دوشنبه, ۱۹ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
ساخت بندرگاه شناور در غزه توسط امریکا پیامدهایی به دنبال‌ دارد!
بسم الله الرحمن الرحيم

ساخت بندرگاه شناور در غزه توسط امریکا پیامدهایی به دنبال‌ دارد!

 (ترجمه)

خبر:

وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) از اعزام چهار کشتی ارتش امریکا با تجهیزات و تدارکات برای ساخت یک بندرگاه شناور و پلی با قابلیت تخلیه کالا و غذا برای انتقال به غزه خبر داد. سخنگوی این وزارت به اسم باتریک رایدر گفت: «ما انتظار داریم که این بندر در مدت 60 روز به طور کامل اجراء شود که می‌تواند قادر به تسهیل دو میلیون وعده غذایی را در روز داشته باشد که هیج بندری در غزه وجود ندارد که بتواند این سطح از کمک‌ها را انجام دهد. به همین اساس، نیازمند ساخت یک بندر شناور است.» جوبایدن، رئیس جمهور امریکا، پنجشنبه گذشته در سخنرانی خود در مورد وضعیت اتحادیه، از طرح ساخت بندرگاه توسط ارتش امریکا خبر داد که علاوه بر شرکت‌های بخش خصوصی حدود 1000 سرباز امریکایی هم در ساخت آن شرکت خواهند کرد. ساخت این بندر امکان  استفاده از کریدور دریایی را برای کشتی‌هایی‌ می‌دهد که از قبرص یا از کشورهای دیگر جهان به نوار غزه می‌آیند.

تبصره:

این طرح امریکایی پس از ایجاد موانعی از سوی رژیم یهودی برای کمک‌رسانی به مردم نوار غزه، که منجر به گسترش قحطی در میان مردم شد، شکل گرفت. رژیم یهود با این طرح امریکایی موافقت کرد؛ به این امید که این طرح جایگزینی برای گذرگاه‌های زمینی باشد. این رژیم ترجیح می‌دهد که گذرگاهای زمینی به طور کامل لغو شود. بلافاصله تیم‌های تخصصیِ رژیم یهود و امریکایی‌ها شروع به کار کردند تا نحوه کار پروژه کریدور دریایی برای انتقال کمک‌ها از قبرص به غزه را هماهنگ کنند و وظیفه بازرسی هم به آژانس امنیت عمومی (شین بت) داده شد. این سازمان محتویات محموله‌های که از طریق کریدور دریایی که از این بندرگاه به نوار غزه ارسال می‌شود، شروع به ایجاد یک سیستم بازرسی جامع کرد.

ارتش امریکا یک سازمان غیر دولتی بین‌المللی را به نام «المطبخ المرکزی العالمی» برای تأمین مواد غذایی برای ساکنان غزه منصوب کرد.

روزنامه اورشلیم پست، وابسته به رژیم یهودی، مدعی است که طرح ارسال کمک از طریق دریا در اصل ایده‌ای بود که نتنیاهو دو هفته پس از شروع جنگ در غزه با بایدن گفتگو کرد. نتنیاهو این طرح را در 31 اکتبر به نیکوس کریستو دولیدس، رئیس جمهور قبرس ارائه کرد؛ در حالی‌که دولت بایدن این طرح را یک طرح کاملاً امریکایی دانسته و صراحتاً از نتنیاهو انتقاد می‌کند: «اسرائیل می‌تواند و باید بیشتر برای فلسطینی‌های غزه کمک انجام دهد.» و مجله اکونومیست گزارش داد که طرح بایدن توبیخ آشکار نتنیاهو است.

یکی از مهم‌ترین اهداف این طرح از نظر تاکتیکی حذف دولت حماس در غزه از هرگونه نقشی در رساندن کمک به مردم و تحمیل واقعیت جدیدی است که در آن نشان دهند که حماس کنترول نوار را در دست ندارد.

با ساخت این بندر امریکا به دنبال ایجاد شرایط سیاسی مقدماتی جدید است که به آن کمک می‌کند تا به نظر خودش راه‌حل سیاسی واقع‌بینانه‌ای (راه‌حل کاملاً امریکایی) را ایجاد کند. این بندر در درازمدت به عنوان پایکاه دائمی امریکا در نوار غزه، مشابه پایگاه‌های آن در عراق به شمار می‌رود که منجر به تحمیل یک نظام سیاسی وابسته به آن در نوار غزه مشابه آنچه که در عراق بلافاصله پس از اشغال آن انجام داد، خواهد شد.

نویسنده: احمد الخطوانی

مترجم: پارسا امیدی

 

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه