سه شنبه, ۱۲ ذیقعده ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۲۱م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
عمران خان گدایی می‌کند
بسم الله الرحمن الرحيم

عمران خان گدایی می‌کند

(ترجمه)

عمران خان در صحبت خود با روزنامۀ اندپندنت و در اولین دیدارش با رسانه‌های خارجی از زمان به قدرت رسیدنش دو ماه قبل، سعی می‌کند تا دلیل دیدار خود را از کشور سعودی توضیح داده و چنین می‌گوید :«آنچه در ترکیه رخ داد فقط یک تصادف است، چی می‌توانم بگویم؟ در واقع همه ما تکان خوردیم.» هم‌چنان گفت :«ولی صرف نظر از آن حادثه یگانه دلیلی‌که مرا وادار می‌سازد تا این فرصت را غنیمت بدانم اینست: ما کشوری هستیم که نفوس آن به ۲۱۰ میلیون تن می‌رسد و نیز با بدترین بحران قرض در تاریخ مان روبرو هستیم.» خان اضافه کرد :«ما نیاز شدیدی به پول داریم، چیزی‌که تا هنوز از قروض کشورهای دوست و صندوق بین المللی پول، بدست نیاورده ایم. در واقع ما مقدار کافی از اسعار خارجی بخاطر پرداخت قروض و پرداخت قیمت واردات مان در دست نداریم. بنابر این، اگر قرض یا سرمایه‌گذاری‌های خارجی بدست نیاوریم، با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد.»

در کنفرانس "داووس صحرا" حکومت پاکستان گفت که کشورش با اعطای ۳ میلیارد دالر از سوی اسلام آباد بخاطر حمایت از اسعار خارجی برای مدت یک سال موافق است. این مقدار علاوه بر ۳ میلیارد دالر قرضی است که در پرداخت‌های درازمدت واردات نفت بخاطر کمک در کاهش بحران اقتصادی پاکستان به مصرف خواهد رسید و هزینۀ تصمیم نجات از بحران بر حسب توقعات تحلیل‌گران از مرز ۶ میلیارد دالر عبور کرد و نیز توقع می‌رود که هزینۀ برنامه‌های نجات از بحران اقتصادی از سوی صندوق بین المللی پول که فعلاً پاکستان در مورد آن گفتگو می‌کند، کاهش یابد.

موضوع حیثیت سعودی زمانی مطرح شد که  عمران خان نخست وزیر پاکستان در کنفرانس سرمایه‌گذاری که در سعودی برگزار شده بود، حضور یافت و رهبران سایر کشورها کنفرانس را بخاطر قتل خبرنگار منتقد حکومت سعودی در قونسولگری کشور سعودی در استانبول، تحریم نمودند.

وزارت خارجه پاکستان به تاریخ ۲۳ اکتوبر بیان داشت که: «دیدار  عمران خان از کشور سعودی دست‌آوردهایی را به همراه داشته است که از آن جمله توافق روی امانت دادن مبلغ سه میلیارد دالر از طرف سعودی به هدف حمایت از پرداخت‌های پاکستان به مدت یک سال صورت گرفته است.» وزارت افزود: «هم‌چنان توافق بر سر فراهم‌سازی تسهیلات برای پرداخت قروض درازمدت از طرف کشور سعودی برای یک سال به مقصد وارد کردن نفت که به مقدار سه میلیارد دالر می‌باشد، صورت گرفته است و سلسلۀ این کمک‌ها به مدت سه سال دوام خواهد کرد که ارائه کمک‌ها بعد از انجام توافق آغاز خواهد شد. (منبع: روزنامۀ اندپندنت)

بدون شک عمر حکومت عمران خان بیشتر از چند ماه محدود نمی‌باشد و در جریان این وقت کم عمران خان اقدام به ایجاد پیچ و خم‌های زیادی نموده است که بعضی اوقات بخاطر تعامل با صندوق بین المللی پول حرص می‌ورزد و گاهی هم کاسۀ گدایی را بسوی سعودی و چین حمل می‌کند. واضح است که عمران خان برنامه‌های اقتصادی منظمی ندارد و بخاطر ایجاد یک سیاست اقتصادی وابسته به دیگران، مبارزه می‌کند.

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه