جمعه, ۰۹ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
لبنان در راه‌پیمایی‌ها
بسم الله الرحمن الرحيم

لبنان در راه‌پیمایی‌ها

(ترجمه)

امروز جمعه، ۲۵ اکتبر ۲۰۱۹م، نهمین روزی‌ست که از آغاز قیام مردم لبنان می‌گذرد. مردم در این اعتراضات خواستار مبارزه با فساد و تأمین حقوق اساسی‌شان استند؛ خواسته‌هایی‌که حکومت‌ها یکی پی دیگری در حدود ۳۰ سال از آن غافل بوده‌اند. این اعتراضات تا آن‌جا بالا گرفته‌است که مردم خواهان سرنگونی دولت و نمادهای فرقه‌گرای سیاسی از میان رهبران و احزاب حاکم شده‌اند. این در دولتی‌که از زمان پیدایش‌اش براساس فرقه‌گرایی و اعتراف‌گرایی استوار بوده‌است یک پدیدۀ جدید است!

سیاستمداران سنتی می‌خواهند، با لیستی از اصلاحات خیالی، چهرۀشان را نزد اعتراض‌کننده‌گان سفید کنند؛ چنان‌که بعضاً در مورد سعد حریری نوشته‌اند: در نبود خیابان، اعتراضی هم وجود نمی‌داشت؛ یا در خصوص جعجع، فرماندۀ نیروهای امنیتی، نگاشته‌اند: او همراه با اعتراضات، از وزرای حکومت خواسته‌است که استعفای‌شان را پیش کنند؛ یا در مورد ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیالیست پیش‌رو، که گفته‌است: در حکومت باقی می‌مانم و تلاش می‌کنم حریری را همراه خودم به استعفاء ترغیب کنم؛ ویا در خصوص حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، نوشته‌اند: می‌خواهد مردم را از تخریبات و انجام کارهای بزرگی که سبب تغییر معادلات می‌شود تهدید کند و بترساند. آخرین یافته‌ها در خصوص این موضوع در یک نقل قول غیرمستقیم مضبوط از رئیس‌جمهوری لبنان در بعدازظهر پنج‌شنبه، مورخ ۲۴ اوکتوبر / اکتبر ۲۰۱۹ م به‌دست آمده است؛ او اشاره کرده‌است که رژیم نیاز به پیشرفت دارد و تغییر از خیابان‌ها و میدان‌ها شروع نخواهد شد! وی گفت که من اولین‌بار خواستار مبارزه با فساد شدم، و تجدید نظر در مورد وضع فعلی حکومت را الزامی می‌دانستم! همچنان، او خاطر نشان کرده‌است که مردم اطمینان خود را به حلقه‌های سیاسی از دست داده‌اند –گویا که خودش یکی از آن‌ها نباشد!– و از سیاهۀ اصلاحات ترتیب شده توسط حکومت ستایش کرده‌است.

این موضوع حتی از نهان هویداست که تقاضاهای نهاد‌هایی تحت نام جامعۀ مدنی، در تضاد با خواست‌های مردم برای اعاده حقوق‌شان قرار دارد. برعلاوه، آن‌ها دولت و مدل حکومتداری سکولار را می‌خواهند و این را با رقص و آهنگ در خیابان‌ها منعکس می‌کنند، حتی اگر این کارها با ماهیت و ارزش‌های شهرهای بزرگ کشور، مانند طرابلس، در تناقض باشد؛ همانند میدان "النور" در طرابلس که یکی از بزرگ‌ترین محلات تجمع این اعتراضات است.

سپس قدرت‌های بزرگ، مانند امریکا، فرانسه و انگلیس، بعد از خاموشی به ابراز نظر پرداختند. واشنگتن در بیانیه‌ای از اصلاحات اقتصادی در لبنان حمایت کرده‌است؛ قسمی‌که در روزنامه "الشرق‌الاوسط" در ۲۴ اوکتوبر / اکتبر ۲۰۱۹ م به نقل از یک مقام ارشد دولت امریکا گزارش شده‌است: «ما رسماً از اصلاحات حمایت می‌کنیم، اما تصمیم نمی‌گیریم که چه‌چیز در جهان اتفاق ‌بیفتد.» همچنان، روزنامۀ "النهار" در مقاله‌ای در ۲۴ اوکتوبر / اکتبر ۲۰۱۹ م منتشر کرده‌است که: «رئیس‌جمهوری فرانسه، واحدی به‌نام اتاق بحران برای تعقیب پیشرفت‌های لبنان ایجاد کرده‌است... تماس‌هایش را با بیروت آغاز کرده‌است... تا دریابد چگونه سعد حریری را حمایت کند... شکستی که باوجود تلاش‌های‌شان از زمان کنفرانس سدار ادامه دارد.» همچنان، این روزنامه در همین تاریخ به نقل از سفارت انگلیس نگاشته‌است: «مردم لبنان خشم مشروع‌شان را اظهار می‌کنند و باید به آن پاسخ داده شود، اصلاحات ضروری باید سریعاً انجام شود.»

ای مردم و ای کسانی‌ که به‌خاطر حقوق اساسی‌تان اعتراض می‌کنید! شریعت به برآورده کردن خواسته‌های مردم تأکید کرده‌است. ما در آغازین روزهای این اعتراضات گفتیم که این حالت، در نتیجۀ ظلم شدیدی که از آن رنج می‌بردید، به شکل خودجوش شروع خواهد شد. با ورود این اعتراضات به دومین هفته، شما حق این بیانیه را بر ما دارید، پس نباید بیش‌از این در انتشارش تعلل صورت گیرد.

در واقع، حب قدرت و حکومت بر قلب‌های این سیاست‌مداران حاکم است. بناءً عجیب نیست که نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند از حکومت دل بکنند، حتی اگر کسانی‌که برای‌شان رأی داده‌اند نیز بخواهند، چون آنان تنها به اجازۀ باداران‌شان، خصوصاً امریکا، کنار می‌روند، که هنوز خواهان بقای این حلقۀ فاسد در آیندۀ لبنان استند. بناءً از تمام آنان، بدون استثناء و از نظامی که تطبیق می‌کنند بیزاری جوئید. اجازه ندهید این قیام‌ها شما را به واقعیتی دچار کند که، پیش‌از شما، کشورهای بزرگ در این سرزمین آزمایش کرده‌اند، تا این‌که از یک بحران گذر کنید و با یک بحران دیگر، همچون بحران پیش‌بینی شدۀ سال ۲۰۲۰ م، دست به گریبان شوید. واقعیت این است که نهادهای جامعۀ مدنی با تلاش‌های نظام‌مند و حمایت جامعۀ جهانی می‌کوشند تا شما را با تجاوز به ماهیت و شکل محافظه‌کارانۀ جوامع‌تان، به سمت یک دولت سکولار روان کنند و این را یک راه‌کار می‌پندارند. آن‌ها این هدف را در قالب چنین اعتراضات پی‌گیری می‌کنند، تا نتایجی را درپی داشته باشد که شایستۀ انقلابی که مردم وقت، انرژی و نفقۀ خانوادۀشان را در آن‌جا مصرف می‌کنند نیست؛ بل باید کاملاً جدی و استوار باشد.

کشورهای بزرگی که شما را تماشا می‌کنند، سخنان‌شان از ترمنولوژی اصلاحات منحرف نمی‌شود. آنان حلقۀ سیاسی فاسد حاکم را برحال نگه خواهند داشت تا زمان بلوغ رهبران جایگزین فرارسد و آن‌ها را سریعاً برجسته کنند؛ سپس، افسار این رهبران را محکم و از سیاسیون سنتی و برحال صرف نظر خواهند کرد؛ همچون تخمی که به زمین می‌پاشند و حاصل‌اش را می‌گیرند. بدانید که اگر این کشورها را از سرزمین خود از دروازه بیرون کنیم، از پنجره پس برخواهند گشت. بنابر این، متوجه این کشورها و متوجه ساخت و باخت آن‌ها باشید، که این‌گونه با چهره‌های جدید ولی با سیستم حکومت‌داری فاسد می‌خواهند کنترول ظرفیت‌ها را، مانند نظام کنونی، به‌دست گیرند.

ای مردم! راهی را که برای تغییر و تحول انتخاب کرده‌اید، گامی‌ست در رد این واقعیت فاسد و کارگذاران آن؛ بناءً آن را پایان نداده و نگذارید که آن واقعیت دردآور دوباره برگردد. اصلاح نظام و شیوۀ حکومت‌داری، فقط احیای این رژیم و نظام را سبب می‌شود؛ اما چهره‌های جدید که شیوۀ تفکر و رهبری غربی را بروز می‌دهند، برای واقعیت این سرزمین و تاریخ‌اش اصلاً مناسب نیست.

ای مسلمانان! اعتراضات خود را فقط به نیازهای اساسی زنده‌گی‌تان خلاصه نکنید تا تمرکز بر ظلم و بی‌عدالتی را از یاد ببرید، خصوصاً شما که غم و اندوه فراوانی را در این کشور تحمل کرده‌اید. بناءً بر راه‌حل‌های ضعیف، مانند دولت مدنی، جدایی دین از زنده‌گی (سکولاریزم)، دسترسی به قوانین احوال شخصی و وراثت، مشروعیت همجنس‌گرایی، وغیره، اکتفاء نکنید. این به معنای محو و تخریب هویت‌تان است و باعث خاموش‌کردن صدای حق، که بدان وسیله قوانین الله سبحانه و تعالی حاکم خواهد شد، می‌شود.

باوجود تمام این فشارها و سختی‌ها، شما نباید خطوط کج، بل بایستی خطوط راست و مستقیم را دنبال و برای حاکم کردن قوانین اسلامی تلاش کنید؛ چرا که این تنها راه برای حل مشکلات بشریت و نه فقط مسلمانان است و طریقۀ تحکیم آن همانا از سرگیری زنده‌گی اسلامی، زیر چتر دولت اسلامی‌ست. دولتی که غیرمسلمانان نیز زیر چتر آن زنده‌کی کرده‌اند؛ بناءً حضورشان در سرزمین‌های اسلامی، نتیجۀ توجه و پاسبانی دولت اسلامی از ایشان بوده‌است. پس ای مسلمانان از فشار و غرور باطل نهراسید. الله سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقاً﴾ [اسراء: ۸۱]

ترجمه: حقا که باطل نابودشدنی است.

بناءً، اعتبار خود را حفظ کنید، عدم پذیرش بی‌عدالتی و فساد را در اسلام، پخته‌گی راه‌حل‌های آن، و موضع سیاسی، اقتصادی و راه‌حل‌های اجتماعی آن برای تمام مردم نشان دهید. این را در محراق توجه‌تان قرار دهید و برای ساختن آن در بین مردم عام که خواستار تغییر اند فعالیت کنید.

﴿وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ﴾ [بقره: ۴۲]

ترجمه: حق را با باطل میامیزید و با آن‌که حقیقت را می‌دانید، کتمان‌اش مکنید.

حزب‌التحریر – ولایه لبنان

مترجم: تمیم افشار

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه