جمعه, ۱۸ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

pr header

 

 

تاریخ هجری :2 رمضان 1441
تاریخ میلادی : شنبه، 25 آوریل 2020م

شماره صدور:7/1441

دفتر مطبوعاتی
ولایه لبنان

اعلامیه مطبوعاتی

مقامِ دولتیِ‌که قمار و انواع آن‌ را بر عبادت الله سبحانه‌و‌تعالی ترجیح ‌می‌دهد!

(ترجمه)

بحران ویروسِ‌کرونا جهان را در زیان و ورشکسته‌گی فروبُرده، فعالیت‌های آن را متوقف و سیاست‌مداران را در حیرت و در سردرگمی قرار داده است. کشورهای که با داشتن نیرومند‌ترین اقتصاد، خود را ابرقدرت‌های جهان محسوب می‌کردند، اینک در وضعیت وخیمی بسر می‌برند و سیستم‌های بهداشتی در کشور‌های که خود را مترقی می‌پنداشتند، منهدم شده اند. هنگامی‌که ویروس‌کرونا وارد لبنان شد، سهل‌انگاری دولت در مقابل درگیری‌های سیاسی آشکار بود، زیرا این امر با اجازه ورود هواپیما از مناطق آسیب دیده واضحاً فهمیده می‌شد.

زمانی‌که جهان در حالت آماده‌باش قرار گرفت و سرحدات مسدود و پروازها متوقف شد، دولت لبنان طبق معمول از غرب تقلید کرده بدون کدام رهنمود‌ها و آماده‌گی برای مقابله با این بحران، تمام راه‌های کسب نفقۀ زنده‌گی را بر روی مردم، در کشوری که بسیاری آن‌ها هر روز صبح تا شام منتظر دریافت شغلّ هستند تا به وسیلۀ آن بتوانند غذای روزانۀ خود را بدست بیاورند، مسدود ساخت.

زمانی‌که مفتی‌های ا‌زهر و حجاز فتوای مسدود شدن حرمین (مکه و مدینه) را صادر کردند، متعاقباً مفتی‌های لبنان نیز در این کشور فتوای مسدود شدن مساجد را صادر ساخت و ما جزئیات تحقیقات دلایلی‌فقهی آن را ندیدیم. در واقع آن‌ها بیش‌تر از کسانی تقلید می‌کنند که این مسیر را بدون رهنمود، حتیّ بدون  کدام اثبات و نشانه آشکار به جا گذاشته اند. در این موقع، شما را جهت خواندن مسایلی‌که امیر حزب‌التحریر، عالم برجسته شیخ عطا بن خلیل ابوالرشته در مورد واقعیت‌های ویروس کرونا صادر کرده بود، و خواندن پاسخ‌ها به تحقیقاتِ درباره قواعدِ مسدود ساختن مساجد‌ و در موردِ طریقۀ شرعی برای مقابله با بیماری‌های واگیر و آفت‌ها، دعوت می‌نمایم.

دوست نداریم که این مفتی‌ها را بر این موضوع مخاطب خود قرار دهیم! باز هم تاکید می‌کنیم که مجادله ما با آن‌ها در این مسئله نیست و ما ترس اغراق‌آمیز آن‌ها را در این قضیه معذور می‌دانیم. در کشوری‌که سیاست‌مداران نژادپرستانۀ آن منتظر فرصتِ برای حمله به اسلام و مردم آن هستند، تا بیش‌تر، آن‌ها را در ظلم و ذلالت نگهدارند. اما در مورد اعلام مراحل بسته شدن مساجد و اماکن عبادی و گشایش اماکن عیاشی و قماربازی پیش‌از باز‌گشایی مساجد باید گفت که نه، به الله قسم! این فاجعه، جسارت و گستاخی‌ست علیه دین الله سبحانه و‌تعالی و بنده‌گانش؛ بنده‌گانی‌که با جلوگیری آن‌ها از جماعت‌های نماز‌ جمعه و پنچ‌گانه در مساجد، درد و آتشِ را بر دل آن‌ها فرو بُرده اید، با مسدود نمودن مساجد و منع نماز‌های تراویع در ماه مبار‌ک رمضان، زهر را بر قلوب عبادت‌کننده‌گان الله سبحانه و‌تعالی پاشیده اید و آن‌ها را از ماه عبادات‌شان محروم ساخته ‌اید، تا این ‌که گفته ‌نشود عفونت از مساجد سرایت کرده است.

بنابراین، مقامات شرور با خاموشی و خوش‌حالیِ تمام، با صادر نمودن مراحل باز‌گشایی مناطق عامه، به درد و اندوه مردم ستم‌دیده چنین پاسخ می‌دهد که در سه مرحله به تاریخ 11/5/2020 م چندین جاه‌های عمومی به شمول قمار‌خانه، مشهور به قمار‌خانۀ لبنان را باز خواهد نمود. در مرحله چهارم به تاریخ 25/5/2020 م مکاتب، دانشگاه‌ها و مراکز خریداری باز شده و به تاریخ 8/6/2020 م جاه‌های دیگری به شمول مراکز عبادت باز خواهد شد.

در واقع، این دولت در مراحل بازگشائی و مسدود کردن اماکن، کدام طریقه را دنبال می‌کند؟ پاسخ ما واضح است؛ بدون شک دولت، شیوۀ‌منفور سیکولریزم، به خصوص رهبر آن "حسن دیاب" را دنبال می‌کنند. بر اساس اعلامیه؛ آیا فیصدی ازدحام در قمار‌خانه با احتمال ازدحام 70 درصدی آن، دانشگاه‌ها، مکاتب و مراکز خریداری، کم تر از ازدحام مساجد خواهد بود؟! آیا اماکن که در اولیتِ باز‌گشایی قرار دارند، مزدحم‌تر نیستند؟ آیا درین مکان‌ها برقراری روابط، مدت زیادی را در بر نخواهد گرفت؟! در‌حالی‌که مدت زمان برقراری ارتباط در مساجد بی‌نهایت کوتاه می‌باشد؛ برعلاوه، مسجد جای‌ست که افراد جهت وضو گرفتن و غسل کردن وارد آن می‌شوند که این خود اقدامات‌اولیه برای جلو‌گیری از ویروس می‌باشد.

ما، مقامات را برای اتخاذ شیوۀ نا‌معقولی‌که برای تحریک احساسات و عقاید مسلمانان در پیش‌گرفته اند را هشدار می‌دهیم. مسلمانان تلاش نموده اند تا در جاه‌های مختلف مساجد خود را باز کنند؛ آیا مقامات‌دولتی برای رفاه مردم کار می‌کنند و یا مسلمانان را وادار به درگیری می‌نمایند؟

خطاب ما برای مفتی‌های جامدی مثل سنگ این‌ست که خاموش ماندن در مقابل این تصامیم در حقیقت بی‌حرمتی در مقابل دین، مردم و اهانت در حق آن‌ها‌ست. در کشورِی که اقدامات بدون کدام روی‌کرد قانونی یا علمی حتی بدون توجه به شمار مبتلایان صورت گیرد خاموش نخواهیم ماند و نباید شما نیز خاموش بمانید. در ضمن باید کاملاً به آنچه که پیامبر ما صلی الله علیه وسلم فرموده‌ است، پابند باشیم.

«الْإِسْلَامِيَعْلُو وَلَا يُعْلَى عَلَيْهِ»

ترجمه: شأن و مقام اسلام اعلی‌ست و چيزی با آن نمی‌تواند برابری ‌كند.

بنابرین، تکلیف خود را بشناسید قبل از این که موقف خود را از دست دهید، و این فرمان الله سبحانه و‌تعالی را در محراق توجه و تمرکز خویش قرار دهید.

﴿ لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَىٰ مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِيهِ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ

[توبه:108]

ترجمه: آن مسجدی‌که از روز نخست بر پایه تقوا بنا شده، شایسته‌تر است که در آن (به عبادت) بایستی؛ در آن مردانی هستند که دوست می‌دارند پاکیزه باشند و الله پاکیزه‌گان را دوست دارد.

دفتر مطبوعاتی حزب‌التحریر-ولایه لبنان

مترجم: ارسلان مبارز

 

ابراز نظر نمایید

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه