برای مسلمانان در انگلیس و دیگر دیموکراسی‌های جهان بیگانه نیست. نخبگان سرمایه‌دار ظاهراً همیشه به‌دنبال تأمین منافع مردم استند، ولی در واقع، آنان تنها برای شرکت‌ها و حامیان قدرت‌مند مالی خود، که از سرزمین و مردم‌شان بهره‌کشی می‌کنند، کار می‌کنند.

حقیقت چهرۀ پلید دیموکراسی زمانی نمایان می‌شود که گروهی از مردم برای اعلام خطر این ظلم و فساد به پا خیزند، سپس خواهیم دید که حکومت از هیچ قانون سخت‌گیرانه و کمپاین افتراآمیز رسانه‌ای برای تخریب این افراد دریغ نمی‌کند. این همان آزادی است که استعمارگران غربی برای بیشتر از یک قرن آن را شعار داده‌اند.

انگلیس به پنهان کردن فسادهایش از مردم عادت دارد، اما مشکلی را که بریگزیت با تجزیۀ نخبه‌گان و احزاب سیاسی‌شان بوجود آورده‌است، نزاع و درگیری را در خیابان‌ها به راه انداخته‌ و دست آنان را از پشت بسته است. نارسایی و ضعف فکری تمام این سیاست‌مداران واضح است، چنان‌که هردو طرف اقداماتی را در پیش گرفته‌اند که برای رسیدن به آن‌چه خود و حامیان‌شان می‌خواهند موثر باشد. پس زبان انقلاب و کودتا نباید خیلی عجیب باشد، چون به گفتۀ خود مردم تنها تاری‌که ریسمان انگلیس را تا این‌جای کار محکم نگه‌داشته‌است، وفاداری ناچیزشان به دیموکراسی، تفرقه‌افگنی بسیار و ملیت‌پرستی در حال رشد است.

حکومت‌ها یکی پی دیگری در طولانی مدت توسط حامیان رسانه‌ای همکارشان تخم بی‌اعتمادی را در میان مردم کاشته‌اند. تنها گذر زمان لازم بود تا از طریق سخنان فریبنده و تنفرآمیز خود و عدم توجه به صداقت در سیاست، مردم را از سیاسیون ناامید کند. از رسول الله صلی الله علیه وسلم روایت است که فرمودند:

«إن الأمير إذا ابتغى في الناس الريبة أفسدهم»

ترجمه: همانا حاکمی که به‌دنبال سوءظن در بین مردم باشد، آنان را فاسد می‌کند.

امروزه اختلاف دیدگاه در خطابه‌های سیاسی در انگلیس به حدی است که سخنان یک طرف هیچ ارزشی برای قانع کردن طرف مقابل ندارد. داستان برگزیت و تعویق پارلمان از فسادهای رهبران مدیون طبقۀ سرمایه‌دار است. استفاده از کارشناسان می‌توانست تصمیم‌گیری بر سر بریگزیت را راحت‌تر کند، ولی با حماقت تمام به دست چند مهاجم ضعیف سپرده شد. در حقیقت، منافع مختلف گروه‌های نخبۀ سرمایه‌دار سبب شعله‌ور کردن بیشتر آتش این تجزیه شده‌است. امور مردم از یک‌جا به جای دیگر کشانیده می‌شود، حال آن‌که نخبه‌گان سرمایه‌دار و سیاسیون‌شان هیچ نگرانی نسبت به مردم و وضع زندگی‌شان ندارند.

این چیز تازه‌ای نیست، چون مردم عام انگلیس هرگز نقش سازنده‌ای در سیاست‌های کشورشان نداشته‌اند. همچنان شهروندان معمولی انگلیس نیز خودشان را برای درک این واقعیت هیچ زحمتی نداده‌اند. حکومت می و اکنون جانسون همیشه تلاش کردند تا پارلمان را از ایفای نقش در بریگزیت محروم کنند، بناءً تعلیق پارلمان توسط بوریس و سخنان‌اش در خصوص نادیده گرفتن قدرت آن، اهانت این حکومت را به دیموکراسی و امور مردم نشان می‌دهد. بریگزیت حقیقت دیمکراسی را آشکار کرده‌است، یعنی حکومت نخبه‌گان، توسط نخبه‌گان و برای نخبه‌گان.

این بت دروغین دیموکراسی که سال‌های زیادی پرستش شده‌بود، ولی اکنون تکه تکه شده‌است. الله سبحانه و تعالی در قرآن کریم می‌فرماید:

﴿وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا﴾ [اسراء: ۸۱]

ترجمه: و بگو حق آمد و باطل نابود شد، یقیناً باطل نابود شدنی است.

نظام سیاسی اسلام از چنین تناقضات مبرا است، طوری‌که حاکم هرگز بالاتر از قانون قرار ندارد، سیاست‌اش با مصلحت به پیش نمی‌رود، و محاسبۀ حاکم وظیفۀ روزانه دولت و مردم است، نه هر چهار سال یک‌بار. مسلمانان برای هرگونه مناظره‌ای به‌منظور اثبات حقانیت نظام اسلام بر نظام فاسد و ناکام دیموکراسی آماده اند.

مثال‌های بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد رسول الله صلی الله علیه و سلم هرگز خودشان را مدیون کسی نکردند. مثلاً، روزی ثروت‌مندی دست به دزدی زد و برای جلوگیری از مجازات در پی امان بود، بنابرین رسول الله صلی الله وسلم صبح دم با سر دادن اذان مردم را جمع کردند و با عصبانیت فرمودند:

«إِنَّمَا أَهْلَكَ الَّذِينَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ كَانُوا إِذَا سَرَقَ فِيهِمِ الشَّرِيفُ تَرَكُوهُ، وَإِذَا سَرَقَ فِيهِمِ الضَّعِيفُ أَقَامُوا عَلَيْهِ الْحَد، وَأيْمُ اللهِ، لَوْ أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ مُحَمَّدٍ سَرَقَتْ لَقَطَعْتُ يَدَهَا»

ترجمه: همانا الله (سبحانه وتعالی) امت‌های قبل از شما را به این دلیل شدیداً عذاب داد که هنگامی ثروت‌مندی دزدی می‌کرد او را رها می‌کردند، اما هنگامی‌که فقیری مثل آن چیز را می‌دزدید، او را مجازات می‌کردند؟ قسم به الله که اگر فاطمه دختر محمد نیز دزدی کند، بدون شک دست‌اش را قطع خواهم کرد.

این همان عدالتی است که باید به گوش مردمان بیدار رسانده شود تا تأثیر مخرب دیموکراسی را مشاهده کنند.

﴿أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ  حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ﴾ [مائده: ۵۰]

ترجمه: آیا آنان حکم جاهلیت را (از تو) می‌خواهند؟ و چه کسی بهتر از الله (سبحانه و تعالی) برای قومی‌که اهل یقین استند حکم می‌کند؟

یحیی نسبت

نمایندۀ دفتر مطبوعاتی حزب‌التحریر-بریتانیا

مترجم: محمد حارث پویا

ابراز نظر نمایید

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه