شنبه, ۱۰ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
ملی‌گرایی؛ ابزاری پلید در دستان خائنان!
بسم الله الرحمن الرحيم

ملی‌گرایی؛ ابزاری پلید در دستان خائنان!

خبر:

سرویس مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری قرغیزستان به تاریخ ۱۶ سپتمبر گزارش داد: «ما در ساختمان همین وزارت به جناح تاجیک راجع به تحرکات غیرقانونی و مخرب‌شان هشدار دادیم. طرف قرغیز به تاریخ ۱۶سپتمبر ۲۰۲۲م متوجه شد که طرف تاجیک خلاف تمامی توافق‌نامه‌ها نیروهایش را در مرز قرغیزستان پیش از پیش جابه‌جا کرده و به‌طور خائنانه، همراه با نیروهای مسلح و تجهیزات سنگین نظامی‌اش به مرز و تأسیسات ملکی اطراف مرز بین قرقیزستان و تاجیکستان، که در مجاورت ولسوالی‌های بتکین و لیلیک جمهوری قرغیزستان قرار دارد، حمله کرده‌است. طرف قرغیز جداً از تاجیکستان می‌خواهد تا به توافق‌نامه‌ها پایبند بماند، آتش بس اعلام کند و تشکیلات نظامی خود را عقب‌نشینی دهد تا باعث تشنج بیش‌تر در مناطق مرزی نشود و تأکید می‌کند که تمام مشکلات مرزی باید از راه سیاسی و دیپلوماتیک حل شود.»

تبصره:

کشمکش اخیر مرزی بین تاجیکستان و قرغیزستان زندگی تعداد زیادی را تحت شعاع قرار داده‌است. بنابر گزارش وزارت صحت/بهداشت قرغیزستان، در نتیجۀ تنش برخاسته از طرف تاجیک ۵۹ تن کشته و ۱۴۰ تن زخمی شده‌اند. تقریباً ۱۴۰۰۰۰ نفر در مناطق هم‌جوار این ناحیه مجبور به کوچ شده‌اند. وزارت خارجۀ دولت تاجیکستان هم به نوبۀ خود کشته شدن ۴۱ تن را تأیید کرده‌است. هردو طرف یک دیگر را به تحریکات و تجاوز به خاک‌شان متهم کرده‌اند.

این کشمکش زمانی شدت گرفت که رؤسای جمهور دو طرف در سمرقند ازبکستان به تاریخ ۱۶ سپتمبر برای نشست سازمان همکاری شانگهای اشتراک کردند. رهبران ۱۵دولت در این نشست اشتراک کرده‌بودند. امنیت بین‌المللی در صدر آجندای این سازمان همکاری شانگهای قرار داشت؛ اما کشمکشی‌ که در این اواخر در مرز بین تاجیکستان و قرغیزستان رخ داد، اصلاً در آجندای نشست مطرح نشده‌بود.

هنگامی‌که ولادیمیر پوتین منتظر یک جلسۀ رسمی با صدر جباروف، رئیس جمهور قرغیزستان بود، ازبکستان و چین توافق‌نامه‌های همکاری تجاری به ارزش ۱۵ میلیارد دالر را امضاء کردند. هم‌چنان چین،‌ قرغیزستان و ازبکستان توافق‌نامه‌ای را برای اعمار خط آهن بین ازبکستان،‌ قرغیزستان و چین به امضاء رساندند. فعلاً کالاهای ازبکستان از مسیر قرغیزستان، روسیه و بلاروس به بازار اروپا منتقل می‌شود و این مسیر برای ازبکستان راه کوتاه‌تری را –نسبت به روسیه که تحت تحریم‌های شدید قرار دارد– به بازارهای اروپا و آسیا فراهم خواهد کرد.

همه می‌دانند که روسیه تلاش دارد در طولانی‌مدت ازبکستان را تحت حاکمیت خود بیاورد؛ اما شوکت میرضایف از کریملین فاصله می‌گیرد. انصراف ازبکستان از عضویت در سازمان پیمان امنیت جمعی نیز دال بر این مدعاست. به‌نظر می‌رسد، ولادیمیر پوتین ملاقات و توافق‌نامه‌هایی‌ را که بین رئیس جمهور قرغیزستان و جباروف امضاء شده‌است، نوعی توهین به خودش تلقی می‌کند. در نتیجه ولادیمیر پوتین به امام علی رحمن ظالم و مزدور وفادارش چراغ سبز نشان داد تا به صدر جباروف درس عبرت دهد و شوکت میرضایف را با تنش مسلحانه بترساند. این کشمکش خیلی از مرز ازبکستان دور نیست؛ بدین وسیله ضرر آن به شوکت میرضایف هم می‌رسد. برعکس، امام علی رحمن به همسایه‌های خود حمله می‌کند و مردم را به ملی‌گرایی دعوت می‌کند تا احساسات‌شان را برانگیزد و آن‌ها را به محور خود جمع کند. از سوی دیگر مقامات قرغیزستان از خودشان دفاع می‌کنند و این باعث شعله‌ورتر شدن آتش ملی‌گرایی می‌شود. بالآخره دو برادر مسلمان خودشان را در تنشی خونین در می‌یابند.

احساسات ملی‌گرایی که با بسیار مهارت توسط خائنان استفاده می‌شود، بار‌دیگر تبدیل به ابزار پلید در دستان امام علی رحمن و ولادیمیر پوتین شده‌است که برای کسب اهداف‌شان از آن استفاده می‌کنند. این دو ملت برادر تاجیک و قرغیز اصلاً مسلمان اند. الله سبحانه و تعالی در قرآن مجید می‌فرماید:

﴿إِنَّمَا ٱلْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ﴾ [حجرات: ۱۰]

ترجمه:‌ همانا مؤمنان برادر یکدیگر اند.

ای مسلمانان! ملی‌گرایی، میهن‌پرستی و چنین مفکوره‌ها در اسلام و برای مسلمانان بیگانه است! همۀ ما اولاد آدم علیه السلام هستیم! رب ما الله سبحانه و تعالی است! پیامبر ما محمد صلی الله علیه و سلم و کتاب ما قرآن است! همین‌گونه رسول الله صلی الله علیه و سلم فرموده‌اند:

«يا أيُّها الناسُ إنَّ ربَّكمْ واحِدٌ ألا لا فضلَ لِعربِيٍّ على عجَمِيٍّ ولا لِعجَمِيٍّ على عربيٍّ ولا لأحمرَ على أسْودَ ولا لأسودَ على أحمرَ إلَّا بالتَّقوَى إنَّ أكرَمكمْ عند اللهِ أتْقاكُمْ» (رواه احمد)

ترجمه: ای مردم به درستی که پروردگار شما یکی است و پدر شما یکی است، پس عرب بر عجم و عجم بر عرب و سفید بر سیاه و سیاه بر سفید فضیلتی ندارد؛ مگر به سبب تقوا و پرهیزگاری، چنان‌که الله (سبحانه و تعالی) می‌فرماید: به درستی که گرامی‌ترین شما نزد الله (سبحانه و تعالی) با تقواترین شما است.

نویسنده: الدار خمزین

برای دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب‌التحریر

مترجم: دانیال نور

 

 

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه