پنجشنبه, ۱۷ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
جنجال برپا کردن فلم جدید یک دعوتگر در سرزمین حرمین
بسم الله الرحمن الرحيم

جنجال برپا کردن فلم جدید یک دعوتگر در سرزمین حرمین

خبر:

عماد المبيّض، دعوتگر سعودی بعد از فلم اول، که در آن ولیعهد محمد بن سلمان و ترکی آل شیخ را که مستشار دیوان شاهی است نصیحت می‌کرد، فلم جدیدی را منتشر کرده است.

ظاهر شدن مبیض در فلمی‌که او در یک دفتری نشسته بود و اوراق جلو رویش را می‌خواند، جنجال برپا کرد. وی گفت: «ممکن برداشت بعضی از سخنان و فلم قبلی‌ام، که برخی موارد را در آن ذکر کرده بودم، اشتباه متوجه شده باشند.» وی ادامه داد: «من دوست دارم به صراحت بگویم و تأکید کنم که سرزمین ما، رهبری و مردم آن از نعمت عظیم امنیت و امان، آبدانی و توسعه برخوردار است و الله متعال خیر و صلاح سرزمین مان را جاودان و آن را از هر آسیبی حفظ کند.»

در حالی‌که مبیض در فلم قبلی خود گفته بود: «ابن سلمان و ترکی آل شیخ باید در این سرزمین از الله سبحانه وتعالی بترسند و تقوا پیشه کنند.» هم‌چنان وی افزود: «به خاطر احقاق حق و بیان حق، که الله سبحانه وتعالی بر اهل علم واجب گردانیده است، من پیام خود را به مقام خادم الحرمین شریف، ملک سلمان بن عبدالعزیز، اعلی‌حضرت امیر محمد بن سلمان بن عبدالعزیز می‌فرستم و به شما می‌گویم که من یک ناصح امین هستم.» وی در ادامه گفت: «در امور این سرزمین از الله بترسید و آنچه را علیه عقیده اسلامی اتفاق می‌افتد، مانع شوید و آن را با هویت‌های اسلامی جایگزین کنید! این سرزمین بر اساس عقیده و اقامه دین الله سبحانه وتعالی و تطبیق آن اساس‌گذاری شده است و آنچه امروز در این سرزمین جریان دارد، مخالف آن چیزی است که سرزمین بر آن بنا شده است.»

امام جماعت و خطیب مسجد جامع سابق، ملک عبد العزیز سخنان خود را خطاب به رئیس هیئت سرگرمی مملکت، ترکی آل شیخ کرد و او مسئول تنظیم محافل و جشن‌های مختلط در شب بحضور ستاره‌ها است و گفت: بخاطر این نسل پسرها و دخترهای مان، از الله سبحانه وتعالی بترسید؛ چون رسول الله صلی الله علیه وسلم می‌فرمایند:

«ما من عبد يسترعيه الله رعية يموت يوم يموت وهو غاش لرعيته إلا حرم الله عليه الجنة»

ترجمه: هیچ بنده‌ای نیست که الله (سبحانه وتعالی) عده‌ای را تحت سرپرستی او قرار دهد و او در حالی بمیرد که زیردستانش خیانت کرده است؛ مگر این‌که الله (سبحانه وتعالی) بهشت را بر او حرام می‌گرداند.

و هم‌چنان می‌فرمایند:

«من دعا إلى ضلالة كان عليه من الإثم مثل آثام من تبعه لا ينقص ذلك من آثامهم شيئا»

ترجمه: هرکسی‌که به گمراهی دعوت کند، برای او بار گناه مانند گناهان پیروان آن خواهد بود؛ بدون آن‌که از گناهان آن‌ها کاسته شود.

و سخنان خود را با این جمله خاتمه داد: پروردگارا، خودت شاهد باش! پروردگارا، من پیامم را رساندم! (منبع: عربی 21، 3 آذر 2023)

تبصره:

آنچه که با شیخ مبیض حفظه الله اتفاق افتاده، در سابق نیز اتفاق افتاده است و این حالت، حساسیت و ترس از امر بالمعروف و نهی از منکر را آشکار می‌کند! چرا؟! چرا احساس می‌کنند با نصیحت شرعی فردی به حاکم، گویا که در حال انجام عملیات استشهادی است؟

امر بالمعروف و نهی از منکر شعائر بزرگی است و این کار نشانۀ خیر به امت اسلامی و بیداری‌شان می‌باشد. الله سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ﴾ [توبه: 71]

ترجمه: مردان و زنان مؤمن ولی و دوست یک دیگرند؛ امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند.

وقال تعالى: ﴿كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّه﴾ [آل عمران: 110]

ترجمه: شما بهترین امتی بودید که آفریده شده‌اید؛ امر به معروف و نهی از منکر می‌کنید و به الله ایمان دارید.

نصوص شرعی در این رابطه زیاد است و به کسی پوشیده نمی ‌باشد.

به امت شریف بشارت می‌دهم که نوید وعده زندگی متفاوت با آنچه امروز شاهد هستیم، داده شده است؛ زندگی‌که در آن دروازه‌های خیر باز شده، در جهاد في سبیل الله، در حکم بما انزل الله و در قضاوت به آنچه الله سبحانه وتعالی نازل کرده است؛ زندگی‌که حاکم، مصلحین و محتسبین را دعوت می‌کند؛ نه که آن‌ها را احضار کند تا این‌که حاکم را در حکومت‌داری و عدالت و او را به برپا کردن معروف و او را به بهترین نحو نصیحت و یاری کنند.

رسول الله صلی الله علیه وسلم می‌فرمایند:

«ثُمَّ تَكُونُ خِلَافَةً عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةِ»

ترجمه: دوباره بار دیگر خلافت بر منهج نبوت می‌آید.

موقف حاکم راشده در خلافت بر منهج نبوت مانند خلیفه اول، ابوبکر صدیق رضي الله عنه می‌باشد؛ زمانی‌که در خطبۀ خلافت به وی واگذار شد و گفت:

«يا أيُّها الناس، قد وُلِّيت عليكم ولست بخيركم، فإن رأيتموني على حقٍّ فأعينوني، وإن رأيتموني على باطل فسدِّدوني. أطيعوني ما أطعتُ الله فيكم، فإذا عصيتُه فلا طاعة لي عليكم»

ترجمه: ای مردم! همانا من اکنون حکم‌فرمای شما شدم؛ ولی نمی‌خواهم از این جهت که حکم‌فرما هستم خود را بهتر از شما بدانم؛ پس هرگاه در مسیر حق بودم، مرا یاری کنید و هرگاه کار بد کردم،  مرا به راه راست راهنمایی کنید! از من اطاعت کنید تا وقتی‌که الله و رسولش را اطاعت می‌کنم و هرگاه برخلاف حکم الله و رسولش عمل کردم، حق ندارید از من اطاعت کنید!

موقف حال حاکم راشده مانند خلیفه مسلمانان، عمر فاروق رضي الله عنه می‌باشد که روزی در یک مجلس، که اطراف آن مهاجرین و انصار نشسته بودند، گفت:

«أرأيتم لو ترخصت في بعض الأمر، ما كنتم فاعلين؟ فسكتوا، فعاد مرتين، أو ثلاثاً، قال بشير بن سعد: لو فعلت قومناك تقويم القدح، قال عمر: أنتم إذن أنتم»

ترجمه: نظر شما چیست، اگر من در بعضی از کارها کوتاهی کردم و شما چه کار می‌کنید؟ مردم ساکت ماندند دوباره و سه باره تکرار کرد؛ بعداً بشیر بن سعد گفت: اگر چنین کاری کنید، تو را مانند این شمشیر راست می‌کنیم؛ عمر گفت: شما اجازه دارید و إن شاء الله به زودی این اتفاق خواهد افتاد.

نویسنده: م. أسامة الثويني

مترجم: پارسا امیدی

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه