جمعه, ۱۸ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
دعای رسول الله صلی الله علیه وسلم به حکام مسلمین
بسم الله الرحمن الرحيم

دعای رسول الله صلی الله علیه وسلم به حکام مسلمین

(ترجمه)

از عایشه صدیقه رضی الله عنها روایت است که گفت: رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:

«اللهُمَّ، مَنْ وَلِيَ مِنْ أَمْرِ أُمَّتِي شَيْئًا فَشَقَّ عَلَيْهِمْ، فَاشْقُقْ عَلَيْهِ، وَمَنْ وَلِيَ مِنْ أَمْرِ أُمَّتِي شَيْئًا فَرَفَقَ بِهِمْ، فَارْفُقْ بِهِ» (رواه مسلم)

ترجمه: يا الله، کسی‌که سرپرستی چيزی از کار امتم را بدوش گيرد و بر آن‌ها سخت‏گيری کند، با او سخت‌گيری کن و کسی‌که سرپرستی چيزی از کار امتم را بدوش گرفته و با آن‌ها نرمی کند، با او نرمی کن.

مفهوم حدیث

رسول الله صلی الله علیه وسلم در حق زمام‏داران و اولیای اموری‌که بالای مسلمانان مهربان و نرم دل هستند، دعای خیر نموده و برای کسانی‌که با مسلمین سخت‌گیر و سخت‌دل هستند، دعای بد نموده است؛ پس الفاظ حدیث عام ذکر گردیده است که شامل سرپرستی یک مرد در خانواده‌اش، از زن در امور منزل و اولادهایش، از مدیر در مدرسه و یا مکتب، از معلم بالای شاگردانش و از حاکم در حق رعیتش می‌گردد. بدین اساس برای هر مسلمان لازم است که در امر سرپرستی، این حدیث را آئینه خود قرار دهد تا در حق زیردست‌تان خود هیچ‌نوع ظلم و کوتاهی نداشته باشد.

پس ای مسلمانان!

شما در عصر حاضر با حکام طاغوتی که بالای تان مسلط است، ابتلاء و امتحان می شوید؛ آن حکامی‌که بالای گردن‌های این امت بدون رضایت و اختیارشان تسلط یافته اند و به قهر و جبر حکمرانی می‌کنند، در حق آن‌ها انواع ظلم و شکنجه را روا می‌دارند، برای ایجاد دشمنی میان پسران این امت از وسایل گوناگون استفاده می‌کنند، آن‌ها را در اعمال و دارایی‌های شان تعقیب نموده و حتی در ازبین‌بردن خانه‌های شان هم رحم نمی‌کنند. ... پس این همه از جهت آن است که آن‌ها را کفار استعمارگر (بعد از سقوط خلافت اسلامی) جبراً بالای مردم به قدرت رسانیده است؛ بنابراین، مسئولیت هرفرد مسلمان است که دست به دست هم داده برای از میان برداشتن این حکام طاغوتی مزدور سعی و تلاش نمایند و در عوض آن حاکم واقعی را با درنظرداشت معیارهای شریعت اسلام انتخاب نمایند تا احکام الله متعال را بالای همه انسان‌ها تطبیق و عدالت و انصاف را برپا کند.

خلاصه حدیث

در این حدیث رسول الله صلی الله علیه وسلم در حق زمام‌دار نیک دعای خیر نموده و در حق ولی امر بد دعای بد کرده است؛ پس باید زمام‌داران امور از الله سبحانه وتعالی ترس و حیا نمایند و در حق امت مسلمه این قدر جفا و ظلم ننمایند تا در روز قیامت در نزد الله سبحانه وتعالی شرمنده و خجالت نگردند.

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه