یکشنبه, ۱۸ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
دعای رسول الله صلی الله علیه وسلم در حق حکام مسلمان
بسم الله الرحمن الرحيم

دعای رسول الله صلی الله علیه وسلم در حق حکام مسلمان

(ترجمه)

از عایشه رضی الله عنها روایت است که می‌گوید: در خانۀ خود از رسول الله صلی الله علیه وسلم شنیدم که فرمودند:

از عایشه رضی الله عنها روایت است که می گوید: در همین خانه‌ام از رسول الله صلی الله علیه وسلم شنیدم که فرمودند:

«اللَّهُمَّ مَنْ وَلِيَ مِنْ أمرِ أُمَّتِي شَيْئاً فَشَقَّ عَلَيْهِمْ فَاشْقُقْ عَلَيْهِ، وَمَنْ وَلِيَ مِنْ أمْرِ أُمَّتِي شيئًا فَرَفَقَ بِهِمْ فَارْفَقْ بِهِ»:

ترجمه: يا الله، هرکس مسؤوليتی در امتم بر عهده گرفت و بر آنها سخت گيری نمود، بر او سخت بگير و هرکس مسؤوليتی در امتم عده دار شد و با آنها مدارا کرد، تو نيز بر او آسان بگير.

این دعای رسول الله صلی الله علیه وسلم در حق کسانی است که چه خاص و چه عام امور مسلمانان را عهده‌دار می‌شوند و آن حضرت صلی الله علیه وسلم بر حاکمی که نسبت به مسلمانان مهربان و دلسوز باشد دعای خیر کرده و برای حاکمی که به مسلمان سخت می‌گیرد دعایی بد نموده است. کلمه (شَيْئاً) نکره در سیاق شرط آمده است تا هر مسئولیتی را شامل شود. علما گفته‌اند که نکره در سیاق شرط معنی عموم را می‌دهد؛ بنابراین در اینجا مسئولیت مرد در خانه  و مسئولیت زن نسبت به خانه و فرزندانش، مسئولیت مدیر در مدرسه و استاد نسبت به شاگردانش و همچنان مسئولیت حاکم بر رعیتش را دربر می‌گیرد. لذا بر هر مسلمانی که عهده‌دار امور مسلمانان می‌شود سزاوار است تا این حدیث را الگوی خود قرار دهد، با زیردستان خود مهربان باشد و طوری که حق‌شان است از آنها محافظت کند.

امروزه مسلمانان با حکام گمراه و مزدور ابتلا شده‌اند که بدون خواست و رضایت خودشان و با ظلم و وحشت بر آنها حکومت می‌کنند، هیچ توجهی به امت نداشته و بر سرشان ظلم و ستم می‌کنند.  سازمان‌های استخباراتی را بر امت گماریده‌اند که نفس‌های فرزندان‌‌شان را شمارش می‌کند، فعالیت‌های‌شان را کنترل کرده و در زندگی روزمرهٔ‌شان با آنان است. به دستگیری، شکنجه و مجازات آنان پرداخته و حتی با وارد شدن به خانه‌های شان حرمت آن را زیر پا می‌کنند... چرا این رفتار زشت را انجام می‌دهند؟ بلی آنها بخاطر حفظ قدرت و چوکی‌های شان این کارها را انجام می‌دهند همان چوکی‌هایی که کافر استعمارگر بعد از آنکه حاکم واقعی امت (خلیفۀ که در میان امت به عدالت حکم می‌کرد) را از بین برد به آنها هدیه داد.

پروردگارا! خلافت راشده بر منهج پیامبرصلی الله علیه وسلم را زودتر بیاور که توسط آن آشفتگی مسلمانان برطرف می شود و مصیبت‌ها را از آنان دفع می‌نماید، پروردگارا! به نور وجه کریم خود زمین را روشن بفرما! اللهم آمین آمین.

مترجم: حسن سلحشور

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه