سه شنبه, ۲۰ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۳۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
زنان مسلمان نیازمند حقوق اسلامی اند، نه آزادی‌های سیکولاریزم
بسم الله الرحمن الرحيم

زنان مسلمان نیازمند حقوق اسلامی اند، نه آزادی‌های سیکولاریزم

خبر:

به تاریخ ۸  مارچ سال ۲۰۲۴م،  خبرگذاری رسمی قصر سفید مطلبی را تحت عنوان " بیانیۀ از جانب ریس جمهور جوبایدن به مناسبت روز جهانی زنان" به نشر رسانید که در آن ریس جمهور آمریکا گفته بود، " ایالات متحده آمریکا در امر دشوار محافظت و  رشد حقوق بشر با زنان و دختران در سراسر جهان ایستاده است".  [whitehouse.gov]

تبصره:

به تاریخ ۸  مارچ،  جهان روز جهانی زن را تجلیل کرد. بر اساس خبرگذاری سازمان ملل "روز جهانی زن در بسیاری از کشورها در سراسر جهان تجلیل شد. جنبش جهانی رو به رشد زنان که با برگزاری چهار نشست جهانی زنان از طرف سازمان ملل مورد حمایت قرار گرفت، در امر مبدل نمودن این تجلیل منحیث یک نقطه عطف در جهت حمایت حقوق زنان و مشارکت‌‌شان در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی ممد واقع شده است" [un.org]. هشتم ماه مارچ روزیست که سران سازمان ملل و رهبران غربی به زنان در سراسر جهان این پیام را می‌رسانند که تنها راه حل به مشکلات‌شان آزادی‌ها و برابری جنسیتی بوده و از "مبارزه" در جهت حقوق مساوی قدردانی می نمایند.

در واقع این مفهوم‌یست که از همه جوانب به جوانان مسلمان ما ترزیق می شود. رسانه‌های اجتماعی به زنان و دختران جوان‌ما می آموزانند که تظاهر بیشتر زیبای  بدن شان آزادی است. این رسانه‌ها به ما می آموزانند که حجاب یک انتخاب نه بلکه ظلم است. مکاتب به ما می آموزاند که اگر هر نوع عملی را مردان  انجام دهند و ما انجام ندهیم پس ما خود را مقید ساخته ایم و به "آنها" گفته‌ایم که شما برنده شدید. بنابرین، دختران جوان که هنوز اذهان شان در حال رشد است با تاثیرات منفی بی وقفه از طرف اجتماع در تعاملات روزمره شان روبرو هستند.

ما از طرف دوستان خود که می گویند نباید "عقب برویم" و "نگذاریم مردان برنده شوند" تحت تاثیر قرار داده می‌شویم. ما از طرف شخصیت های با نفوذ خود که به ما می‌گویند نباید "درهیچ حالت احساس شرم کنیم و جلو رشد شخصیت خود را بگیریم" تحت تاثیر قرار داده می‌شویم. ما از طرف رسانه‌های اجتماعی که به ما می‌گویند اگر کارهای همانند مردان انجام ندادیم پس ضعیف‌تر عمل کرده‌ایم، تحت تاثیر قرار داده می شویم. در عوض آگاهی کمتری از اسلام به ما میرسد و کمتر به این امر اطمینان داده می‌شویم که اطاعت از اوامر اسلام ما را ضعیف نه بلکه قوی می‌سازد. به راستی که برای ما کاملاَ‌ بالعکس بیان می شود، بطور مثال؛ از طریق نمایشات تلویزیونی در ذهن ما این را تلقین میکنند که "مبارزۀ" یک زن مسلمان از دور کردن حجاب‌اش شروع می‌شود.

ولی بیائید این را از خود بپرسیم که این مفهوم آزادی غربی، زنان را در سراسر جهان به کجا کشانده است؟ زنان در بخش ورزش توسط مربی ها در اتاق های لباس تبدیلی مورد آزار و اذیت و اهانت قرار می‌گیرند. زنان روی جاده‌ها مورد حمله قرار می‌گیرند و در ساحات کاری شان اذیت شده و در داخل خانه‌های شان لت و کوب می شوند. این آزادی غربی آنعده از زنان مسلمان را که درحال حاضر زیر چتر نظم جهانی سیکولار زندگی می کنند، به کجا کشانده است؟ به زنان در آیغور نظر کنید که وادار به ازدواج با مردان چینای و ترک دین شان می‌شوند. وقتی حجاب می پوشند از طرف مقامات چینایی حجاب شان تکه پاره می‌شود. خواهران ما در پاریس از پوشیدن حجاب منع می شوند. زنان  در فلسطین در زیر نظر رسانه‌های بین المللی مورد بدرفتاری، تجاوز جنسی، گرسنگی، جراحت و کشتن قرار می‌گیرند. ما در خود پاکستان مثال های وحشتناک از حمله و کشته شدن زنان را ثبت داریم.

آیا واقعاْ حالت ما نسبت به زمان خلافت هنگامیکه اسلام منحیث نظام زندگی حاکم بود، بهتر است؟ آن زمانیکه نه تنها حقوق ما محفوظ بلکه مورد احترام هم قرار داشت. اسلام به ما حقوق می‌دهد. اسلام به ما حفاظت می دهد. اسلام ما را قادر می‌سازد تا امور روزمره زندگی خود را با حس امنیت بسر برسانیم. اینکه غرب تلاش دارد تا اسلام را دینی به تصویر بکشد که زنان را از نظر انداخته و آنان را تحت قیود قرار داده است؛ اما به مثال‌های از زمان دولت خلافت نظر اندازید تا ثابت شود که وضعیت از این قرار نیست.

زنان به تنهایی می توانند کار کنند یعنی ما می توانیم تجارت خود را بدون مزاحمت به پیش ببریم. به این امر قادر باشیم تا هر تلاشی را که حقوقی داده شده از طرف الله سبحانه و تعالی را از ما می گیرد، زیر سوال بیندازیم. تا جایی که یک زن تصمیم خود خلیفه را در مورد مهر زیر سوال می اندازد. وقتی عمر فاروق (‏رض) بیان کرد، «ان امر خاصمت عمر فخصمته» "زنی با عمر مشاجره کرد و او در مشاجره‌اش با او برحق بود". لشکر ها فوراْ بدلیل نقض عزت و امنیت ما اعزام می شدند. در زیر چتر اسلام به زنان این فرصت داده می‌شود تا تحت قوانین شرعی به شکل زندگی خود را به پیش ببرند که دچار هیچ نوع گناهی نشوند.

بنابرین وقت‌اش فرا رسیده تا از این پس در پی این مفکوره ناقص غربی که مثال های بی شماری دلالت به مضر بودن آن نسبت به سلامتی ما دارد، نرویم و در پیروی از تنها نظم درست زندگی اسلامی ثابت بمانیم. رسول الله (ص) فرموده است: «نعم، انما النساء شقائق الرجال» "بلی، زنان مکمل مردان اند".

رسوال الله (ص) در آخرین حج خود فرمودند: «استوصوا بالنساء خیرا» "با زنان برخورد نیک کنید". زنان در تحت چتر خلافت در روی زمین ان‌شا الله از ظلم مردان در امان خواهند بود. حالانکه در حال حاضر در غرب تعدادی زیادی از مادران مجرد تنها خود شان را نه بلکه باید اطفال شان را به تنهایی تولد و بزرگ نمایند. هم چنان در شرق زنان از حقوق اساسی خود که اسلام چهارده قرن قبل برای شان داده از جمله رضایت در ازدواج، تصاحب ملکیت و محاسبه حکام، محروم هستند. حق زن در اسلام توسط الله سبحانه و تعالی  و تقوای فردی از بندگان صالح‌اش تضمین می شود.

الله سبحانه و تعالی فرموده است:

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

ترجمه: (مردان و زنان باایمان، ولیّ (و یار و یاور) یکدیگرند؛ امر به معروف، و نهی از منکر می‌کنند؛ نماز را برپا می‌دارند؛ و زکات را می‌پردازند؛ و خدا و رسولش را اطاعت می‌کنند؛ به زودی خدا آنان را مورد رحمت خویش قرارمی‌دهد؛ خداوند توانا و حکیم است!) [توبه:۷۱]

نوشته شده مرکزی مطبوعات توسط نور مصعب

تاریخ هجری قمری: ۳ رمضان 1445

تاریخ میلادی: چهارشنبه، ۱۳ مارچ 2014

مترجم:  منیب تقوی

 

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه