سه شنبه, ۲۰ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۳۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
کسی که نگران خاتمۀ خود باشد، شتاب می‌کند!
بسم الله الرحمن الرحيم

کسی که نگران خاتمۀ خود باشد، شتاب می‌کند!

(ترجمه)

ابو هریره رضی الله عنه روایت می‌کند که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«مَنْ خَافَ أَدْلَجَ، وَمَنْ أَدْلَجَ بَلَغَ الْمَنْزِلَ، أَلاَ إِنَّ سِلْعَةَ اللَّهِ غَالِيَةٌ، أَلاَ إِنَّ سِلْعَةَ اللَّهِ الْجَنَّةُ» (رواه ترمذی)

ترجمه: هرکس ترس و نگرانی داشته باشد، ابتدای شب حرکتش را آغاز می‌کند و کسی‌که ابتدای شب حرکت کند، به مقصد می‌رسد. آگاه باشید که کالای الله ارزنده و گران‌بهاست؛ آگاه باشید که کالای الله بهشت است.

(من خاف) به این معنی است: کسی‌که نگران است راه را گم کند و راهزنان اموالش را غارت کنند. و (أدلج) این معنی را افاده می‌کند که در ابتدای شب با کمال انرژی و شتابان حرکت می‌کند تا راه را می‌پیماید و از شر راهزنان نیز در امان می‌ماند، و (الدلجة) یعنی پیمودن راه در ابتدای شب یا در انتهای آن؛ زیرا انسان در اول و آخر شب بسیار قوت و انرژی به راه رفتن دارد.

این حدیث توضیح می‌دهد که  انسان مسلمان در یک مسیر دشوار و پر نشیب و فراز قرار دارد؛ راهی‌که با خطرها و گناهان احاطه شده است. بنابراین، همانطور که وقتی یک شخص از مسیر سفر خود ترس دارد، تلاش می‌کند که در مناسب‌ترین اوقات روز و شب مسیرش را طی کند تا به مقصد برسد. انسان مسلمان باید با تلاش و شکیبایی راه خود را بپیماید تا به هدف اصلی خود (جنت الفردوس) برسد.

آگاه باشید که بهشت برین نعمت ارزنده و گران‌بهای الله سبحانه وتعالی است؛ پس کسی‌که می‌خواهد شتاب کند و این نعمت بزرگ (بهشت) را از آن خود نماید، باید برای تغییر واقعیت دردناک مسلمان سعی و کوشش نماید و کسی‌که می‌خواهد شتاب کند و این نعمت بزرگ (بهشت) را از آن خود نماید، باید خالصانه و با تمام قدرت در راه اقامه دولت خلافت راشده ثانی بر منهج نبوت کار و پیکار کند؛ زیرا خلافت وعده پروردگار و بشارت رسول مقبولش صلی الله علیه وسلم است و یگانه راه درست برای تغییر واقعیت کنونی مسمانان همین است و بس!

الها! خلافت راشده بر منهج پیامبر صلی‌الله علیه وسلم را زودتر بیاور که توسط آن آشفتگی مسلمانان برطرف می‌شود و مصیبت‌ها را از آنان دفع می‌نماید! پروردگارا! به نور وجه کریم خود زمین را منور گردان! اللهم آمین آمین!

مترجم: حسن سلحشور

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه